Fra adsl til kabel bredbånd.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Noen som har gått fra telenor ADSL til CanalDigital bredbånd (fra kabeltvantenneuttaket), som kan dele erfaringer?

Stabilitet like god?
Hva er egentlig billigst?
Det har jo med kapasitet å gjøre, men siden de (så langt jeg har fått med meg) ikke stiller med eksakt like kapasiteter så blir det jo ikke helt lett med direkte sammenligning.

Jeg kjøpte dette på døra (kampanjetilbud) sent i fjor høst, men fikk det først innstallert nå fredag.
Det var når jeg skulle omregistrere (til CD) at jeg etter mye rot ble klar over at jeg da mister min ISDN telefon (kan få analog) fordi jeg først måtte nedregistrere meg til basis hos Telenor.

Masse folk på servicetelefon som ikke er helt med på div. følger et slikt skifte kan få.

Traff til slutt på en kar som skjønte hva han snakket om, som tok seg tid og forklarte div. på en stort sett for meg forståelig måte.

Han lurte på hva jeg var misfornøyd med og da ble jeg svar skyldig, har ikke vært misfornøyd med noe jeg :-\
Det var vel heller en dørselger som (for en gangs skyld) lot meg bli overtalt (bl. a med bedre og billigere)

Nå ble jeg jo fortalt av denne sistnevnte, at jeg har angrefrist på 14 dager (fra installasjon) uten at det skal koste meg noen ting.

Likevel føler jeg meg litt brydd og dum, siden det tross alt var en kar her og jobbet en time med installasjon, samt utstyret jeg har fått (det må selvfølgelig returneres, no problem)

I følge CD egen behovstester (på hastighet på deres egen side) så kan jeg antageligvis greie meg med 0,9MB/0,9 MB, i så fall vil det bli billigere 179.- pr. mnd. neste steg opp på stigen er 5,0MB/0,9)MB og da blir det 100.- i mnd. dyrere (379.-) enn jeg har nå med 1,5MB/0,9MB og det er 279.-

I følge CD. behovstester ser det ut til at jeg kan klare meg med den laveste hastigheten.

Jeg laster ikke ned hverken musikk,filmer eller spiller på net og liknende, laster jo i ny og ned oppdateringe, noe jeg aldri har følt som et problem med 1,5MB pr. sek. til nå.

Ønsker innspill,synspunkter på dette, siden jeg ganske raskt må ta et standpunkt hvorvidt jeg benytter meg av angrefristen eller ikke.

Telenor har vel en force ved at de har agregater ved strømbrudd på sin(e) hovedsentraler og er vel dermed mer stabile for brukeren.
Mvh.KW

G

Gjestemedlem

Gjest
Har kabelnett fra CD i leiligheten. Ingen problemer med stabilitet og oppetid, og hastigheten er høy. Kan laste ned 2,7MB i sekundet. Kjøpte den som en 20Mb-linje men hastigheten er skudd opp i ettertid.

Hva som er billigst er det vel bare å regne på, men etter min erfaring er det ingen grunn til å frykte kabelnett.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.110
Fikk innstallert CD kabelnett hos fatteren, som også hadde Telenor ADSL fra før (Televerket er jo alltid best, må vite). Han har vel hatt dette i over et halvår nå, uten noen form for stabilitet- eller andre problemer.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
KW skrev:
Noen som har gått fra telenor ADSL til CanalDigital bredbånd (fra kabeltvantenneuttaket), som kan dele erfaringer?

Mvh.KW
Følge med litt her jeg også :)

Sitter på GET kabel pr i dag, skal over på CanalDigital når det blir flytting.
Greit på vite om det funker evt hvor bra det funker :)

/jan

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Har kabelnett fra CD i leiligheten. Ingen problemer med stabilitet og oppetid, og hastigheten er høy. Kan laste ned 2,7MB i sekundet. Kjøpte den som en 20Mb-linje men hastigheten er skudd opp i ettertid.

Hva som er billigst er det vel bare å regne på, men etter min erfaring er det ingen grunn til å frykte kabelnett.
Hmmm!
For meg virker det som at alternativene er 0,9, 5,0, 10,0 og 20,0

Du har ikke hatt noe stabilitetsproblemer i de hele tatt, det høres jo bra ut.
Til det prismessige, så kan jo en hundrelapp eller 2 i måneden i forskjell høres bagatellmessig ut, men det skal jo x med 12 for å få årsprisen og da dreier jo et par hundrings i måneden seg om en årsavgift på bil og den er det jo mange som klager på eller ergrer seg over.

Jeg prøver og holde flest mulig av slik såkalte lave månedlige utgifter på div. nede, det kan fort bli mange av de ;)

Ingen grunn til å ikke være skjerpet på slikt, særlig dersom det ikke er særlig tap og la være.

Her er den nevte hastighets behovmåleren www.canaldigital.no/Bredband-og-telefoni/Bredband/Temasider/Fakta/Hastighetshjelperen/

Under den er det en sammenligningsdtester.

Noen som har bredbåndstelefoni og erfaringer med det?

Mvh.KW

G

Gjestemedlem

Gjest
KW skrev:
Er det først og fremst kostnader du der på så kan du jo bruke Skype.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Hvis man har bredbåndstelefon når man har telefon fra NextGenTel (og det tror jeg man har) har jeg erfaring med det. Ingen problemer å rapportere, har hatt det i noen år nå.

Det abonnementet jeg har er ikke rasende billig å ringe med, vet heller ikke om hvordan prisingen er generelt – har fasttelefon kun fordi kostnaden ved ADSL øker uten (da jeg fikk det lagt inn var merkostnaden ved telefon lik ekstraavgiften om en ikke hadde fasttelefon).

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
KW skrev:
Er det først og fremst kostnader du der på så kan du jo bruke Skype.
Allid greit å finne ut av hva som er billigst i denne jungelen, opp mot behov.
Jeg ringer svært lite og da er det jo også forholdet mellom faste kostnader kontra hvor mye en ringer som teller.

Jeg har jo forsåvidt råd til ikke å være så nøye på dette, men ser ingen grunn til det.

Skype har jeg jo hørt litt om, men ikke nok til å vurdere det som et alternativ.

Her kommer jo også dette med mobil inn, noe jeg kommer til å måtte dekke helt og holdent privat om ikke så lenge.

Så.................. fortell gjerne om Skype, det er vel noe netttelefoni?
Edit;
Nei, Skype er nok ikke noe for meg, det er jo avhengig av at de en skal snakke med bli oppringt, ringe til også har det.....niks ;)
obs, så ikke ditt neste innlegg før nå.
Mvh.KW

G

Gjestemedlem

Gjest
KW skrev:
Jeg har jo forsåvidt råd til ikke å være så nøye på dette, men ser ingen grunn til det.

Skype har jeg jo hørt litt om, men ikke nok til å vurdere det som et alternativ.
Min telefonløsning er som følger:

1. Mobil med Onecall abonnement, ingen månedsavgift og ingen minimumsregning

2. Skype til utlandet og fasttelefoner. Skype kan brukes på 2 måter. Gratis til andre som bruker det, og Skype Out som lar seg ringe til vanlige telefoner med lav kostnad. Spesielt gunstig ved samtaler til utlandet da du som oftest slipper unna med lokaltaksten i landet du ringer til. Til fasttelefoner i Norge er det rundt 14 øre minuttet. Et headset med mikrofon eller en Skypetelefon på USB gjør nytten. Når folk skal ringe deg kan de enten bruke Skype eller ringe mobilen din.

Bredbåndstelefon virker som en unødvendig utgift.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
KW skrev:

2. Skype til utlandet og fasttelefoner. Skype kan brukes på 2 måter. Gratis til andre som bruker det, og Skype Out som lar seg ringe til vanlige telefoner med lav kostnad. Spesielt gunstig ved samtaler til utlandet da du som oftest slipper unna med lokaltaksten i landet du ringer til. Til fasttelefoner i Norge er det rundt 14 øre minuttet. Et headset med mikrofon eller en Skypetelefon på USB gjør nytten. Når folk skal ringe deg kan de enten bruke Skype eller ringe mobilen din.

Jeg var litt raskt ute med edit, i forrige innlegg, men det du skisserer her høres ut til noe jeg bør sette meg inn i.....virkelig,særlig siden jeg likevel må ha egenprivat mobil om ikke alt for lenge.
Takker så langt.

Mvh.KW

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.110
Gjestemedlem skrev:
KW skrev:

Har brukt Skype siden det ble lansert, og det meste av tilsvarende programvare før det, og det funker etterhvert veldig bra. Faktisk roames mye av internasjonal mobilsamtaler via IP allerede. Med en Skype-plugin gjenkjenner Skype telefonnumre som dukker opp på nettsider du er inne på, slik at du kan klikke for direkte oppringning. Også Skype-klientene til mobiltelefoner begynner å bli rimelig bra. Når jeg er ute på reise velger jeg bevisst hoteller med fri tilgang til trådløst internett, og bruker Skype på mobilen til å ringe hjem til madammen og famile.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
I mitt forrige innlegg tenkte jeg ikke på at du med bredbånd fra Canal Digital slipper ekstraavgiften ved å ikke ha fasttelefon. Så det jeg skrev der kan du stort sett se bort fra, KW.

Nevnte OneCall-abonnement og lignende er fantastisk billig om du ringer mindre enn de foreskrevne summene (120 minutter, 90 SMS per måned), blir det mye mer enn dette finnes det andre alternativer som koster mindre. Skype er billig til fasttelefoner, men relativt dyrt til mobiltelefoner. Før du bestemmer deg bør du finne ut av omtrent hvor mye og hvordan du bruker telefon, så er det bare å putte inn de relevante tallene på Telepriser.no.

Topp Bunn