Alt til hus og bolig Fotokunst

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.709
    Torget vurderinger
    28
    Vi er på let etter klassisk sort/hvitt-fotografi i stort format til veggen dere ser under. Til vurdering er alt fra Springsteen-relaterte Eric Meola og Frank Stefanko til eldre herrer som Helmut Newton og Henri Cartier-Bresson. Problemet med de to første er at bildene ikke fås store nok til at ett bilde kan "fylle" veggen, bilder av de to siste koster for mye.

Er det noen som har gode tips til konkrete fotografer, men også steder å lete i inn- og utland? Veggen som skal fylles er den over sofaen.
    DSC_2946.jpg DSC_2947.jpg

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.163
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg ville tatt kontakt med Stephen Butkus. En ekstraordinær,dyktig og fargerik fotograf bosatt i Oslo. Er for øyeblikket på fototurne i Usa, men er tilgjengelig bla via instagram. Google navnet og kikk på bildene han tar.
    Tar vel ca 50/50 sort/hvitt og farger.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.709
    Torget vurderinger
    28
    Mange takk for link OAlex, mye bra her. Men, stock har jeg ikke så veldig lyst på, har et ønske om at dette skal være noe i begrenset opplag.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.709
    Torget vurderinger
    28
    Takker for tips Griffenfeldt1, dette er nok mer samtid enn hva jeg og dama prefererer og leter etter. Men jeg ser kvalitetene.
    Bildene i linkene dine Mariusaa er nok ganske langt fra det vi ser for oss. Men takk for svar.

mariusaa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Antall liker
    583
    Torget vurderinger
    9
    Foto av Stephen Butkus
    sex-dop-og-kontri-6.jpg

Skjønner jeg bomma noe forferdelig hahahahahahaha

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    tror jeg skjønner hvor du vil hen Fosse. Fotografi som kunstsamleobjekt har steget veldig i anseelse, og ikke minst pris. Det er svært mange dyktige fotografer der ute i den store verden, men endel er også intetsigende flinkisfoto. Det du ønsker er noe med de som står seg ut i mengden, overlever i tid, kanskje forankret i din musikkinteresse, og som du også presiserer trykt/kopiert i begrenset opplag, ikke masseprodusert ferdiginnrammet IKEA/Bohus-"fotografier".

Var jeg i den situasjonen med en slik flott vegg som du har der og penger å avse, står bilder tatt av Mick Rock høyt på ønskelista. Noen av hans ikoniske 70-tallsbilder av artister som f.eks Iggy Pop, David Bowie, Mick Ronson, Lou Reed ++
    MICKROCK.COM | MICK ROCK – MICKROCK.COM

Veien å gå er vel auksjoner evt. oppsøke salgsutstillinger. I mitt nabolag på Grønland/Tøyen har vi et svært oppegående galleri som er vel verdt å følge aktivitetene til.
    Aktuell utstilling
    TIdligere utstillinger

mvh

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er usikker på tilgjengeligheten av bildene til Shelby Lee Adams i størrelser over 40*50cm, men tipser allikevel. Han har fotografert hillbillies i Apalakkene gjennom flere tiår. En personlig favoritt er "The Home Funeral".

Shelby Lee Adams

Home funeral.jpg

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Peter Turnley har endel bilder i Cartier-Bresson-tradisjon. Er ikke sikker på størrelsene.

Peter Turnley - Fine Art Photographic Prints

Disse forstørrelsene blir forøvrig fremstilt av Voja Mitrovic som var den foretrukne labmannen til bla. C-B og Koudelka.

Jeg har jo også sansen for printportfolien til Jay Maisel også. Men det er mest i farger (meget gode farger). Enkelte musikerportretter også, bla. coverbildet til Kind of Blue.

Print Portfolio | Jay Maisel Photography

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Oslo
    Vår egen Dag Alveng har en del som også tåler den størrelsen. Asle Svarverud tar mer tradisjonelle landskapsbilder med storformat, og Krogvold er alltids en mulighet.

hvilken type bilder tenker du på? Jeg kjenner en del fotografer som holder på med sånt.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg tror en av selene til Per Maning ville gjort seg på den veggen.

image.jpg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.709
    Torget vurderinger
    28
    Totte og Bach_man, tusen takk for særdeles gode innspill! Dette er definitivt i gaten hva angår motiver, vi må bare opp i størrelse på Peter Turnley.
    Beklager Mariusaa, du bommer nok fortsatt, he, he ...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.506
    Torget vurderinger
    0
    Fosse,

Noen spørsmål,

1. Må det være sort/hvitt ? Kan det være farge ?

2. Må det være en kjent fotokunstner som koster mye og kan ses på som en investering?

3. Hva slags motiv er du ute etter?

4. Kan du tenke deg å bestille kopi i "riktig format" hos en lokal fotoforetning? Kan ikke printe mer enn A3 her hjemme.

5. Har du problemer med at det er foto av en bil? Eller må det være mere "kunstnerisk"?

Har en sønn som er en racer på bilfoto, han har andre motiver også, men bil er det området der han er suveren!

Har hatt flere bilder på trykk som reklamer for div bilfirma. Inkludert en helside i Sunnmørsposten.

Han er ikke verdenskjent som fotokunstner, og han kommer ikke til å forlange "an arm and a leg", for å selge det et bilde. Han vil nok mest synes det er artig om noen er interesserte.

Kan du tenke deg å ta imot en bildefil på mail og så fikse resten selv så blir det uansett den biligste måten å få noe på veggen din.

Gutten er rasende god på foto men er realist nok til å innse at dette aldri blir noe annet enn hobby!

T

TT.

Gjest
    IKEA har masse store postere/bilder i svart/hvitt og da får du hva alle andre har

pjatteryd-bilde__81141_PE205680_S4.jpg premiar-bilde__65394_PE176597_S4.jpg
    vilshult-bilde__0114868_PE267815_S4.jpg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.709
    Torget vurderinger
    28
    Fosse,

Noen spørsmål,

1. Må det være sort/hvitt ? Kan det være farge ?

2. Må det være en kjent fotokunstner som koster mye og kan ses på som en investering?

3. Hva slags motiv er du ute etter?

4. Kan du tenke deg å bestille kopi i "riktig format" hos en lokal fotoforetning? Kan ikke printe mer enn A3 her hjemme.

5. Har du problemer med at det er foto av en bil? Eller må det være mere "kunstnerisk"?

Har en sønn som er en racer på bilfoto, han har andre motiver også, men bil er det området der han er suveren!

Har hatt flere bilder på trykk som reklamer for div bilfirma. Inkludert en helside i Sunnmørsposten.

Han er ikke verdenskjent som fotokunstner, og han kommer ikke til å forlange "an arm and a leg", for å selge det et bilde. Han vil nok mest synes det er artig om noen er interesserte.

Kan du tenke deg å ta imot en bildefil på mail og så fikse resten selv så blir det uansett den biligste måten å få noe på veggen din.

Gutten er rasende god på foto men er realist nok til å innse at dette aldri blir noe annet enn hobby!
    Det må ikke være sort/hvitt, men det var vel kanskje det vi primært ser for oss.
    Vi liker mye av det samme, men så er det selvsagt en del ting jeg liker og andre ting fruen liker.

Jeg har tidligere nevnt at Eric Meola vel er det jeg har størst ønske om, men bilden fåes ikke i stort nok format. Dette er bilder jeg synes er fototeknisk godt gjort og motivet har jeg et spesielt forhold til

Snap Galleries : Eric Meola, Darkness sessions: My Father's House
    Snap Galleries : Eric Meola, Darkness sessions: Rattlesnake Speedway
    Snap Galleries : Eric Meola, Born To Run sessions: We'll Walk in the Sun
    Snap Galleries : Eric Meola, Other sessions: Down Highway 9

Bildene må ikke være for statiske og de må ha dybde. Helmut Newton er nevnt:
    helmut newton - Google-søk

Høy pris er ikke noe mål, og det må ikke være en investering (med mindre det koster mye). Men, jeg ønsker ikke noe som ikke alle andre har, selv om det later til å være et mål for noen.

Jeg har vurdert å bruke et av egne bilder og få de trykket på glass. Fotophono gjør dette i enorme format. Bilde printet på baksiden av 30 mm glass gir enorm dybde, og dersom det er i farger også smell. Dette har vært planen, og det er vel det som kommer til å bli gjort dersom vi ikke finner noe ferdig.

N

nb

Gjest
    Delvis OT, men om du skal bruke egne bilder... jeg hadde fotograf hjemme ifm bilder av datteren min, og han sa at for fotoutskrifter i høykvalitet i Oslo var det Akersgata Foto som gjaldt. Jeg brukte de aldri selv siden jeg har profesjonell fotoprinter som dekker mine størrelsesbehov, men han skrøt veldig av de i alle fall. De kan helt sikkert levere storformat.

Det gjør det også enkelt å få et print i "lite" format før noen trykker på Den Store Printknappen slik at du får sjekket at farger osv er som tiltenkt. Vet ikke hvor mye du har vært borti fargekalibrert utskrift av bilder, men det kan til dels være svært store variasjoner fra hva man ser på sin ukalibrerte skjerm kontra hva som kommer ut av en kalibrert printer. Det vanligste er at dataskjermer til privatbruk har ALTFOR høy lysstyrke, så prints kommer gjerne ut mørkere enn forventet.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.709
    Torget vurderinger
    28
    Takker for tips nb. Jo, jeg har hatt ekspertise innom for å få fargekalibrert skjermen min så jeg vet at forskjellen mellom skjerm og print er stor. Det handler ikke alltid om kalibrering av skjermen heller, når jeg skriver ut på jobben så ser jeg klart forskjell på de ulike printerne. Helt klart noe å ha i bakhodet dersom man velger å gå for egenkomposisjon.

DagT, tusen takk! Nå snakker vi. Under "Urban Life" fant vi mye vi likte veldig godt! Dette var svært nyttig.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.484
    Sted
    Trondheim
    Voldsom kontrast i de Audestad -bildene. Jeg lurer på om det er klokt å velge noe mer dempet på en stuevegg.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Voldsom kontrast i de Audestad -bildene. Jeg lurer på om det er klokt å velge noe mer dempet på en stuevegg.
    Jeg er enig. Det er nå engang stilen til Audestad, og gir bilder som er veldig slående ved første øykast. Det passer jo for en rockefotograf. Men jeg finner at interessen fort avtar. Det er jo litt dumt å kjøpe et stort og dyrt bilde som man blir lei av. Bilder med rikt og nyansert toneregister kan jo gjerne beundres lengre.

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Oslo
    Det er nå smak og behag. Fint at du likte dem Fosse, han er en kul fyr og sikkert med om dere spør. En annen strålende musikkfotograf er Karl Martin Nordby. Jeg har ikke nettsiden hans men han er litt mildere i stilen. Begge er forøvrig fast freelans i Amagasinet.

edit:skrivefeil, jeg fant ham. Carl med C: http://photocarl.blogspot.no/

og når vi er igang, her er en ganske interessant fyr, men jeg vet ikke om han selger :)
    http://hjhfoto.blogspot.no/

Sist redigert:

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.727
    Torget vurderinger
    4
    Et godt trykk av et orginalt bilde vs. plakater er som god vinyl vs. mp3.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.552
    Torget vurderinger
    24
    Newton lagde en serie med bilder av Nadja Auermann i 1995 - "The Empowered Woman" - en collage av de bildene på veggen og jeg er klar med popcorn og øl! Riktignok farger, men en sen sommeraften uten lys så hviskes fargene ut... Og i mørket er alle tanter grå. Som strengt tatt er en blanding av sort/hvit.

Jeg var tilfeldigvis i Paris akkurat da denne ble lansert. Kjempeposters overalt. Men jeg så ikke noen representanter for "Ottar" der.

Love is the new black: Blast from the past : The Empowered Woman Vogue 1995 Helmut Newton and Nadja Auermann

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Oslo
    Jeg har "miniutgaven" av Newtons bok Sumo hjemme (originalen er som kjent gigantisk). Mye bra der og en del som ungene ikke liker å se på :)
    Han kjører forøvrig ganske god kontrast noen ganger han også.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.552
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har "miniutgaven" av Newtons bok Sumo hjemme (originalen er som kjent gigantisk). Mye bra der og en del som ungene ikke liker å se på :)
    Newton hadde ikke helt "barnebokgenene" i seg, kan du trygt si.. Det gikk forøvrig en bra dokumentar med og om Newton på svensk TV for ikke så lenge siden. Veldig bra.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.552
    Torget vurderinger
    24
    Alternativt, dersom husets frue er på merkevarekjøret... Slukberry!

fosse slukberry.jpg

Sorry Andre, kunne ikke dy meg i disse agurktider! Du er jo allerede godt forspent med seriøse forslag, heldigvis.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Når vi snakker om smak og behag: Helmut Newton gir meg veldig lite. Uhyre kompetent selvsagt, men disse oppstillte perfekte kroppene og steinansiktene ser ofte ut som en forseggjort Gucciannonse (ja, urettferdig sammenligning siden Newton var først). Jeg liker å se litt genuin humanitet i fotografier i stedet for disse overmenneskene hentet utfra Hitlers erotiske fantasier.

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Oslo
    Jeg kan være enig der og foretrekker vel Avedon innen den sjangeren. Penn har også en del bra.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg kjøpte et Saudek i hans rom-serie, noen år tilbake. Engasjert fotograf, som lager bilder man ikke blir ferdig med på et øyeblikk:
    Boeing 737 | photographs | Jan Saudek & Sarah Saudek

Liker også å kjøpe nyhetsbilder - enten direkte fra redaksjoner eller også fra byråer. Da jeg så dette i en avis, i 1993, trodde jeg ikke mine egne øyne. Ren kunst, så det kjøpte jeg. Forstørret det dengang og hadde det på en vegg en tid.

Mange muligheter. Men det er noe ved den veggen som får meg til å tenke på Per Manings flyvende sel.

http://www.maning.no/Maning2/works7.html

Skjermbilde 2013-07-02 kl. 18.43.38.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.552
    Torget vurderinger
    24
    Du kan jo ta med jobben hjem, Fosse - og attpåtil charge for hjemmekontor..:D

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    15.350
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    HVorfor ikke kontakte Fotografiska Museet i Stockholm? Svært god oversikt og kan sannsynligvis selge dere, eller formidle salg av akkurat det bildet som passer til veggen deres. Kontakt:

selv skulle jeg gjerne hatt en Ruud Van Empel på veggen;

Theatre_5.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn