Fotoboksvarsler

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Fikk med meg brosjyre på Cruisecontrol fotoboksvarsler fra Dekkmann i dag.

Denne:
http://www.cruisecontrol.no/produkt.htm

Virker å være bra den, men selv om det hevdes at dette er fullt lovlig, så blir jeg likevel litt usikker.
Jeg har jo navi i bilen min og spurte om det ikke var mulig å få lagt inn noe lignende i det systemet, og fikk til svar at EU regler forbød dette og derfor..................

Denne over her må lades da batteriene ikke holder mer enn i 22 timer (ved bruk/kjøring), hadde jo vært mye kjekkere å hatt samme funksjon i navisystemet i bilen (BMW X1)

Ønsker innspill på dette.

Mvh.KW

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
891
Du kan jo holde fartsgrensa............

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Gubra skrev:
Du kan jo holde fartsgrensa............
Og den oversikten er det alltid en har?
Har du? Selv om intensjonen er der. ;)

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg ser at det kan diskuteres moral også (rundt denne) og det er helt greit men kanskje i egen tråd?
Alle fotobokser skal varsles med skilting et stykke føre boksene, ja........ en skal følge med på skilting.........men i praksis så kan det vel hende at en ikke alltid får med seg alle skilter, f.eks. når en tar en rask titt på navigeringen.................................. eller i bakspeilet/sidespeilet.
Videre regner jeg med at de fleste boksene er satt opp av sikkerhetsmessige hensyn, altså på litt spessielt farlige/utsatte steder
særlig i lavfartsstrøk, da er vel det viktigste at bilførere får med seg fartsgrensen og ikke at staten skal hove inn penger?
Eller?

Mvh.KW

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
KW skrev:
Jeg har jo navi i bilen min og spurte om det ikke var mulig å få lagt inn noe lignende i det systemet, og fikk til svar at EU regler forbød dette og derfor..................
Dette hørtes merkelig ut, det er da mange GPS/navigeringsdingser som har innebygget fotoboksvarsler. Til og med telefonen min har jo det.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Veggen skrev:
KW skrev:
Dette hørtes merkelig ut, det er da mange GPS/navigeringsdingser som har innebygget fotoboksvarsler. Til og med telefonen min har jo det.
Ja, Tom-Tom har vel det, så jeg skjønner ikke helt at det skal være vanskelig/forbudt å få det inn på navi i min X1 heller :-\
Den jeg nevner koster jo ikke stort, men det med å huske lading, samt en ekstra løs dings kunne vært greit å unngå.

Mvh.KW

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
628
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
10
KW skrev:
Veggen skrev:
KW skrev:
Ja, Tom-Tom har vel det, så jeg skjønner ikke helt at det skal være vanskelig/forbudt å få det inn på navi i min X1 heller :-\
Den jeg nevner koster jo ikke stort, men det med å huske lading, samt en ekstra løs dings kunne vært greit å unngå.

Mvh.KW
Tom-Tom på min iPhone har varsling. På min siste tur til Stavanger, i en av tunnellen under fjorden, varslet den som vanlig. I tillegg hadde eg blitt tatt av det kameraet før. Jeg så også at det blinket på bilen foran. Allikevel blei eg tatt, så det hjalp ikke så mye ;D. Må gjøre noe med konsentrasjonen trur eg.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Blir ikke dette litt fånyttes? jeg trodde at fotoboksene var satt opp slik at de målte gjennomsnittshastighet?
Eller er det kanskje bare på planleggingsstadiet??

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
wotg skrev:
Blir ikke dette litt fånyttes? jeg trodde at fotoboksene var satt opp slik at de målte gjennomsnittshastighet?
Eller er det kanskje bare på planleggingsstadiet??
Det er vel bare et fåtall som er det.

Siste versjon av den jeg nevner tar også hensyn til gjennomsnittsmålinger, i følge brosjyra også i tunneler (vil dog tro at det kan være avhengig av lengde, men vet ikke)

Hvordan fungerer funksjonen for gjennomsnittsmåling?
Cruise Control beregner din hastighet i gjennomsnittsoner og varsler med lys (gul/rødt) og lyd om man holder seg over eller under gjennomsnittsfarten. Det benyttes samme lyd som på ordinær fotoboks. Det betyr at man med lydpakke "Original" vil ha en konstant lyd. I de lengre gjennomsnittsoner vil dette kunne oppleves som slitsomt, så vi anbefaler lydpakke "Diskret" til de som kjører fast i disse sonene. Da vil Cruise Control være helt stille dersom man holder fartsgrensen.

I praksis så vil denne funksjonen for gjennomsnittsmåling bety at dersom fartsgrensen er 80 km/t vil Cruise Control gi beskjed i det du passerer gjennomsnitthastighet på 80 km/t. Dersom du ligger i kø og kjører 70 km/t og deretter øker farten vil den begynne å varsle for høy hastighet i det du når gjennomsnitt på 80 km/t.

Dersom man f.eks stopper på en bensinstasjon underveis i en gjennomsnittsone, så vil Cruise Control hele tiden varsle med fargene gul/rødt og fortsette hvor den slapp når man starter igjen.

VIKTIG! Både inngangskamera og utgangskamera måler momentanfarten din i det du passerer. Kjører du for fort ved utgangen vil du da få varsel selv om gjennomsnittet ditt er under det lovlige.

Hva koster oppdateringen?
All oppdatering er gratis første 12 måneder. Deretter kr. 29,- pr. måned.

Kan jeg bruke denne databasen på andre GPS-enheter ?
Nei, databasen er krypert med serienummer og hver kunde får oppdatert kart pr. email hver måned.

Det ovenstående kan gjøres kunpå og ikke mac :-\

Mvh.KW

Topp Bunn