Forvrengning på Mazzy Star

rusten

Medlem
Ble medlem
09.12.2012
Antall liker
7
Torget vurderinger
2
Jeg er har ikke spilt noe særlig vinyl siden forrige årtusenog har kjøpt meg en Rega rp40 med Rega phono MM, har satt den opp eter alle kunstens regler og synes det spiller bra.

kjøpte den nyeste til Mazzy Star (seasons of your day) som for meg virker som en nokså audiofil plate med kun 2-3 sanger på hver side og tung lilla vinyl. Bra plate forøvrig. Men jeg får forvrengning i vokalen på noen av låtene, dette er spesiellt merkbart på siste sang på side 3 - Sparrow.

Er det noe jeg gjor feil?
Har prøvd varianter av antiskating med samme resultat og stiftevekten skal være stilt inn rett på 1,75 g pu'en var satt på av Rega.

Er det flere som opplever dette på denne låta? Evt noen som opplever at denne låta låter fint?

jeg er blitt helt manisk og sitter og lytter etter forvrengning på andre kvinnevokaler også......:mad:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Rune: Sett opp en gang til, følg anvisning. Ellers høres det der ut som ei klar feilpressing for min del..klassisk problem. Hvis du har sånne problemer er det etter min erfaring pressingens feil 95% av tiden. Har hatt Regaen min i mange år, og opplevd dette før på flere titalls plater av nykommers pressing, fått bytta skiva i et nytt eksemplar, og problemet blir borte. Du har en platespiller der som hvis du passer på den, holder resten av livet..mekanikken blir iallefall ikke bedre til den prisen..som forøvrig er helt utrolig god i forhold til hva du får! Den som evt påstår du skal kutte vinyl, og kun spille komprimert, digitalt, filbasert materiale fra ymse maskiner istedet, bør først ta en god kikk på eget avspillingsutstyr til disse deilige, svarte pannekakene..om han da mot formodning har.Hvis ikke , foreslår jeg vedkommende skaffer en gjennomtenkt rigg i din prisklasse-(du har en)-..og blir omvendt- ved å ganske enkelt LYTTE på den. Se på nye magasinet til OHC, og artikkelen om vinyl..den lista som viser hva en god platespiller gjør, og hva du "går glipp av" med den kontra de moderne fildyra..De utkryssede punktene kan jeg godt leve uten i musikkøyemed, du...Lykke til!

PS: De problemene du beskriver, ligger ofte frekvensmessig i øvre mellomtone- jeg kaller det "Columbiasyndrom" etter plateselskapet. Husk at Krellen din- i likhet med Hegel- kan plages av et "skimmer" I DET OMRÅDET..som høres noenlunde likt ut..bare hele tida. Det lar seg spesielt høre på kvinnevokaler, og Bowersen din er svært avslørende også..og litt hard helt oppi toppen for min egen del. Men kevlar er et genialt materiale for mellomtoneelementer..det elsker jeg B&W for! Husk ellers at Picture Discs ikke skal spilles, de er rene Artworks..

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.624
Torget vurderinger
96
Et helt typisk problem på rimelige platespiller/pickup kombinasjoner, gjerne kombinert med dårlige pressinger. Dette er bare noe du må leve med om du ikke ønsker å bruke svært mye penger på en kostbar vinylrigg. Antiskating gjør ingenting med dette. Du kan eventuelt prøve en dyrere pickup. Problemet vil være tilstede på de fleste plater, og spesielt innerst på plata vil du merke mye hissige sibilanter. Helt vanlig, og ikke noe spesielt feil med utstyret ditt. Spill heller digitalt :)

Jeg er har ikke spilt noe særlig vinyl siden forrige årtusenog har kjøpt meg en Rega rp40 med Rega phono MM, har satt den opp eter alle kunstens regler og synes det spiller bra.

kjøpte den nyeste til Mazzy Star (seasons of your day) som for meg virker som en nokså audiofil plate med kun 2-3 sanger på hver side og tung lilla vinyl. Bra plate forøvrig. Men jeg får forvrengning i vokalen på noen av låtene, dette er spesiellt merkbart på siste sang på side 3 - Sparrow.

Har prøvd varianter av antiskating med samme resultat og stiftevekten skal være stilt inn rett på 1,75 g pu'en var satt på av Rega.

Er det flere som opplever dette på denne låta? Evt noen som opplever at denne låta låter fint?

jeg er blitt helt manisk og sitter og lytter etter forvrengning på andre kvinnevokaler også......:mad:

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
984
Torget vurderinger
18

Hørte igjennom denne vinylplaten i dag. Du har ikke gjort noen feil. Her er det feil med pressingen, samt at vokalen vrenger flere steder. Spes på nevnte låt. Tydelig feil med hele batch'en. Synd, for utgivelsen er glimrende. Synes du skal klage.

mvh

Topp Bunn