Fra 1 til 2 stk 10" delefilterproblemer!!

berge321

Fersking
Ble medlem
23.02.2006
Antall liker
0
Hei. noen som kan si meg hva jeg skal gjøre med delefilteret når jeg har et basselement på 8 ohm og vil sette inn en til i serie/paralell? når delefilteret tilsier at høyttalerimpedansen må være 8 ohm.
Går det f. eks ann til å sette inn noen motstander? hvordan evt, burde slik kobles.? :D

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.827
Re: Fra 1 til 2 stk 10" delef

Hei. noen som kan si meg hva jeg skal gjøre med delefilteret når jeg har  et basselement på 8 ohm og vil sette inn en til i serie/paralell? når delefilteret tilsier at høyttalerimpedansen må være 8 ohm.
Går det f. eks ann til å sette inn noen motstander? hvordan evt, burde slik kobles.? :D
Kan du si litt mer om hva slags konstruksjon det er?
Om det er sub eller toveis høyttaler. Om den er bygd allerede. Om du sitter med et nøkkelferdig delefilter osv.

R

Ronny_D

Gjest
Re: Fra 1 til 2 stk 10 tommere delefilterproblemer

Kople i paralell, følsomheten ved delefrekvensen butre bli den samme. Halve impedans, halve spenning, men dobblet følsomhet. Men hvordan det blir med kassen og samspillet ellers er mye vanskeligere å spå.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Re: Fra 1 til 2 stk 10" delefilterproblem

Hei. noen som kan si meg hva jeg skal gjøre med delefilteret når jeg har  et basselement på 8 ohm og vil sette inn en til i serie/paralell? når delefilteret tilsier at høyttalerimpedansen må være 8 ohm.
Du må i prinsippet halvere verdien på seriespolen, og doble verdien på parallellkondensatoren (Hvis det sitter en sånn der fra før), siden den generelle impedanse halveres fra 8 til 4 ohm. Er det impedanskorrigert originalelement, må du gjøre det samme med det du parallellkobler med dette.

For seriekobling av elementer gjør du motsatt i delefiltere som ved parallellkobling av elementer.

Vidar

berge321

Fersking
Ble medlem
23.02.2006
Antall liker
0
Re: Fra 1 til 2 stk 10" delefilterproblem

jeg kan prøve å beskrive det litt bedre :)

Delefilteret jeg har er et universal 3-veis delefilter fra eltek (delefrekvens700/4000 - 8ohm)
(http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/dynabel//delefilterkomp-2005.pdf - Bilde nederst på siden av linken her)

Høyttalerene er ferdig og består av 1" peerlees diskant - 5" seas mellomtone - 10" peerlees bass

Det jeg vurderer er å settet inn en bass til i kassene mine, for jeg synes bassen ble noe tam i forhold til hva mellomtonen leverte.

Hva må gjøres får å få samme impedans på de 2 elemtenene som på det som står der. noe må vel gjøres med delefilteret her.
Kan man f eks. sette inn en helt vanlige 8ohm`s resistor/motstand i parralell med elementet, da en på hver? og så koble elementene i serie for så å komme ned til 8 ohm igjenn? eller er jeg helt på jordet ;)
Må det gjøres no drastiske endringer på delfilter som jeg har?

Håper dette hjalp litt....... og håper på gode svar :)

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.827
Re: Fra 1 til 2 stk 10" delefilterpro

jeg kan prøve å beskrive det litt bedre :)

Delefilteret jeg har er et universal 3-veis delefilter fra eltek (delefrekvens700/4000 - 8ohm)
(http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/dynabel//delefilterkomp-2005.pdf - Bilde nederst på siden av linken her)

Høyttalerene er ferdig og består av 1" peerlees diskant - 5" seas mellomtone  - 10" peerlees bass

Det jeg vurderer er å settet inn en bass til i kassene mine, for jeg synes bassen ble noe tam i forhold til hva mellomtonen leverte.

Hva må gjøres får å få samme impedans på de 2 elemtenene som på det som står der. noe må vel gjøres med delefilteret her.
Kan man f eks. sette inn en helt vanlige 8ohm`s resistor/motstand i parralell med elementet, da en på hver? og så koble elementene i serie for så å komme ned til 8 ohm igjenn? eller er jeg helt på jordet ;)
Må det gjøres no drastiske endringer på delfilter som jeg har?

Håper dette hjalp litt....... og håper på gode svar :)
Jeg er ikke overrasket over at et generisk delefilter ikke klaffer. Et kvalifisert svar på hva som skal til for å få den rette lyden krever mye mer info enn du har oppgitt, og vil også innebære noe arbeid for de som skal svare.

Hvis du har kjøpt dette fra Eltek vil jeg anbefale deg å ta kontakt med dem for å få hjelp.

Baffeldimensjoner, elementplassering på baffelen, kabinettvolum, delefiltertopologi og delefilterverdier er info som de trenger for å hjelpe deg.

Et lite hint på tampen: Det kan hende at du har sett bort fra diffraksjons-steget. Fra ca 1000Hz til ca 150Hz går de fleste høyttalere fra å være fremadstrålende til å bli rundstrålende. En bieffekt av dette er at lydtrykket framover gjerne faller med 3-5 dB. Hvis det er dette som er problemet, kan det gjøre underverker å flytte høyttaleren helt inntil bakveggen.

Topp Bunn