Fotokonkurranse-avstemning FINALE!

Stem på endelig vinner:

• 1.

Stemmer: 0 0.0%
  • 2.

• 3.

• 4.

• 5.

• 6.

• 7.

• 8.

• Totalt antall stemmer
    0

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Som de fleste kanskje har fått med seg har vi hatt en fotokonkurranse gående de siste månedene, og vi har underveis kåret 8 rundevinnere. Men det har bare vært en dommer per runde, nå kan derimot alle få være med å dømme, vi skal ha en hovedvinner, og den skal alle få være med å stemme frem.

Hele fotokonkurransen finner man her.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,11607.0/all.html

For at ikke noen skal stemme taktisk vil resultatet holdes hemmelig frem til 23.oktober, så frem til da er det bare å stemme i vei

Bilde 1, tema Blomster:

Bilde 2, tema Dyreriket:

Bilde 3, tema Fart:

Bilde 4, tema Musikk:

Bilde 5, tema Ferie:

Bilde 6, tema Det gode liv:

Bilde 7, tema Høst:

Bilde 8, tema Ditt landskap:

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Stemte på #7 selv om det kunne vært tatt når som helst på året.
Nydelige farger som lyset har tonet ned. Fine detaljer i motivet.
Vakkert!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.885
1: Jeg er i utgangspunktet skeptisk til menn som faktisk tar bilder av blomster.
2: Bier og blomster er straks litt bedre, men ikke mye.
3: Her er jeg usikker på om temaet er av engelsk eller norsk betydning, og bildet gir ikke svar på spørsmålet. Denne ryker uansett av miljøhensyn.
4: Svette, stygge menn - urrrk.
5: Uendelig bilkø sitter jeg i daglig - dobbelturrrk.
6: Tør jeg ikke å stemme på, kan jo bli buret inn for mindre.
7: Her har fotografen møtt veggen.
8: Tørt ugress?

Nei, det må nok bedre bilder til før jeg føler for å sette et kryss...

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
BT skrev:
1: Jeg er i utgangspunktet skeptisk til menn som faktisk tar bilder av blomster.
3: Her er jeg usikker på om temaet er av engelsk eller norsk betydning, og bildet gir ikke svar på spørsmålet. Denne ryker uansett av miljøhensyn.

Begynner å forstå hvorfor det ble så vanskelig for deg å delta... ;D

Men ellers er det bra om man skriver litt kommentarer her, så ikke tråden forsvinner nedover og ender i glemmeboken..

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.012
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
BT skrev:

Denne var STOR!
;D ;D ;D ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.885
Komponenten skrev:
BT skrev:

Men ellers er det bra om man skriver litt kommentarer her, så ikke tråden forsvinner nedover og ender i glemmeboken..
Deltok jeg ikke?
Jeg mener å huske at jeg la inn en hissig struts, men det er mulig det var i en annen tråd...
Hadde jeg hatt et brubart kamera ville jeg nok deltatt mer, men

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Jeg har ikke deltatt i denne konkurransen, ettersom jeg ikke har godt nok kamera. Men jeg kan jo stemme likevel? :)

Min stemme gikk til bilde nummer fire, da det tross alt er min interesse for musikk som har brakt meg til hifisentralen. Jeg synes dette bildet viser hva livemusikk handler om: svette, hardt arbeid, samspill - og stor spilleglede! Tipper på at samhørigheten mellom band og publikum er optimal i dette tilfellet.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
BT skrev:
Komponenten skrev:
BT skrev:

Deltok jeg ikke?
Jeg mener å huske at jeg la inn en hissig struts, men det er mulig det var i en annen tråd...
Hadde jeg hatt et brubart kamera ville jeg nok deltatt mer, men
Joda, jeg husker strutsen din, men det var bare en runde, du slet visst litt med de andre om jeg forstod det rett.
Mobilbilder kan selvsagt også legges inn, her er vi faktisk ikke utstyrsfikserte... kjekt med mange bilder synes jeg.

Synes du skal gå ut å ta et fint bilde av en blomst jeg...så tar vi det derfra... ;)

Selvsagt kan alle stemme uansett om de har deltatt eller ikke. :)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Påminning, her skal det stemmes!! :)

Hifisentralen er stedet for lyd og BILDE, nå må man snart ta denne bildedelen litt mer alvorlig... ;)

O

OldBoy

Gjest
BT skrev:

;D ;D ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
MonkeyCountry Audio skrev:
Personelig savner jeg en sau og to i denne bildetråden;)

MVH
Det har du helt rett i. Jeg gjorde mitt beste, uten at det hjalp nevneverdig. Må bare konkludere med at folk flest liker ikke sauebilder. ;)

U

utgatt60135

Gjest
1) Ved første blikk synes det søtt med faller fort igjennom til klisjete.

2) Motivet blir for sentrert og er ikke skarpt. Samtidig er ikke bakfra bilde så veldig tiltalende positur.

3) Dårlig forgrunn og skrålinjen bryter opp bildet. Stygg for- og bakgrunn ødelegger bildet. For lite luft foran bilen. Fotografen burde gått mer foran bilen.

4) Levende bilde med god og tett komposisjon. Gjør seg godt i sort/hvit. Gode linjer og gode blikkretninger for betrakteren. Bildet står seg godt med tydelig budskap. Det beste bildet.

5) Svært kjedelig bilde. Blikket flyttes mellom to punkter og brytes av det irriterende midtskillet.

6) Fint motiv, fine positurer og flott bue mellom dem. Men veldig dårlig vinkel! Her burde fotografen flyttet seg, om mulig mye til høyre. For- og bakgrunn forstyrrer men det kunne vært forminsket med en høyere eller lavere vinkel. Det hadde gjort seg med litt ansiktskontakt.

7) Flotte duse farger og bra komponert. Fint lys. Men det er ganske så kjedelig. Hva hvis "bestemor" hadde tittet ut?

8 ) Fint bilde men ikke altfor spennende. Fint komponert og fint samspill mellom skyen og plantene.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.887
Sted
Østfold
Skal man ta bilder etter de "reglene" blir det mye kjedelig og lite spontant, veldig NRK-aktig og komponert. Det "skjer noe" i en del av bildene, og det bildet du trekker frem som det beste er det bildet jeg har vanskeligst for å tro på at er et utsnitt av virkeligheten og ikke komponert.

U

utgatt60135

Gjest
Snickers-is skrev:
Skal man ta bilder etter de "reglene" blir det mye kjedelig og lite spontant, veldig NRK-aktig og komponert. Det "skjer noe" i en del av bildene, og det bildet du trekker frem som det beste er det bildet jeg har vanskeligst for å tro på at er et utsnitt av virkeligheten og ikke komponert.
Du mener vel arrangert. Hvorvidt det er arrangert eller ikke er ikke lett å vite.

Å komponere etter kjente regler trenger absolutt ikke å være kjedelig. Det beste av kunst innen foto, film og maleri er gjort med velkjente teknikker. Men gode unntak finnes alltid.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.887
Sted
Østfold
Jeg vet ikke helt om jeg synes arrangert eller komponert beskriver det jeg mener best, men det ser ut til at du forstår hva jeg mener. Problemet slik jeg ser det er når noe ser arrangert ut.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Snickers-is skrev:
Komponenten: Hvorfor skjule resultatet?
Grunnen var bare at man ikke skulle la seg påvirke av hva andre stemte. Men jeg kan godt gjøre den synlig om det er ønskelig, erfaringsmessig er det vel ikke så mange her inne som lar seg påvirke av andres mening uansett.. ;)

U

utgatt60135

Gjest
Snickers-is skrev:
Jeg vet ikke helt om jeg synes arrangert eller komponert beskriver det jeg mener best, men det ser ut til at du forstår hva jeg mener. Problemet slik jeg ser det er når noe ser arrangert ut.
Jeg har heller ikke så stor sans for arrangerte bilder.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Nå er jeg i og for seg innhabil, men Hella-bildet er ihvertfall ikke arrangert. (et bilde tatt sekunder etterpå er forøvrig brukt på en picture-disc). Bildet er heller ikke et sluttprodukt av et utsnitt. I det store og hele beskjærer jeg bildene mine veldig sjelden etter at jeg har tatt de.

Komposisjon er noe jeg aldri bevisst tenker på, rett og slett fordi det ligger i blodet. Bildefølelse og komposisjon er noe alle har i seg i større eller mindre grad.

For min del handler det om å bruke linjer, plassering av motiv, plassering av meg selv som fotograf (vinkling), bildeelementer, skal jeg bruke miljøet rundt eller gå tett på og det aller viktigste, at det har et innhold, det skal fortelle og "gi" betrakteren noe. Målet er hele tiden at bildet skal en grad av "stoppeffekt", så det ikke bare er nok et bilde uten mål og mening.

mvh

U

utgatt60135

Gjest
ErosLoveking skrev:
Komposisjon er noe jeg aldri bevisst tenker på, rett og slett fordi det ligger i blodet. Bildefølelse og komposisjon er noe alle har i seg i større eller mindre grad.
Ja, man bare gjør det fordi det er opplagt når man får litt erfaring og har talentet iboende. Men jeg er ikke enig i at alle har dette i seg. Min erfaring sier at fotografering handler i stor grad om talent og endel praksis. Jeg ser raskt om noen har "blikket" eller ikke. Mye kan læres men uten talent er det veldig vanskelig å bli virkelig god.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Man kan nok lære seg visse regler om komposisjon som kan brukes for å ta bedre bilder, men jeg tror nok også at man må "ha det litt i seg" for å klare å komponere et bra bilde.
Man lærer jo også en del av alle de dårlige bildene man tar, og kan bruke dette til forbedring i fremtiden.

Mange må rett og slett lære seg at det er noe som heter komposisjon. Fra å flytte vekk den brusflasken midt på bordet som står rett foran motivet til å legge merke til om horisonten er skjev. Har man først lært seg å se etter slikt tar man også bedre bilder.

U

utgatt60135

Gjest
Ja man kan komme et godt stykke med enkle råd som å rydde unna det som ikke er endel av motivet ved å ta bort ting og flytte seg for å få bedre utsnitt. De fleste tar for store utsnitt. Bruk øynene før man knipser. Hvordan faller lyset? Hva skal jeg ha med? Kan jeg få bedre bilde fra en annen vinkel? Styre unna under- eller overvinklete bilder men mindre det er et bevisst utrykk. Og ikke vær beskjeden. Det er bare å spørre om lov hvis det blir "privat".

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Men egentlig er det jo ikke sånn at noe er rett og noe er galt innen fotografering heller. Det er jo aller mest smak og behag. Alle bildene i fotokonkurransen er jo plukket ut av en person som mente at akkurat det bildet var det beste. Så har du et annet syn og ville tatt ut andre bilder, det ville nok de fleste andre og, om alle her skulle plukket ut det beste bildet i hver runde ville det nok ikke vært to som hadde gjort helt like valg.
Jeg tror det ble litt mye fokus på å finne bildet som passet best mulig til temaet, og kanskje ikke så mye fokus på å plukke ut det beste bildet kanskje i noen av rundene.

Noen av de bildene man selv er mest fornøyde med er det kanskje ikke så mange andre som ser poenget med, mens bilder man selv ikke liker så godt kan andre se noe bra i.
Det finnes jo ”regler” som linjeføring, det gyllne snitt osv. som kan gjøre bilder bedre, men det kan bli for mye fokus på dette også, så man låser seg og ikke våger å tenke alternativt.
Men mange fotografer kan helt klart ta bedre bilder ved å tenke litt mer på plassering av motiv, utsnitt, bakgrunn og lignende før de trykker av. Mange ser kun motivet og ikke det rundt, smiler personen på bildet fint så er de fornøyd.

U

utgatt60135

Gjest
Jeg tror resultatet er avhengig av kriterene. Hadde profersjonelle fotografer bedømt dem tror det hadde vært ganske samtstemte meninger. Hvis mannen i gaten hadde valgt hadde det vært mange ulike valg som preges mer av tanker som "æsj føtter", "han er søt", "tøff bil", "liker ikke roser", "liker ikke sauer" osv.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Lyngen skrev:
Jeg tror resultatet er avhengig av kriterene. Hadde profersjonelle fotografer bedømt dem tror det hadde vært ganske samtstemte meninger. Hvis mannen i gaten hadde valgt hadde det vært mange ulike valg som preges mer av tanker som "æsj føtter", "han er søt", "tøff bil", "liker ikke roser", "liker ikke sauer" osv.
Jo til en viss grad, men også blant profesjonelle slår vel smak og behag inn, selv om de også vil se mer på det tekniske, komposisjon osv.. Nå var det faktisk en profesjonell fotograf med i denne runden ( eller det var vel 2, men bare en som valgte bilde)

zorry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.05.2005
Antall liker
0
BT skrev:

Vedlegg

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Litt off-topic, men bandet på bildet som har fått flest stemmer er oppløst i dag. Vi mistet Gluecifer for to år siden og nå har altså alderdommen innhentet deres svenske sidestykke. En sort dag. Husk å møte på avskjedsturnèen for å fange bildet med eget øye. :'(

The End (2007-10-13)
After nearly thirteen years as The Hellacopters we're now sad to tell you that we are breaking up. The reasons behind this very difficult decision are many and too personal to go into here.

Playing in a rock and roll band isn't always a walk in the park, but thanks to all of you who rocked out with us at sweaty clubs, rainy festivals or at home by the stereo throughout the years, it's been a fantastic trip. We'll never forget your support.

We recently finished mixing our seventh and last studio album and it'll be released early next year according to initial plans. We feel like we wanna say one last Goodbye to you and throw in the towel with a bang, so we're aiming to do a farewell tour through Europe and Scandinavia sometime in the spring. So you're not getting rid of us just yet.

Thanks!

The Hellacopters

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Av en eller annen grunn er ikke folk enige med mitt valg ser jeg, men uansett utfall av avstemningen så er bilde 2 det klart beste!!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vi har en vinner!!!

Det er erosloveking med dette bildet:

Er vel egentlig en naturlig vinner, stedet tatt i betraktning.

Gratulerer så mye til den stolte vinner, vi andre får trøste oss med at han er proff, mens vi er amatører. :) ;) :D

Topp Bunn