Ønsker anbefaling Forsterker + høyttalere max 5k?

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
97
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Forsterker + høyttalere max 5k? TILBUD ØNSKES

Min kjære lillesøster har lyst på forsterker og høyttalere til tv-en sin for litt mere "trøkk" som hun sier :)
Jeg klarte akkurat å avverge at hun stakk på Elkjøp og handlet surrerunt-plast-greier.
Vi ble enig om at en stereo-forsterker og bokhylle-høyttalere(på siden av tv) var veien å gå.
Hun bor i Tromsø, så hvis noen har kjennskap til noe bra på tilbud der oppe, eller ev. på postordre, vil "vi" gjerne ha noen tips...

MAX 5000,-

Lar det seg gjøre å få noe som er pent, og med grei lyd, for denne summen?

Mvh
Rocker

Sist redigert:
T

tce-teams

Gjest
akustisk bureau skal ha klipsch synergy b20 høyttalere igjen pris 1295, og ein yamaha as 500 pris 3490,- ellers kan det være du finner noe på brukten her på hfs.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.571
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hmm - letet også etter lignende til en liten leil. for en stund tilbake. Valget falt på noe Pioneer saker som fikk veldig anbefalt i bl.a. Watt.
Du verden det var dårlige saker.
Så kjøpte jeg et par Kef x300a høyttalere. De koster riktignok 7000kr men de er aktive og har en helt flott DAC innebygget... Disse overrasker veldig stort. Spiller supert og en slipper noen bokser.
Om det er mulig å strekke budsjettet litt er dette min anbefaling.
KEF X300A powered speakers
Fåes eks. på komplett.no og ohfc.

Beklager litt OT grunnet budsjettet som da sprikker med 40% faktisk.

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
97
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Takk for svar begge 2 :)

Bambadoo: Budsjettet er låst på 5k....ikke et øre over har jeg fått beskjed om :rolleyes:
tceteams: Har du linker, eller kan/gidder du sende meg link til produktene som pm, er du snill? :)

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Finnes det en gjenbruksbutikk eller lignende i Tromsø?
Om så, finner hu sikkert noe brukbart for langt under 5000.-
I gjenbruksbutikken i Asker får du små bra høyttalere og en stereoforsterker for mellom 800 og 1500 totalt. ;)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hvis "trøkk" er eneste krav for høyttalere og forsterker til 5000, er kanskje dette noe:

DENON PMA-520AE + Cerwin-Vega VE-8F Stereoanlegg | Hi-Fi Klubben

Ellers tror jeg at til TV-bruk ville mitt valg (jeg har gjort det samme i konas TV-krok hjemme) vært rimelige men gode satellitter, en liten sub og en billig surroundforsterker.

Disse, f.eks:

Harman Kardon 5.1 receiver AVR 156 - Lefdal
DALI ZENSOR 1 H?yttalere | Hi-Fi Klubben
ARGON SUB10 Subwoofer | Hi-Fi Klubben

OK, det blir 200,- over budsjett, men hva forventer du? ;) Vent. evt. med subben eller kjøp en brukt.

5000 er ikke så mye, men dæven så mye receiver man får for en drøy tusenlapp nå! Utrolig!

T

tce-teams

Gjest
Rocker du har fått privat melding om di linkene , synes også dazed kom med bra linker til kjøp her :)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Trøkk i Tromsø? Denon DM38 micro, med små oversettere fra Dali--greit å få den pakka godt under 5000. Låter kanonbra og! Aktiv Argon har ikke nubbsjangs på det! Evt kan dere se etter et Focal PowerBird sett, med Little Bird satellitter. Spesiallaget for akkurat det formålet, og har trådløsmulighet. Receiveren har innebygd en 13 cm dynamisk bassenhet, og satellittene har Polyflexelementer og invertert halvtomsdome. Kabler og veggfester medfølger. Bør være mulig å få til budsjettet, og låter STORT:cool: Genelec 6010 A er en annen mulighet. Beste aktive minier til den prisen i markedet. Koster faktisk mindre, så budsjettet der kan innbefatte en fin volumkontroll og! Studiolyd til TVn.

Sist redigert:

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Hifiklubben i Tromsø har aktive høyttalere som leverer mer enn nok til TV-bruk. Koster lite, men låter godt.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hmm - letet også etter lignende til en liten leil. for en stund tilbake. Valget falt på noe Pioneer saker som fikk veldig anbefalt i bl.a. Watt.
Du verden det var dårlige saker.
Så kjøpte jeg et par Kef x300a høyttalere. De koster riktignok 7000kr men de er aktive og har en helt flott DAC innebygget... Disse overrasker veldig stort. Spiller supert og en slipper noen bokser.
Om det er mulig å strekke budsjettet litt er dette min anbefaling.
KEF X300A powered speakers
Fåes eks. på komplett.no og ohfc.

Beklager litt OT grunnet budsjettet som da sprikker med 40% faktisk.
Aktive høyttalere med innebygget dac som kobles til Toslink-utgangen på TV-en er uansett en god og svært enkel løsning! Hva gjør du mtp. volumkontroll?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Den type høyttalere bruker ofte hodetelefonutgangen på flatskjermen din til det..med de kompromisser det medfører.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ikke hvis du bruker digitalutgangen til å mate en dac med, vel? Da må jo høyttalerne ha en slags inngang for det til å styre volumet. Er det vanlig? Noe slikt har jeg aldri sett.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Enten har de da volumkontroll, elller DACen må kobles til fex en headamp med volum. De aktive små styres da volummessig via hodetelefonkoblinga på headampen-volumkontrollen virker på den.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det skjønner jeg, men å koble aktive høyttalere til tv-en via en sannsynligvis undermåls hodetelefonutgang er i alel fall fro meg fullstendig uaktuelt. Da ville jeg helelr satt en preamp med fjernkontroll mellom tv og høyttalere.

I dette tilfellet var det imidlertid snakk om aktive høyttalere med innebygget DAC, (Genelec, f.eks.) og de har selvsagt volum/gain-justering på hver høyttaler, og i noen tilfelle en som styrer begge, men det er heller ikke særlig interessant, siden jeg ikke gidder å gå frem til høyttaleren for å endre volumet, så der må det også en slags volumkontroll inn i sløyfa.

Det kan hende at tv-er kan ha en digital volumkontroll på digitallyd-utgengen, selvsagt. (Noe som ikke nødvendigvis heller er idéelt, men likevel.)

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
På Elkjøp selger de en pakke med Pioneer receiver og Audio Pro høyttalerpakke til 6000. Litt overkill kanskje men et meget bra kjøp skulle jeg mene. Alternativt har alltid Hifiklubben gode budsjettprodukter

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Undermål kun om du bruker minijacken på siden av skjermen.Genelec har ikke innebygd dac, de er så frekvenskorrekte at det ikke trengs men fjernkontroll og sub med nivåpot finnes som ekstra..5x 6010 pluss den spesiallaga 6,5" suben er et utrolig tøft kinoanlegg! I TOTALT døde metallkabinetter. Sett ETT par 6010A med en MF VCAN2 som volum ...Wow! Det er iallefall ikke undermål:cool: De lureste 2x12w som er å få til multimediabruk- 2 separate tolvwattere pr høyttaler, alle kabler og fester følger med. De selges som singlepacks- du må ha to. Finner du en søt liten ,fjernkontrollert pre kan den selvfølgelig også brukes sammen med disse. Mdac, fex...Morosett i minisize:cool: Som kan det der med musikk også..

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Joda. Genelec har modeller med innebygget DAC. 8130A og 8240A f.eks.

Behovet av en dac har vel ikke noe med høyttalerens frekvensrespons å gjøre. Det er mer for å slippe den sannsynligvis dårlige signalprosesseringen av lyden på vei gjennom TV-en og dens hodetelefonutgang.

Sist redigert:

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
TV - lyd er komprimert og prosessert for å passe til en gjennomsnitts - tv. Da er det lite å hente med separat dac. Jeg har prøvd med separat dac, men bruker nå hodetelefonutgangen. Lyden er til forveksling lik på det meste av sendinger. Nå kan jeg justere lyden med fjernkontrollen til TV, og det er praktisk.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Men ut fra TV-ens Toslink-utgang kan du hente lyd fra tilkoblede tv-tunere, blu-ray-spillere, videostreamere og alt hva du måtte finne på å koble til TV-en, som TV-en ikke har gjort noe med annet enn å forsinke signalet såpass at det synkroniseres med bildet. Derfor tror jeg at digitalutgangen på TV-en er mange hakk bedre å bruke enn analogutgangene, der lyden er prosessert av minst en dac-chip og en opamp eller to.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Problemet med den digitalutgangen er at den oftest er optisk. De støyer mer enn en coax. Men bruker du den, greier du fint å hente noe bra ut av TV-lyden ved bruk av separat DAC. Jeg mente spesifikt 6010A når jeg sa det ikke er DAC i Genelec. Men det de også har, er et bevisst smalt frekvensområde, nettopp for å ta høyde for bla varierende kanalkvalitet- eller som hos meg- databruk. Finnene har også lagt til en plasseringsbryter, som optimaliserer responsen utfra plasseringen av oversetterne- den funker. Og faktisk savner du fint lite i toppen også, selv om de kun strekker seg til 18k i diskanten. Det er det de gjør OPP til det punktet og NED til bass-cutoffen som er hele cluet med dem..

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
At den er toslink og ikke coax er et svært lite problem. Faktisk tror jeg ingen kan ha noe å utsette på det i akkurat denne sammenhengen, så lenge dac-en kan bruke det. (Noe som ikke er tilfelle med Genelec, men uansett.)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Det har du rett i, men er det hakket stort nok til å bruke separat dac? Ikke etter min mening.

Tviler på om denne damen bryr seg om å ha egen dac for den lille forskjellen

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Jeg har mye positiv effekt av det. bruker MF VDAC2, MF VCAN 2. og MF VPSU2..på Genelec og MacBook Air! Venter inn en IsoTek Polarisskinne såfort det lar seg gjøre. Det settet her kan fort forenkles til VCAN2 og Genelec for " medialt søsterbruk" UTEN Å BLI UNDER PARI PÅ NOEN SOM HELST MÅTE.

Sist redigert:

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Rockers lillesøster er nok ikke så hekta på lyd som dere, Auditor og Dazed

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Nei, diskusjonen sporet jo litt av slik at den ikke egentlig gjaldt henne lenger. Der står jeg ved min opprinnelige anbefaling. :)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
As do I...all 3 of them!

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Da får vi håpe hu blir fornøyd! MEN si gjerne fra om hu begynner å klage på nåler i øra..hehe..det går an å løse, nemlig..

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Trøkk i Tromsø? Denon DM38 micro, med små oversettere fra Dali--greit å få den pakka godt under 5000. Låter kanonbra og! Aktiv Argon har ikke nubbsjangs på det! Evt kan dere se etter et Focal PowerBird sett, med Little Bird satellitter. Spesiallaget for akkurat det formålet, og har trådløsmulighet. Receiveren har innebygd en 13 cm dynamisk bassenhet, og satellittene har Polyflexelementer og invertert halvtomsdome. Kabler og veggfester medfølger. Bør være mulig å få til budsjettet, og låter STORT:cool: Genelec 6010 A er en annen mulighet. Beste aktive minier til den prisen i markedet. Koster faktisk mindre, så budsjettet der kan innbefatte en fin volumkontroll og! Studiolyd til TVn.
Selv Genelec 8040A spiller ikke høyt eller med trøkk så hva 6010A skal bidra med vet jeg ikke.

Jeg hadde sett etter andre ting som f. eks Yamaha eller KRK dersom rimelige studiomonitorer skal vurderes med grunnlag i kriteriene til trådstarter.

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Du har hørt dem i et ordentlig sett? de er helt perfekte til det bruket. Små, solide, kraftmonstre som har en utrolig frekvenslinearitet mtp pris! Som nærfeltsmonitor- til TV-bruk- spiller de bass også..

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Du har hørt dem i et ordentlig sett? de er helt perfekte til det bruket. Små, solide, kraftmonstre som har en utrolig frekvenslinearitet mtp pris! Som nærfeltsmonitor- til TV-bruk- spiller de bass også..
Det virker som du bestandig sitter med fasiten på måten du ordlegger deg på men Genelec er litt mer moderate enn deg angående 6010: "Maximum short time sine wave acoustic output at 1m on axis in half space, averaged from 100 Hz to 3kHz 93dB SPL"

Amalgamfyllingene løsner ikke akkurat ved 93dB og hvis en skal kjøre med en normal EQ for stuebruk vil max SPL bli ytterlige redusert.

Topp Bunn