Forsterker på spikes?

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Har i dag forsterkeren på sorbothane gummiføtter for å avkoble mot resonanser i trebenken.

Har det noen som helst hensikt å sette en forsterker på spikes og hva er det tekniske rasjonalia for det?

T

timc

Gjest
Aner ikke noe om rasjonalia, men jeg satte min gamle Zapsolute 50W på spikes og fikk en helt annerledes lyd.

Mvh

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Hva slags forsterker er det snakk om? Rør eller SS. Rør kan være mikrofoniske, men om spikes hjelper mot dette tviler jeg på.
Halvledere er ikke mikrofoniske. Ikke i denne sammenhengen.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.274
Torget vurderinger
4
Tror ikke det vil ha noen hensikt nei.
Forsterkeren skal vel bare stå så stødig som mulig, og med så lite vibrasjoner som mulig.
I det henseende tror jeg vibrapods, sorbothane-føtter og f.eks holfi gummi, demper mye bedre, og er bedre til elektronikken, DEIMYM.

T

timc

Gjest
Kan legge til at jeg hadde myke gummiføtter under forsterkeren før jeg fikk spikes.

K

knutinh

Gjest
Tror ikke det vil ha noen hensikt nei.
Forsterkeren skal vel bare stå så stødig som mulig, og med så lite vibrasjoner som mulig.
Hvilken hensikt har det at forsterkeren skal stå stødig og uten vibrasjoner annet enn:
1)den kan velte og ødelegge parketten
2)over lang tid kan loddinger av komponenter svekkes av store vibrasjoner

mvh
Knut

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.274
Torget vurderinger
4
Utover 1 og 2, ingen, med mindre man har rør-forsterker.
Men 1 og 2 er vel mer en nok grunn ;)'

Søren, jeg visste jeg ikke skulle ha åpnet kjeften her inne... :-[

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det er bare å åpne kjeften sin. Det kommer litt an på hva som slipper ut. Om en får bakover- eller forover sveis som følge av kommentarene.

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Aner ikke noe om rasjonalia, men jeg satte min gamle Zapsolute 50W på spikes og fikk en helt annerledes lyd.

Mvh
Det kan faktisk tenkes at du med å sette forsterkeren på spike, jordet kabinettet til gulvet rent elektrisk. Gummiføttene har tidligere isolert forsterkeren. Det kan være en mulig forklaring ??? (i tillegg)

Mvh
bjørn

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Jeg har en australsk forsterker; den spiller best opp-ned...!
;-)

Arne K

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
299
Har i dag forsterkeren på sorbothane gummiføtter for å avkoble mot resonanser i trebenken.

Har det noen som helst hensikt å sette en forsterker på spikes og hva er det tekniske rasjonalia for det?
Hvis du opplever forskjeller når du bruker spikes i forhold til sorbothone, så kan du være temmelig sikker på at spiksene har stelt til et eller annet dævelskap...

B

brand-x

Gjest
Audiomix hvor i løypa kommer hentesveis ?

Skal være litt seriøs, uten videre diskusjon så er harde materialer tilkobbling nesten generellt, med resonanser i tilbakekobling som resultat. Hvis da ikke underlaget er gummi eller annet materiale med elastisk viskositet. Det siste var unntaket, du kan lese mere om dette under vinylavdelingen med BASE til platespiller. Forøvrig er det bare å tenke litt logisk ved valg av slik tweak hardt mot hardt er tillkobling uansett hvilke NASA materiale som er brukt eller utforming/design det har. Mykt er frakobling......

mvh
brand-x

Topp Bunn