Fra Rega P2 til hva?

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
Ønsker å starte tankeprosessen rundt ny vinylrigg. Hadde i utgangspunktet tenkt meg å ta steget til Rega P3-24 (altså ikke noe super oppgradering, men lell). Før jeg bestemmer meg, tenkte jeg dog lufte dette her på forumet.

Spiller i dag med følgende setup:
Rega Planar 2 > Goldring 1012GX > Cambridge 640P. Forsterker er Naim Nait 5i

Nå ønsker jeg altså å legge en 6000-8000 i ny rigg. Mulig jeg beholder riia trinnet, men sikler litt på en Naim Stageline.

Noen som har innspill på hvor jeg bør sette inn pengene? Vil steget fra P2 til P-24 og bytte av PU gi nevneverdig løft i SQ?

Om dere trenger flere fakta, så får jeg komme med mer utfyllende informasjon

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
Takk for svar :D
vedr. den upgrade kit'en; hva består den av? Min P2 er kun 1 år gammel, er fortsatt upgrade kit'en relavnt?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Gode tanker her. Skal du ha en Naim Stageline til en Nait 5i-2 så må du også ha en NAPSC psu. Da blir det 3k ekstra i tillegg til riaa'en. Men det vet du sikkert. En måte å bypasse det problemet på er å legge de ekstra 3k i et forsterkerbytte til et sett pre-power, det blir et lite mellomlegg men ikke mye. Da trenger du ikke separat psu, og får bedre lyd fra alle kildene på kjøpet. Om man skal se helheten, nytteverdien pr krone og totaløkonomien an mener jeg.

Bytte til 1042 stift er lurt, men slit ut den du har først. Den du har er evig bra nok til P2 i lang tid imo. Om du så kjøper 1042 og Stageline som du sikler på, så husk at du da låser deg til MM Stageline.

Skal du virkelig oppgradere innad i Rega så gå for P3-24 definitivt med TT-PSU, eller sågar en P5. Det er så mye å hente på en bedre platespiller at det er virkelig verdt mellomlegget imo.

Ulempen med å oppgradere/modde den du har er kanskje at det ikke vil reflekteres på annenhåndsverdien om du allikevel skal bytte senere. Fordelen er jo en lavere innstegspris her og nå.

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
ja, det var Rega P3-24 med TT-PSU jeg hadde tenkt. Planen er å komme opp på et anstendig nivå med driverk før jeg kliner til med ny riaa.

Jeg ser P3-24 ofte selges med Elys 2, bør dette da være min fremtidig PU eller bør jeg fortsette på Goldring?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Goldring'en er nok minst like god, men noe annerledes da. Liten grunn til å bytte til Elys 2 vil jeg mene.
Du kan kanskje heller vurdere en rimelig MC dersom du allikevel skal investere i en riaa for fremtiden? Så du slipper å låse Stageline til MM mener jeg.

Jeg vil uansett anbefale å prioritere drivverk foran pu om budsjettet tvinger frem et valg.

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
takk for gode innspill Vidar.

Ser ut til at min plan da blir:
1) Bytte ut Rega p2 med Rega p3 inkl TT-PSU
2) Fortsette å spille på Goldring PU'en, men bytte til 1042 stylus
3) benytte Cambridge 640P intill nytt riaa er på plass.

Ikke så dum plan kanksje...men intill nytt riaa er på plass hvilke forbedringer kan jeg da vente?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Rega P3-24/TT vil være hovedsaken her tror jeg. Den låter mer dimensjonal, rikere og større enn P2. Kan man bruke ord som skala, bounce, innsikt? Hvis du skjønner hva jeg mener så er det kjernen i opplevelsen for meg iallefall.

Jeg er som sagt ikke så sikker på hvor lurt det er å gå for 1042 dersom du skal ha Stageline, dvs låse seg til MM i en riaa (Stageline er jo enten/eller, ikke begge, som du vet), det er kommet så mange gode rimelige MC'er de siste årene, og flere kommer vel. Fristelsen vil kunne bli stor. Men det får bli et spørsmål om hvilke ambisjoner man har for platespilleren i fremtiden kanskje.

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
hmm, litt å tenke på her altså. På kort sikt er planen uansett grei. Bytte ut P2 med P3-24/TTPSU, samt spille med eksisterende Goldring PU+Riaa til jeg går for anskaffelse av ny Riaa. Da kan jeg også ta stilling til MM vs. MC.

Hele ideen min er å benytte P3'en som utgangspunkt å bygge opp en decent vinylrigg rundt denne. De store planene om oppgradering på denne fronten begrenser seg med P2 (er no slikt jeg har tenkt og fått bekfreftet her).

iSaint

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Antall liker
61
Sted
Belgia
Hei Todd,

Som du ser i signaturen min har jeg en P3-24 m/AT33EV PU, koblet opp mot en Cambridge 640P og videre inn i Naim-verdenen. Jeg har dog ikke en TT-PSU.
Bor du i nærheten av Nordmøre så er du naturligvis hjertelig velkommen innom for å høre musikk ;)

Mvh
Arne Kr

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Ble det en varig løsning for deg, slik Todd ser for seg?
Den platespilleren overlevde en hel del andre oppgraderinger. Den hindret meg og i å beholde div dyre dac'er og cd spillere til mange ganger prisen. Rett og slett fordi den spilte musikk bedre. Jeg høstet og meget kritikk for den, men den gjorde meg fornøyd!

Den er nå byttet ut for en platespiller mange ganger prisen.

Men jeg vil kalle den permanent inventar igjennom hele min bytteperiode.

Så varig på en måte. Det var det siste jeg byttet ut.

Håper dette hjalp.

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
iSaint skrev:
Hei Todd,

Som du ser i signaturen min har jeg en P3-24 m/AT33EV PU, koblet opp mot en Cambridge 640P og videre inn i Naim-verdenen. Jeg har dog ikke en TT-PSU.
Bor du i nærheten av Nordmøre så er du naturligvis hjertelig velkommen innom for å høre musikk ;)

Mvh
Arne Kr
Takk for invitasjon :D Jeg bor nok ikke i nærheten av Nordmøre, men reiser noe i jobben så dersom atte.....Mye taler for at jeg går for en P3-24, og at jeg beholder Goldring PU'en og Cambridge Riaa en stund. Antar at P3-24 vil gi PU og Riaa bedre rammebetingelser og at jeg også vil få et flott løft selv om oppgradering av eksisterende PU og Riaa må vente (litt :p)

Skink_123 skrev:
Vidar P skrev:
Den platespilleren overlevde en hel del andre oppgraderinger. Den hindret meg og i å beholde div dyre dac'er og cd spillere til mange ganger prisen. Rett og slett fordi den spilte musikk bedre. Jeg høstet og meget kritikk for den, men den gjorde meg fornøyd!

Håper dette hjalp.
Alternativet er selvsagt oppgradering av P2, det er bare det at jeg kunne tenke meg å få på plass en spiller som jeg kan tenke mer langsiktig rundt. En overgang fra P2 til P3 kan virke marginal, men dersom jeg går med planer om nytt Riaa trinn og PU i fremtiden, vil det vel virke mest logisk å gå for P3'en?

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Todd skrev:
iSaint skrev:
Hei Todd,

Mvh
Arne Kr
Takk for invitasjon :D Jeg bor nok ikke i nærheten av Nordmøre, men reiser noe i jobben så dersom atte.....Mye taler for at jeg går for en P3-24, og at jeg beholder Goldring PU'en og Cambridge Riaa en stund. Antar at P3-24 vil gi PU og Riaa bedre rammebetingelser og at jeg også vil få et flott løft selv om oppgradering av eksisterende PU og Riaa må vente (litt :p)

Skink_123 skrev:
Vidar P skrev:

Håper dette hjalp.
Alternativet er selvsagt oppgradering av P2, det er bare det at jeg kunne tenke meg å få på plass en spiller som jeg kan tenke mer langsiktig rundt. En overgang fra P2 til P3 kan virke marginal, men dersom jeg går med planer om nytt Riaa trinn og PU i fremtiden, vil det vel virke mest logisk å gå for P3'en?
P3'en er en bedre spiller så ja, jeg ville ha gått for den om muligheten bød seg :)

Topp Bunn