Fra passiv til aktiv

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Antall liker
1
Jeg har ett anlegg bestående av B&W CDM-7, Doxa 72s, Doxa 012 pasiv pre og en Sony dvd spiller.

Dette er ett helt greit oppsett, men ønsker og oppgradere litt, og tenker litt på aktiv drift.

Dette er ikke noe jeg har tenkt og bruke vanvittig mye penger på men ønsker og teste dette ut.

B&W`ene har ett greit kabinett med gode elementer ( 3stk ) og har lyst og presse litt mer ut av disse høtalerene enne det jeg gjør i dag,

Dette er ikke noe jeg har erfaring med, og ønsker dermed noen råd fra dere

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
http://www.dbxpro.com/234/234.php
Du trenger noe slikt, men strengt tatt, med tre elementer trenger du tre effektforsterkere samt tre sett kabler, et sett kabler til hvert element. Er det ikke greiere å velge bi-amping dersom du har to effektforsterkere og bi-wire terminaler på høyttalerne dine? Dersom du skal kjøre ekte aktiv drift må du inn i høyttaleren og koble fra det orginale delefilteret og gjøre som beskrevet over. Alternativt kan du benytte "delingen" du allerede har i delefilteret ditt og koble et sett kabler direkte til basselementet og et sett til den øvre terminalen bakpå høyttaleren. Da blir det et "semi-aktivt" system. Om det er noe som helst å hente i lydkvalitet på dette tør jeg ikke tippe på.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Siden jeg akkurat har gått over til aktiv drift selv, vil jeg anbefale det på det varmeste!

Det er relativt mange tråder rundt dette på forumet nå, og du kan lett finne mulige løsninger.

Behringer DCX2496 er vel den billigste løsningen. Denne har innebygd EQ også, så mulighetene for go'lyd er større. Koster vel 3000. Da er det bare å kjøre på med effekt, gjerne ICE, så kommer du ikke til å kjenne igjen dine b&W!

Pk

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Antall liker
1
hifiguru skrev:
Du trenger noe slikt, men strengt tatt, med tre elementer trenger du tre effektforsterkere samt tre sett kabler, et sett kabler til hvert element. Er det ikke greiere å velge bi-amping dersom du har to effektforsterkere og bi-wire terminaler på høyttalerne dine? Dersom du skal kjøre ekte aktiv drift må du inn i høyttaleren og koble fra det orginale delefilteret og gjøre som beskrevet over. Alternativt kan du benytte "delingen" du allerede har i delefilteret ditt og koble et sett kabler direkte til basselementet og et sett til den øvre terminalen bakpå høyttaleren. Da blir det et "semi-aktivt" system. Om det er noe som helst å hente i lydkvalitet på dette tør jeg ikke tippe på.
Takk for svar, dette er ett slags anlegg nr 2, og jeg har bare 1 efekt forsterker ,( har 2 stk til men de bruker jeg i hoved anlegget, og vil helst ikke bruke disse på dette)
Jeg vil helst kjøre helt aktivt og har tenkt litt på ICE, eller en forsterker med 4 kanaler.

Blir det ikke litt feil, med tanke på delefilteret og kjøre en egen kabel direkte i bassen og resten til terminalene ? (mellomtone, diskant)
Eller er det bare og dra dra kablene rett ut av bassene og erstatte de med egne kabler filter og forsterker?

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
bwd skrev:
hifiguru skrev:
Blir det ikke litt feil, med tanke på delefilteret og kjøre en egen kabel direkte i bassen og resten til terminalene ? (mellomtone, diskant)
Eller er det bare og dra dra kablene rett ut av bassene og erstatte de med egne kabler filter og forsterker?
Nei, blir to-veis aktivt det da, hvor den aktive delefrekvensen blir lagt omtrent der høyttalerens orginale ligger og "toppforsterkeren" spiller gjennom "øvre" del av delefilteret ditt.

Dolby her på sentralen har AR ice-forsterkere og er kjempefornøyd. Ikke no å si på finishen der i gården

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.188
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Du får best kontroll hvis du gjør delingen og korreksjoner i pc. Et alternativ som er noe mer kostbart med mindre kontroll er DEQX..

tasta

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.03.2005
Antall liker
0
bwd skrev:
Er det noen som har testet ICE forsterkere fra Acoustic Reality?
Jeg har eid et par tidligere ja. Var veldig godt fornøyd med disse, men forsvant i byttesyken engang....

Byttet fra en Tact Lyngdorf til AR og kan bare si at det himmelvid forskjell på disse. Tact kunne ikke sammenlignes selv om den var betydelig dyrere. Men det har da kommet mange andre ICE forsterkere de siste årene.

tasta

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.03.2005
Antall liker
0
hifiguru skrev:
Jeg har et slikt delefilter tilsalgs. Faktisk akkurat det filteret det er linket til ???

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Antall liker
1
John_Harald skrev:
Du får best kontroll hvis du gjør delingen og korreksjoner i pc. Et alternativ som er noe mer kostbart med mindre kontroll er DEQX..
Har lest litt om disse ICE forsterkene og finner de meget spennende, og har lyst og innføre aktv deling i hoved anlegget i stedet. (SF Cremonea, 2x Doxa 73, Lyngdorf CD osv)

DEQX har jeg sett litt på, men har tengt litt på den nye preen yngdorf DPA-1,
men den klarer vell ikke og håntere 3-4 forstekere (pr HT)
Semi aktiv er ett alternativ, men har et noe for seg?

nan

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
0
Er det noen her som har prøvd helt enkle rimelige justerbare aktive delefilter beregnet for PA utstyr. Tenker da på pris 1000-1500. :p

tasta

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.03.2005
Antall liker
0
n@ skrev:
Er det noen her som har prøvd helt enkle rimelige justerbare aktive delefilter beregnet for PA utstyr. Tenker da på pris 1000-1500. :p
Mye støy har jeg erfart, bedre å legge litt mer i det ja. Eller kjøpe min brukt ;-) Eneste problemet med mye PA utstyr er at det er jack koblinger, slik at kabler bør spesiallages. Ikke alt PA som har XLR....

nan

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
0
Har lekt litt med tanken på å prøve aktiv deling på mine Snell E5 mkII. Dette er jo i utgangpuntet en 2 1/2 veis høyttaler, men vil vel også kunne drives gjennom et 3 veis aktivt filter. Kunne vært greit å prøvd uten å ruinere seg, men skal man først gå for det så krever det nok at man legger i noen kroner skal det bli bra.

R

Rojoh

Gjest
bwd skrev:
vil semi-aktiv drift i dette tillfeldet ha noe for seg?
Kanskje. Alt avhenger av hvor funksjonelt det valgte delefilter er i forhold til oppgaven, og hvor godt man klarer å stille det inn.

Mvh. Johan

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Antall liker
1
n@ skrev:
Har lekt litt med tanken på å prøve aktiv deling på mine Snell E5 mkII. Dette er jo i utgangpuntet en 2 1/2 veis høyttaler, men vil vel også kunne drives gjennom et 3 veis aktivt filter. Kunne vært greit å prøvd uten å ruinere seg, men skal man først gå for det så krever det nok at man legger i noen kroner skal det bli bra.
Penger er jo en ting, men og sette opp og stille inn dele filteret er jo en helt annen, og helt vesentlig del. Treneg nok litt hjelp til dette.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Og sette opp hele greia er en "liten" jobb for den som kan det, og en enorm jobb for den som ikke kan det. Men itte la døkk skræmme. Resultatet vil bli overveldene! Med FF800 så kan dere kjøre semiaktiv, 2,5 veis 3,5 veis, eller stort sett hva du vil..

Pk

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Antall liker
1
pks skrev:
Og sette opp hele greia er en "liten" jobb for den som kan det, og en enorm jobb for den som ikke kan det. Men itte la døkk skræmme. Resultatet vil bli overveldene! Med FF800 så kan dere kjøre semiaktiv, 2,5 veis 3,5 veis, eller stort sett hva du vil..

Pk
Semiaktvt hadde vært det enkleste, men er det godt nok i forhold til "helaktiv"

Topp Bunn