fra Ortofon Alpha til Audiotechnica AT440MLa...

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Skiftet i dag ut den medfølgende pickupen på min Project Debut III Esprit, og den umidelbare opplevelsen er at allt ble betydelig ryddigere, stillere (mindre overflatestøy), rommet ble større, detaljene flere, men det hele ble også litt mindre spenstig og oppleves mer "pollert"... Håper noe av attacket og "nærheten" kommer tilbake med litt innspillingstid... Hører at stemmer gjengis enda mer naturlig, men råskapen i gitarriffene er ikke der... allt virker litt snillt... foreløpig ikke bare positivt, med andre ord... :-\ Nydelig på rolig jazz, men litt tannløst på rock...

Edit: etter 5 timer spilling begynner det faktisk å ligne noe... Legger merke til at denne pickupen utvilsomt leverer betydelig bedre ute på frekvensfløyene. Dypere bass, men samtidig mer "luft"... Fortsatt ikke den "råeste" gjengivelsen, men opplevelsen av trykk og "energi" er noe mer til stede (kanskje er det bare inbillning), men jeg har en sterk følelse av at denne pickupen er på vei til å lyde svært mye bedre enn Alpha'n... Den får vel få et par dager på seg... ;)

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Grattis!

Lurte også på denne pickupen, men leste meg fram til at den nye "a"-utgaven var blitt stivere enn den gamle ML'en, og fant da ut at den ikke ville funke noe særlig i min carbonarm. Espirit har vel alu.arm og vil kanskje passe bedre? Vel, funker det, så funker det :D

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Takk! :)
Må vel kunne si at den ser ut til å fungere alldeles utmerket...! :) Etter ca. 12 timer spilletid, har den en betydelig større tyngde i anslagene enn Alpha'n, og noe av den forsiktige spillestilen er i ferd med å forsvinne, og en stadig "nærere" og mer energisk gjengivelse gjør seg til kjenne. Cymbaler (diskantgjengivelsen i det hele tatt) har en detaljrikdom og oppløsning Alphaen ikke var i nærheten av, samtidig som et hvert hint av sibillanter er forsvunnet som dugg for solen. Bassen er kjellerdyp i forhold og mellomtonen oppleves mye mer naturlig, om ikke like "rå"... Tror nok jeg vil kunne leve lenge med denne pickupen... :)

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Høres jo ut som du har truffet spiker'n på hodet her!

Nå har vel Xindaken din masse tyngde i bånn og vil tro det er til god hjelp. Artig når man får vinylen til å svinge! Selv får jeg ikke spillt vinyl om dagen pga lav gain i RIAA kombinert med "tungdreven" høyttaler og "bare" 50 rørwatt :'(

Men ting er på gang ;D

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Du skulle vel ha hatt en step-up eller fått modda Phonoboxen du da..?
Virker som jeg har vært heldig med matching mellom arm og pickup ja, for dette begynner virkelig å bli bra! spiller plate etter plate nå, og allt lyder ganske enkelt fenomenalt! Selv tildels "rotete" musikk synes oppløst og med god separasjon... Alison Krauss & Union Station, driver ut av høyttalerne i rasende fingerspilltempo, men likefullt krystallklart og nesten hollografisk tredimensjonalt, mens kontrabassen får buksebena till å vibrere rundt leggene... GÅSEHUD!!! ;D ...og dette til nesten ingen penger...

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Nja, jeg kommer nok til å gå for et trinn med justerbar gain som f.eks Clearaudio Nano Phono. Er vel liten vits i å modde et såpass billig trinn. Sikkert noen som kan ha glede av den som den er der ute :)

Gåsehudopplevelser i et såpass billig oppsett er artig da! Dette virker som en vellykka kombo som kanskje kunne være noe for andre som skal tre inn i vinylens verden? Pro-Ject har jo glimrende spillere i mange prisklasser, men den Espiriten må vel nesten være det største budsjettkuppet av alle i sortimentet deres pdd?! Selv skal jeg skaffe meg en RPM5 etterhvert. Vel og merke om jeg ikke finner en RPM9.1 e.l brukt når pengene brenner i lomma ;D
Eneste som er litt surt med dem er at støvdekselet, Cover-It, ser ut til å koster rundt 2500,- :p

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
AT440MLa erklæres herved som en ubetinget suksess! Nå synger den som ei lerke og sparker som en hest! Helt vanvittig hvor stor forskjell denne lilla krabaten fremst i tonearmen utgjør.. ;D Ortofon Alpha'n er ikke i nærheten av de kvalitetene denne karen disker opp med nå...

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
novgarod skrev:
AT440MLa erklæres herved som en ubetinget suksess! Nå synger den som ei lerke og sparker som en hest! Helt vanvittig hvor stor forskjell denne lilla krabaten fremst i tonearmen utgjør.. ;D Ortofon Alpha'n er ikke i nærheten av de kvalitetene denne karen disker opp med nå...
Ja, den er enormt mye bedre enn Ortofonen og også AT95E. Tok litt tid før den kom seg her også.
Den aller største fordelen med denne er imidlertid sporingsegenskapene imo. Og IGD er helt forsvunnet:)
Utseendet på den er jo helt forferdelig, må være den styggeste pu'n noen sinne, men kanskje ikke så viktig det da.

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Antall liker
0
Etter å ha lest mye glansord om denne PU'en skal den bestilles neste uke :) Hadde egentlig planer om AT95E (har AT91 nå...) men etter å ha lest om aha opplevelsene folk har hatt med denne er det no contest.

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
805
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Det har jeg lyst til også.
Hvor er det greiest å ta den fra?
Ca pris med toll og slikt?

J

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Antall liker
0
Da er denne bestilt fra LP Gear hos meg også :) Skal bli gøy å få herligheten i posten. Sånn cirka hvor lang tid tok det før deres dukket opp? (for de som bestilte fra LP Gear ofc)

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
I kveld fikk jeg en skikkelig hakeslepp-opplevelse med 440ML/a. Har nå sittet flere timer å lyttet til vinyl via min nyinnkjøpte Shanling PH-100 hodetelefonforsterker og AKG K701. Plutselig (iløpet av noen få sekunder) begynte bassen å strekke seg stadig lenger ned i frekvens samtidig som diskanten ble luftigere og hele lydbildet åpnet seg formidabelt opp. Jeg ble nestten litt forskrekket og trodde først at det var forsterkeren som holdt på å ta kvelden. (Opplevdes nesten som når en lyspære begynner å lyse sterkere og klarere noen sekunder før den brenner opp.)

Men fenomenet stabiliserte seg og vedvarte, så da begynte jeg å tenke at kanskje var det som en følge av at forsterkeren ble "innkjørt". Jeg satt der med et fårete glis og tenkte for meg selv at nå har jeg virkelig kommet over et superduperprodukt til ingen penger, og det har jeg uten tvil! Det var likevel først når jeg avsluttet hodetelefonlyttingen og slo på hovedanlegget, at jeg innså hva som var superduperproduktet. Det var pickupen som hadde endret karakter så til de grader! :eek: Den spiller nå med en autoritet og tyngde som virker nesten ufattelig! Hadde jeg ikke hørt forvandlingen med egne ører så hadde jeg aldri trodd det var mulig. Det var nesten en overnaturlig opplevelse når det skjedde!

Er det flere som har opplevd det samme når en pickup endelig "blomstrer"?
(fikk nesten lyst til å kjøpe ny pickup, bare for å få den samme opplevelsen igjen ;D)

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Antall liker
0
Har ikke hatt den enda, men jeg gleder meg til det skjer med min AT440MLa :)

Note to self: Kjøpe flere plater, kjøpe flere plater, spare til flere plater, kjøpe flere plater....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.661
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
novgarod skrev:
I kveld fikk jeg en skikkelig hakeslepp-opplevelse med 440ML/a. Har nå sittet flere timer å lyttet til vinyl via min nyinnkjøpte Shanling PH-100 hodetelefonforsterker og AKG K701. Plutselig (iløpet av noen få sekunder) begynte bassen å strekke seg stadig lenger ned i frekvens samtidig som diskanten ble luftigere og hele lydbildet åpnet seg formidabelt opp. Jeg ble nestten litt forskrekket og trodde først at det var forsterkeren som holdt på å ta kvelden. (Opplevdes nesten som når en lyspære begynner å lyse sterkere og klarere noen sekunder før den brenner opp.)

Men fenomenet stabiliserte seg og vedvarte, så da begynte jeg å tenke at kanskje var det som en følge av at forsterkeren ble "innkjørt". Jeg satt der med et fårete glis og tenkte for meg selv at nå har jeg virkelig kommet over et superduperprodukt til ingen penger, og det har jeg uten tvil! Det var likevel først når jeg avsluttet hodetelefonlyttingen og slo på hovedanlegget, at jeg innså hva som var superduperproduktet. Det var pickupen som hadde endret karakter så til de grader! :eek: Den spiller nå med en autoritet og tyngde som virker nesten ufattelig! Hadde jeg ikke hørt forvandlingen med egne ører så hadde jeg aldri trodd det var mulig. Det var nesten en overnaturlig opplevelse når det skjedde!

(fikk nesten lyst til å kjøpe ny pickup, bare for å få den samme opplevelsen igjen ;D)
Har vore ute for liknande opplevingar, ja. Ein ny stift til Grace F9 er det ferskaste av slike "umiddelbar-opplevingar" av pickup. Men det artigaste var innspelinga av SSM-platespelaren. Motoren støya. Eg gjekk i posten. Då eg kom heim etter 15 min, var støyen fullstendig borte...

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Audiophile-Arve skrev:
novgarod skrev:

Har vore ute for liknande opplevingar, ja. Ein ny stift til Grace F9 er det ferskaste av slike "umiddelbar-opplevingar" av pickup. Men det artigaste var innspelinga av SSM-platespelaren. Motoren støya. Eg gjekk i posten. Då eg kom heim etter 15 min, var støyen fullstendig borte...
Da skinner sola!! ;D

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
novgarod skrev:

Hadde akkurat samme opplevelse med min AT OC9. Etter ca 50 timer var det akkurat som noe skjedde momentant. Alt ble mye bedre, veldig likt det du selv beskriver.
Mvh Roger

Topp Bunn