Fotopapir

O

omholt

Gjest
Skal fremkalle bilder for første gang og lurer på hvilke type fotopapir jeg bør kjøpe. Og hvor?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Tror du må utdype litt. Har du kjøpt deg fotoprinter eller mørkerom?
Vil bare advare deg, dette er ikke enkelt. Du bør vel rådføre deg med der du skaffet deg utstyret. Har en mann som kjøpte seg fotoprinter og gikk på med stort pågangsmot, men det er til å bli gal av egentlig, fargene varierer fra papirtype til papirtype, det er mye prøving og feiling, og det endte med at nå står fotoprinteren vekkstuet. Egentlig er det veldig billig, og veldig enkelt å heller fremkalle de hos fotobutikkene... :-\

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.803
Torget vurderinger
0
Når du sier "framkalle" antar jeg at du mener mørkeromsarbeide. Den gangen jeg drev med slikt, jævlig givende arbeid forøvrig, gikk det på Illford og Kodak papir. Jeg går ut fra at det er sort/hvitt du skal begynne med, og da tror jeg at Kodak har det du trenger av papir. MEN hvordan tilgjengeligheten på fotopapir er i dagens digitale virkelighet aner jeg ikke. Du bør få papir og gode råd der du kjøpte resten av utstyret skulle jeg tro. Forøvrig har vel de fleste fotobutikker som selger kameraer for film et lite utvalg av papir.

Hvis det er printing av digitale bilder du tenker på bør du kjøpe det fotopapiret som anbefales i bruksanvisningen til printeren. Det kan være veldig viktig å kjøpe et bestemt merke papir da mange printere er veldig følsomme på papirtype.

O

omholt

Gjest
Jeg mente printing av digitale bilder. Skal bruke en Canon Pixma IP4300. Selvfølgelig enklere og sikkert billiger også å sende de inn til fremkalling, men det er jo ikke like gøy. Skal sjekke manualen til printeren.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.299
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Har prøvd en del på Canon S750, og det beste jeg har fått til har vært med Kodak UltraGlossy PPP-3-A 220g/m^2

Bernt K

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Antall liker
1
Har en Canon Pixma IP4000. Dette er en skriver som er meget kresen på papiret en benytter. De beste resultatene får jeg av originalt Canonpapir.
Har også opplevd at originalt blekk reagerer på for eksempel HP-papir, da bildet blir både uskarpt og svært kornete.
Har prøvd uoriginalt blekk på skriveren min, konklusjonen ble; STYR LANGT UNNA, så lenge du ikke er svært glad i psykedeliske farger ;D

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Er enig med haubokk her
har prøvd mange forskjellige papir til min pixma MP500, men har fått best resultat med canons eget papir.
liker selv blankt papir og her synes jeg at canon photo paper pro er knall.
Med litt mattere så bruker jeg canon photo paper plus semi-gloss
MEN det er jo store prisforskjeller ute å går.
Fant noen A4 glossy photo paper (office pro) på rema for en stund siden,og de var slett ikke så verst. (til prisen)
OBS: Bare husk at det er jo også stor forskjell på tykkelse på papirene.
experimenter litt med papir, men bruk IKKE papirer som "røyter" for mye.
Dette liker absolutt ikke disse printerne.
Og til slutt BRUK KUN ORIGINALE fargepatroner. ( har ødelagt en canon printer med å prøve uoriginalt)
Mvh Jan I

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.631
Sted
Holmestrand
Haubokk skrev:
Har en Canon Pixma IP4000. Dette er en skriver som er meget kresen på papiret en benytter. De beste resultatene får jeg av originalt Canonpapir.
...
Så en test i et engelsk fotoblad. De testet skrivere fra Canon, Epson og HP. Prøvde med forskjellige papir. Alle 3 skrev best med eget papir.
Her kan man kanskje lure på om det markedsavdelingen som har styrt? Når man ser prisene på såkalt fotopapir må man jo lure...

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Hele poenget er at om man bruker originalt papir ligger allerede ICC-profilen i printersoftwaren. Derfor får du best resultat med originalt papir. Prøv å kjøp papir fra f. eks. Innova eller Hahnemühle så skal dere få se at det er fullt mulig å oppnå ekstramt gode resultater med uoriginalt papir. Disse produsentene har nedlastbare ICC-profiler som passer deres papir, men resultatet avhenger av at man kan laste inn riktig profil.

zorry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.05.2005
Antall liker
0
Personlig foretrekker jeg de papirene som har en halvblank/silkematt overflate fremfor de helt blanke. For tiden bruker jeg oftest et Epsonpapir som heter premium semigloss. At dette papiret er av de dyrerer er ingen hemmelighet, men med en grei avtale på jobben slipper jeg heldig fra det. Jeg skriver heller ikke ut så store mengder bilder at akkurat denne delen av fotohobbyen blir den verste økonomiske bøygen. Dersom du er en av de som helst vil se et bilde på papir, vil dette selvsagt stille seg anderledes og da bør du nok også vurdere andre alternativer enn de som kommer fra skriverprodusenten mye mer nøye.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.631
Sted
Holmestrand
akto skrev:
Hele poenget er at om man bruker originalt papir ligger allerede ICC-profilen i printersoftwaren. Derfor får du best resultat med originalt papir. Prøv å kjøp papir fra f. eks. Innova eller Hahnemühle så skal dere få se at det er fullt mulig å oppnå ekstramt gode resultater med uoriginalt papir. Disse produsentene har nedlastbare ICC-profiler som passer deres papir, men resultatet avhenger av at man kan laste inn riktig profil.
Hvem selger disse papirene?

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
HAr selv en Canon printer og har brukt Canon papir, til 119,- pr. 10 stk.
Knallbra resultat, absolutt fornøyd.
..men

sp dukket det opp noen som heter Office Pro (selges på Postkontoret)
Pris?
Kr. 30 pr. 20 ark
tenkte det kunne være moro å prøve

Nå viser det seg at resultatet er glimrende
Har skrevet ut flere som jeg har skrevet ut på Canon papir tidligere og funnet at forskjellen er så liten at den er svært vanskelig å se, selv når bildene ligger på siden av hverandre

Min konklusjon bli da at originalt "dyrt" papir ikke behøver å være bedre enn billige.
Originalt blekk derimot er et must for "perfekt" resultat

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
xerxes skrev:
akto skrev:
Hvem selger disse papirene?
www.interfoto.no

Topp Bunn