Forsterker til NEAT MOMENTUM 4i??

Cato

Medlem
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
0
Hei. Har pr i dag disse med Roksan kandy k2 forsterker. Spiller fint og fyldig men tror det er mer å hente. Begge ilag blir kanskje litt "snille" - ønsker mer snert - futt og fart. Noen som har forslag? Vanskelig å prøve her jeg bor (kun elkjøp i nærleiken og det største de har er en boom blaster....)

Forslag jeg har fått til nå (forslag fra - i parentes):
Hegel H100 (soundgarden)
Lyngdorff TDA 2200 (hifi klubben)
Sonneteer (fra forhandleren av neat i norge)
NAIM (andre brukerforum)

NEAT sier de bruker å utvikle sine speakere med naim, roksan, krell, mark levinson, sugden - det høres litt schizzo ut med vilt forskjellige egenskaper - eller tar jeg feil?

hilfe.....

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Cato skrev:
NEAT sier de bruker å utvikle sine speakere med naim, roksan, krell, mark levinson, sugden - det høres litt schizzo ut med vilt forskjellige egenskaper - eller tar jeg feil?

hilfe.....
Kundene har som regel like store forskjeller i hva de ønsker av lyd, så det høres egentlig litt fornuftig ut. Siden du vet hva som brukes under utviklingen av høyttalerne så skulle det være noe enklere å velge forsterker også.
Mitt skudd i blinde måtte blitt Sugden. Norsk Hifi senter har vel en hjemlåns greie i 20 dager for Sugden, som kan være en fin greie for å finne ut om den er noe for deg.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.443
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Fra http://www.neat.co.uk/p_pages/newsletter.php

"Neat speakers featured in a What Hi Fi? system test this month (using Naim’s entry level pre-power amps and a CD5X cd player), winning 5 stars in the context of an overall 5-star system score.

Naim Audio specifically requested Neat loudspeakers for this review and this result again confirms the widely held view that Neat and Naim are a winning combination. Of course, there are other electronics available which also give superb results when partnered with Neat loudspeakers…."

"Naim SUPERNAIT amplifier and Neat MOTIVE 1s; a marriage made in heaven - it's official!

The first published review of Naim Audio's new Supernait amp has appeared in the June issue of Hi Fi Choice magazine. Malcolm Steward (who also wrote the very first review of the Neat Petite loudspeaker in 1991), used a pair of Motive 1 speakers to put the Supernait through its paces.

He concludes that "it turned out to be a marriage made in heaven. Each product gelled with the other to form what proved to be an intensely satisfying and dynamic musical joint venture....the Supernait and the Neats seemed able to dig deeper still into the music and get to those telling, often quite deeply submerged, nuances with immeasurable dexterity."

There has always been tremendous synergy between Naim electronics and Neat loudspeakers. We look forward to getting some hands-on experience with the Supernait in the near future."

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
137
Torget vurderinger
7
Har disse ht selv, har prøvd de med Krell Kav400xi, Mark Levison 331 og Arcam A38...

Bruker nå A38, dette gir god fylde og masse godlyd. Men rekner med selv det er mer å gå på.

Importør av Neat i Norge anbefale faktisk NAD M3, noko som er ein heilt annleis forsterkar enn NAIM som mange skryter voldsomt av til Neat..

Min neste prøvetur på forstekerfronten blir enten NAD M3 eller Naim XS...

U

utgatt60135

Gjest
Det ligger en Sugden A21 SE på bruktbørsen. Den er rett og slett knallbra! Den har snert, futt og fart. Og er veldig transparent. Muligens litt forsiktig i diskanten.

Ligger også en Copland 504 der og den er også veldig god om du vil ha "rørlyd".

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvis du har en egnet kilde eller flere, så er vel en Naim-forsterker iallefall i min bok temmelig nær en no-brainer på disse høyttalerne.

Det betyr imidlertid ikke at jeg tror det er forsterkeren som er feilkilden ene og alene hos deg. Jeg tviler nesten litt på det. Roksan kjøpte du vel fordi du liker den, og det er ikke rart fordi den låter jo bra. Jeg hadde iallefall styrt laaaangt unna Lyngdorf og Hegel til disse høyttalerne.

ralex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2006
Antall liker
6
Sted
Fredrikstad
Kan bekrefte at NAD M3 låter bra på 4i. Importør i norge hørte dette hos meg da jeg fikk låne 4i da jeg hadde M3. Ble meget bra. :)

S

Stereo_Mono

Gjest
Velprøvde kombinasjoner med Neat er uten tvil Naim og Cyrus. Har hatt gleden av å høre begge hos Grahams Hi-Fi i London i fjor vinter. Knall kombinasjon begge.
Opplevde de litt forskjellige i spillestil. Synes Naim var en smule mere dynamisk og fyldigere, mens Cyrus låter litt lettere og noe mere analytisk. Imo spiller begge produsentene raskt og med enorm god tempo og driv. Altså mere fart og moro, som du søker.

Roksanen har jeg ikke hørt på Neat, men mener å huske at de låter endel roligere en f.eks Naim og Cyrus.

Veldig enig med Vidar P om å holde seg unna Lyngdorf og Hegel. De Britiske løsningene er alt for velprøvde for å tulle med slikt :)

Cato

Medlem
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
0
Takker for alle innlegg. Veldig bra at retningen totalt sett går mot å anbefale brit-fi. Tipper jeg ender med å prøve en NAIM NAIT XS eller 122x/150x-settet, eller deromkring. Mvh C.

Catohansen2

Fersking
Ble medlem
25.09.2012
Antall liker
0
Sted
Gravdal
Torget vurderinger
4
Hei igjen. Er nå på bytte-galeien igjen, og kommer tilbake til spørsmålet om forsterker. Har brukt Hegel H100 i snart 2 år, absolutt ålreit men potensialet er nok større. Har du fått prøvd NAD M3 eller Naim XS på dine Momentum 4i? Kan du i så fall gi noen tilbakemeldinger på hvordan det spiller? Mvh. Cato

Topp Bunn