Fotostativ?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Hei
Er på utkikk etter et "siste" fotostativ.
Har noen krav:
hurtigskifte
Bena må kunne legges ut hver for seg
midtstang bør kunne legges ned.
Bør også ha eller kunne kjøpe pigger som extrautstyr.
Tåle minst 5kg.
har sett litt på manfrotto og der har de et treveishode, men kan også få et kulehode til omtrent samme pris. Hva anbefales?
Pris under 3000,- helst under 2000,- tilsammen for hode og stativ
Kom med anbefalinger
Mvh Jan I

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Du går ikke feil med Manfrotto. Kulehode eller treveishode kommer litt an på hvor mye du skal belaste det.
Ett M488RC2 kulehode holder fint 8kg. Det har også egen hendel for panorering. 848,- hos FotoVideo.
Stativ, så vil jeg anbefale M190XPROB. Minimumshøyde er 8.5cm, maks er 146cm. Vil du ha det høyere, så ta M055XPROB.
Her er makshøyde 178cm og min 10cm. Priser er hhv. 1047,- og 1725,-.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Takker for svar Thomas_K

Er det virkelig ikke andre her som har forslag?
Det er jo mange flinke fotografer her så??
Mvh Jan I

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Er det noen som har erfaring med Benbo stativene?
liker at en kan vinkle midtstangen på disse
Hvem selger benbo i Norge?
Mvh Jan I

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.599
Sted
Holmestrand
Gitzo er svært fine, men jeg ender fort opp på 6-7000 + hode, og det er for mye for meg.
Manfrotto er solide, praktiske i bruk og greit priset. Liker veldig godt 055-modellen som med et egnet hode kommer på ca 2300 kr.
Benro har jeg kikket på. Fine ting så vidt jeg kan se. Noe dyrere enn Manfrotto, men med bedre finish? Selges av www.fotovideo.no. De har butikker i Oslo, Bergen og Trondheim.

Konklusjon: Jeg siterer Thomas_K:Du går ikke feil med Manfrotto.
Kulehode: M488RC2 klarer 8kg. Det har hendel for panorering. 848,- hos FotoVideo.
Stativ: M190XPROB. Min 8.5cm maks er 146cm. kr 1047
M055XPROB. Min 10cm maks 178cm og kr 1725

Tenk nøye gjennom hva stativet skal brukes til. Skal det for eksempel på sekken under 1 ukes telttur til fots? Da erlav vekt alfa og omega, og karbon vanskelig å komme utenom. Små detaljer som krok for å henge ballast på stativet kan være viktig. Et speilreflekskamera med objektiv som veier kanskje 3 kg står ikke veldig støtt på 150 cm høyt stativ i lyngen. Da trenger du vekt. Ved vurdering av stativhøyde er det viktig å huske at i en del tilfeller skal stativet stå lavere enn du står selv. Da trenger du fort høyden til 055.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.087
Torget vurderinger
4
xerxes skrev:
Manfrotto er solide, praktiske i bruk og greit priset. Liker veldig godt 055-modellen som med et egnet hode kommer på ca 2300 kr.
Manfrotto 055 hørtes kjent ut så jeg måtte kikke på mitt eget, joda...Manfrotto 055. Er vel ca 16-17 år gammelt og mener jeg dengang betalte endel mer enn 2300,-. Såfremt modellen ikke er vesentlig endret virker det som en god pris. Uansett er det en investering du ikke klarer å slite ut så dette er ikke stedet å spare. Ulempen er at det veier endel. Jeg har hatt et lett lite billig i tillegg som jeg har spent fast på sekken når jeg er på lenger tur med oppakning.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
En god ide er å bestille en Feisol fra fabrikken. Ikke helt Gitzo kvalitet selvfølgelig, men da får også råd til en ekstra monopod, et kulehode, osv osv osv.
http://www.feisol.com/english/purchasect.htm
Vil ikke anbefale stativ med sentersøyle, de er ikke så stabile som de uten. Men har du et litt "vakkel" stativ, eller ønsker maks. stabilitet kan du bruke denne : http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=14635 , og den kan du fylde med sand eller stein og henge under stativet.
Kjøb et stativ der er så høyt at det lar deg se igjennom søkeren på kameraet når du står opp, helst. Kulehode er langt å foretrekke fremfor video hode. Husk en kamera plate der passer ditt kamera, du kan få L-plater også der gjør vertikale bilder lettere å jobbe med.
Selvom kameraet er på stativ er det stadig viktigt å bruke enten "Shutter Delay" eller trådutløser.

For de steder hvor du ikke trenger stativ er denne å anbefale : http://www.atphototech.se/pod/pod.htm

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Hei
Takker for mange fine forslag
Hva tror dere om følgende:
1 stk manfrotto 055 ProB stativ
1 sett pigger M055SPK til stativet
1 stk M410 junior geared head hode
1 stk extra hurtigplate 410PL

Er det noe mer jeg bør ta samtidig til dette?
Hva med f.eks en liten midtstang?
Mvh Jan I

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Jeg har hatt 055 i mange år. Kan anbefales! Liker best kulehode jeg. Enklere i bruk med bare en skrue å stramme. Mindre og lettere er det også.
:)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.599
Sted
Holmestrand
Jan_I skrev:
Hei
Takker for mange fine forslag
Hva tror dere om følgende:
1 stk manfrotto 055 ProB stativ
1 sett pigger M055SPK til stativet
1 stk M410 junior geared head hode
1 stk extra hurtigplate 410PL

Er det noe mer jeg bør ta samtidig til dette?
Hva med f.eks en liten midtstang?
Mvh Jan I
Dropp hodet. Jeg har alltid følt meg litt lurere enn andre med mitt panoramahode ala M410. Det var helt til jeg fikk låne et stativ med kulehode. Mye raskere og enklere å bruke - og billigere!
Sjekk disse:

Manfrotto M486RC2 Klarer 6 kg 595 kr.
Manfrotto M488RC2 klarer 8 kg 848 kr

Passer fint med 055.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.240
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Thomas_K skrev:
Du går ikke feil med Manfrotto. Kulehode eller treveishode kommer litt an på hvor mye du skal belaste det.
Ett M488RC2 kulehode holder fint 8kg. Det har også egen hendel for panorering. 848,- hos FotoVideo.
Stativ, så vil jeg anbefale M190XPROB. Minimumshøyde er 8.5cm, maks er 146cm. Vil du ha det høyere, så ta M055XPROB.
Her er makshøyde 178cm og min 10cm. Priser er hhv. 1047,- og 1725,-.
Da var jeg ute i lunsjen og shoppet litt. Fra før så hadde jeg dette stativet; et lite Nikon stativ med tre bein, veldig lett - og det er både fordelen og ulempen med dette. Annen ulempe med dette er at det er ikke variabel justering på benene. Så det å klare å få stativet i vater gjøres best på flat mark.

Etter shoppingturen var gjennomført så var jeg beriket med dette stativet:

Dette var andre boller ja! Kom faktisk ut med kombinasjonen som nevnt over; 190XPROB & M488RC2. Her snakker vi om stabilitet og den geniale styringen som et kulehode gir. Litt mer vekt en nikon stativet... men det er det verd ;)

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Hei
Har også kjøpt stativ.
Det ble et Manfrotto 055X PROB
http://www.ddmr.no/index.php?page=vis_produkt&ProduktID=681&MenyID=68
Med et 486RC2 kulehode
http://www.ddmr.no/index.php?page=vis_produkt&ProduktID=799
samt en extra hurtigplate
http://www.ddmr.no/index.php?page=vis_produkt&ProduktID=705
og et sett med spikes ( ikke helt likt feste som bildet)
http://www.ddmr.no/index.php?page=vis_produkt&ProduktID=695

(spikes må jo være med ... her på sentralen ;) ;D )

Er så langt strålende fornøyd
Mvh Jan I

Topp Bunn