Forsterker til elektrostater

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
566
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Jeg leker med tanken på å bygge et effekttrinn som egner seg spesielt til elektrostater.
Det jeg har fått med meg at er riktig på ELS er mange utgangstransistorer og høy spenning (60V).

Er det noen som har vært borti dette før og kan komme med anbefalinger?

Selvbygg for å holde prisen nede.
Eller vil Behringer/Cerwin Vega/Crown ol PA-forsterkere klasse H/G være god match til elektrostater?

Jeg vet det er mange som bruker helt ordinære forsterkere på ELS, og jeg har selv brukt rør, klasse D og klasse A med godt resultat. Men når de sier man bør ha minst 450W for å drive dem skikkelig må det jo prøves...

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg har brukt Holton en stund ja, og prøvd nxv-200 nxv-300 nxv-500 og nxv-800.
Jeg gikk fra Plinius Hiato, og har aldri sett med tilbake. Jeg har tatt en liten test mot Parasound A21, og den nådde ikke opp til de gammle NXV-500 korta. Nå er det NXV-500 R2 som gjelder, jeg har selv bytett til de og de er helt klart forbedringer på alle områder.
Som en del elektrostater så er også gammle Infinity ganske krevende å dra på grunn av lav impedanse. Så kraftig strømforsyning er nødvendig, men så får man lønn for strevet :D
Jeg har ivertfall sluttet å lete etter forsterkere.
Det blir fort ca 20k for nxv-800 som monoblokker, men det er hverdt hver krone spør du meg.
Hadde bod i nærheten så skulle fått prøvd de !

Sist redigert:
Topp Bunn