Fra vinyl til cd?

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Innlegg
408
Antall liker
4
Heisan, nå trenger jeg litt hjelp. I påsken var jeg hjemme hos min mor og hentet mange av mine gamle barneplater, så nå har Dualen vår surret "lille grete", Smurfene, Anita Hegerland, Colargol og masse annet nostalgisk;) Problemet er at jeg gjerne vil at min skjønne niese også skal få ta del i disse fantastiske barneskattene, men disse er sikkert ikke i salg lenger. Derfor; hvordan kan jeg brenne en cd til henne med musikken jeg har på vinyl?

Mvh Lin
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Det aller enkleste er vel å bruke pc'en. Finnes en del software som faktisk er lagd for dette. Har aldri prøvd dette selv, men har hørt resultatet et par ganger.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Gikk en tråd om dette for en god stund siden.
Har søkt etter den, men finner den ikke.

Vet at det sitter mange der ute, og da særlig folk av den eldre garde.. ;) som kan mye om dette temaet.
(fanken......bikket 41 for ett par dager siden selv.... ::))

Her er noen linker:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=20081

http://www.dinside.no/php/art.php?id=907

http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction=artikkel&id=0B2BDDE7-F1FF-9846-6EB3A8C7BD9C4342

Får håpe at du får svar fra noen som bruker disse programmene og dermed vet mer om temaet :)
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
hei !

hva med en cd-recorder ? brukte min pioneer pdr 555 rw til å ta opp vinyl-plater til cd. eneste ulempen er at man kun kan bruke audio-only cd-r-plater.

mvh. s.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.072
Antall liker
3.065
Torget vurderinger
2
Tusen takk, dette var kjempe interessant.

Er det noen som har prøvd eller har kjennskap til den?

Lin
Neineinei, du har jo en platespiller, og hva er det som får oss til å tro at analog til digital converteren er noe bedre i den spilleren enn i lydkortet på pcn din ?

De programmene "din side" anbefaler kjenner jeg ikke, men hvis forsterkeren din har tape out ( eller evt. pre out ) trenger du bare en rca-minijack overgang (kabel)
f.eks denne
best nr. aca 1735 hos Svalander.se

Plugg inn i line in på PC, last ned Audacity gratis fra nettet; http://audacity.sourceforge.net/
og du er igang.
 

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
418
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Hei.
Jeg har kopiert nevnte plater til vesla mi på en Pioneer CD-opptaker. Fungerte helt glimrende lydmessig, men litt vanskelig egentlig. Dessverre leser ikke opptakeren de forskjellige sporene, så hele side en blir spor en. På Dyrene i hakkebakkeskogen leste den alle pauser i tekst og musikk som nytt spor. Det ble helt håpløst. Jeg måtte stille fram CDen til spor 99 og kopiere hele plata på siste sporet.

Vennlig hilsen
Tommy
 

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Innlegg
790
Antall liker
6
Tucows er et fint sted å begynne å lete, jeg ville startet med å gi denne et forsøk. Dette er et shareware program som ifølge beskrivelsen kan rippe alle slags kilder, inkludert LP, og skiller automatisk mellom spor.

Edit: programmet er gratis å prøve i 14 dager, og slike ledninger superhkm nevner, pleier ikke koste mer enn en 50 lapp. Så om det ikke funker har du ikke kastet bort mer enn litt tid...
Edit 2: Nå ser jeg at superhkm allerede har anbefalt passende programvare...
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
ja det er litt slitsomt med å sitte med fj.kontrollen og legge inn manuell tracking når det spilles inn fra vinyl.

mvh. s.
 
O

OldBoy

Gjest
Har brukt en Philips CDR-765 CD-spiller/opptager til dette formålet, samt til opptak av konserter på radio og TV.

Ulempen er, som tidligere nevnt i denne tråden, at man bare kan bruke CD-R-Audio CD-plater, og de er jo dyrere. Kjøper mine på Clas Ohlson for kr 129,- for en 10-pakning. En annen ulempe er at sporene må legges in manuelt under innspillingen, slik at man må sitte på tå hev hele tiden.

Resultatet blir aldeles utmerket.

Men å gjøre dette via PC'en må jo være tingen, hvis det er mulig. Sikkert enklere og billigere enn å skaffe seg en CD-opptager. Men dette vet jeg ingenting om.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.072
Antall liker
3.065
Torget vurderinger
2
Har brukt en Philips CDR-765 CD-spiller/opptager til dette formålet, samt til opptak av konserter på radio og TV.

Ulempen er, som tidligere nevnt i denne tråden, at man bare kan bruke CD-R-Audio CD-plater, og de er jo dyrere. Kjøper mine på Clas Ohlson for kr 129,- for en 10-pakning. En annen ulempe er at sporene må legges in manuelt under innspillingen, slik at man må sitte på tå hev hele tiden.

Resultatet blir aldeles utmerket.

Men å gjøre dette via PC'en må jo være tingen, hvis det er mulig. Sikkert enklere og billigere enn å skaffe seg en CD-opptager. Men dette vet jeg ingenting om.

Dette med CD-opptager må jo være et villspor her, mazzy_star vil vel ha dette på harddisken sin uansett.
 
O

OldBoy

Gjest
Dette med CD-opptager må jo være et villspor her, mazzy_star vil vel ha dette på harddisken sin uansett.
Hvis det er hensikten, er naturligvis en CD-opptager et blindspor.

Men en CD-opptager av den typen jeg nevnte, kan være kjekk å ha hvis man har behov for å ta opp på steder hvor det ikke finnes opptaksmuligheter via PC, som for ekempel når jeg er hos min bror for å ta opp av hans store vinylsamling, som han ikke låner bort og som han bare spiller på sitt eget anlegg. Eller når man skal ta opp fra radio eller TV og disse ikke står i nærheten av PC'en. Med med tanke på hva en slik Cd-opptager koster, må jo behovet være forholdsvis stort.
 
Topp Bunn