Fotopapir!

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.742
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Her på forumet besitter folk kompetanse på de forskjelligste områder. I tillegg får man vennlige svar (stort sett da ;)), i motsetning til et visst norsk fotoforum, hvor man risikerer å bli hudflettet hvis forståsegpåerne der ikke synes de spørsmålene man stiller er glupe nok. Altså:
I dag var jeg innom Binders for kjøpe Canon fotopapir str 13x18cm. Dessverre viste det seg at Canon har sluttet med dette formatet, visstnok fordi det ikke var blitt så populært som de hadde håpet på. Det eneste Binders hadde, var dobbeltsidig papir som kostet skjorta. Skal jeg først ha 13x18 fotopapir som koster skjorta, skal det være ensidig! ;) Så nu spørger jeg Eder, vyrde brukarar: Finnes det noe godt fotopapir der ute i 13x18 format som kunne passe til min Canon Pixma MP500?
Gjerne fra en uavhengig produsent.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Hei Steinar
Er faktisk enig i deg ang. enkelte svar på "et fotoforum"
Har sett at det faktisk har minket med innlegg der det siste halve året.
Men så til ditt Problem.
Har selv hatt en MP 500 og den er litt SÆR på enkelte papirtyper/merker.
( som jo flertallet av printere er)
Har du prøvd flere forskjellige butikker/nettbutikker om de har original canonpapir inne?
( synes faktisk originalpapiret var det beste i de fleste tilfeller.
Nå har du ikke sagt hvilke type papir du skal ha. (glossy/matte + + + )
her er det også forskjell fra merke til merke.
Må innrømme at 13x18 er det formatet jeg har brukt minst,så har ikke veldig erfaring med dette formatet.
Men jeg regner med at andre produsenter kjører samme papir i forskjellige størrelser.
Mener å huske at HP sin semi-glossy var ganske bra

PS: du husker vel å stille om printeren til det papiret som skal brukes? dette er viktig for å få godt resultat
Mvh Jan I

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.742
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Hei og takk for svar. Jeg har ikke sjekket andre butikker/nettsteder ennå. Det er muligens noen som kan ha et lite lager, men uansett er det kun et spørsmål om tid før det forsvinner helt. Jeg mener å huske at det finnes en produsent med et tyskklingende navn som lager papir av høy kvalitet. Jeg har glemt navnet, men kanskje jeg kan finne noe der. Skjønt, det blir vel overkill å bruke slikt kostbart papir i printeren min.
Jeg ville vel foretrekke satin eller semigloss.
Og ja, jeg er alltid veldig nøye på å stille inn printeren etter hvilken papirkvalitet jeg bruker :)

DFM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
42
Har meget god erfaring med ymse varianter fra Ilford Galerie serien. Særlig liker jeg Classic pearl. Disse finnes i en rekke størrelser - se mer på http://www.ilford.com/en/products/galerie/index.asp. Her finnes også kompabilitets-oversikter , ICC profiler etc etc

Lykke til :)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.939
Torget vurderinger
0
Hei kaster meg på denne tråden i steden for å lage en ny.

Har en Cannon S800 fotoprinter. Når vi prøver å kjøre ut fortografier på fotopapir blir det en rekke hvite striper med ca 7-9 mm avstand, horisontalt på papirformatet. ( Hosrisontalt i forhold til den veien arket kommer ut av printeren )

Er det bare et spørsmål om innstillinger eller kan det være at vi må bytte den vogna blekkasettene sitter i ?

Umiddelbart kan jeg kun se for meg at det skyldes softwarefeil/innstillingsfeil slik at printeren hopper over en linje med mellomrom, alternativt at et eller flere av munnstykkene er tett ?

Dette er ikke på noen måte like merkbart på vanlig papir.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Hei spiralis

Bruker du canon sitt utskriftprogram?
spør fordi jeg husker at jeg måtte skrive ut med canonprogrammet for å bli kvitt noen striper jeg fikk med andre programmer. ( på en gammel canon som jeg ikke husker nr på nå)
Mvh Jan i

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.939
Torget vurderinger
0
Hei Jan I.

Takk for den du. Kjøpte Canonen av en kamerat som som kjøpte større, og det fulgte vel ikke med driver på disk. Jeg bruker Microsofts Windows driver for Canon. Skal prøve å få fatt i orginal fra Canon.

Topp Bunn