Forsterkere Forsterker erfaringer, watt og match.

Finnjp

Medlem
Ble medlem
02.03.2022
Antall liker
6
Sted
Ulsteinvik
Jeg har Monitor Audio Silver 500 6g og vil finne en god forsterker mellom 15 og 30 tusen.

Må ha god innebygd MM Riia da jeg hører primært på vinyl. (har en gammel Dual 621 med Ortofon Red, men blir oppgradert på sikt)
Mulighet til Bluetooth tilkobling er også viktig.

Snuser mye på Rotel 1592 MkII og Electrocopaniet ECI 80D i øvre budsjett.
Rotel 1572 MkII og NAD C399 i nedre budsjett.
Cambridge Audio Evo 150 som en outsider i øvre budsjett.

Er det noen som har erfaring med noen av oppsettene, evt. andre gode forslag av egen erfaring til mine høyttalere?
Er det greit med f.eks 80 watt i 8 ohm eller må jeg ha mer?
Er disse forsterkerne jeg ser på overkill eller rett match?
PS. Jeg liker mer varm lyd fremfor kald , og superdetaljert er mindre viktig da jeg hører mest metal og techno/trance.

Stalewinter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
159
Torget vurderinger
1
Høy sensitivitet, men ganske lav Ohm ved 100 Hz. Så tenk strømsterk forsterker med høy wattstyrke ved 4 Ohm belastning 😊

H

Hifibasillen

Gjest
Ville testet ut Rotel RA 1592 mkII for en lytt, hadde selv mkI versjonen og den imponerte veldig men da på Klipsch RF 7 mkII med stor kontroll og en behagelig gjengivelse generelt men selvfølgelig to vidt forskjellige høyttalere her da men er absolutt mange gode kandidater i prisklassen du nevner så valget er stort, lykke til 😀

Finnjp

Medlem
Ble medlem
02.03.2022
Antall liker
6
Sted
Ulsteinvik
Kjøpte først Elektrocompaniet 80D, men etter par plater og en Yello cd med litt guffe slo termisk sikring ut. Irriterende! Etter noen minutter hadde den kjølt seg ned, og alt fungerte normalt igjen.Sitter 7 meter fra lytteposisjon og bor i enebolig, så den ble veldig varm ved endel over middels volum som jeg måtte opp til, for å føle litt av musikken. Lyden var god, veldig bra phono også, men manglet noe punch.
Så ble EC D80 returnert, (Soundgarden er topp på service og svært behjelpelig) og Rotel 1592 Mk II ble handlet inn. Du verden for en forskjell! Nå har høyttalerne våknet til liv, og "sløret" forsvant. Masse god lyd MED punch og godfølelsen kom tilbake ganger 10!! Såvidt over lunken ved samme "test" som EC 80 D.
Fikk også inntrykk av at Elektrocompaniet sin sound passer til annen musikk enn rock, metal og techno i min stue allefall. Med effektforsterker ville det sikkert blitt bra, men da snakker vi 67.000 kr i tillegg.
Veldig fornøyd med Rotel så langt, litt "tynn" phonolyd vs EC 80 D, men litt opp på bass, litt ned på diskant så jevner det ut forskjellen. Cd spiller fantastisk i nøytral stilling vs. EC 80 D som manglet kraften. 200w vs. 80w betyr en god del.
De som tipset strømstyrke og Rotel, var inne på noe vesentlig.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.739
Torget vurderinger
0
Kjøp et par subber så slipper du å bekymre deg for høyttalere og forsterker (y)

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
504
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Krefter er absolutt verdt å ta med seg i beregningen av lyd og lydtrykk.
Med 7 meter lytteavstand bør en jo ha litt ekstra i bakhånd.
80 Watt holder fint til lettdrevne høyttalere og kortere lytteavstand i en stue eller lite lytterom.

Til dine høyttalere er det oppgitt som minimum på forsterker, så det er bra at du kjøpte kraftigere forsterker.

D930ADC0-96F6-48FE-8178-F45023E8DB32.jpeg

H

Hifibasillen

Gjest
Kjøpte først Elektrocompaniet 80D, men etter par plater og en Yello cd med litt guffe slo termisk sikring ut. Irriterende! Etter noen minutter hadde den kjølt seg ned, og alt fungerte normalt igjen.Sitter 7 meter fra lytteposisjon og bor i enebolig, så den ble veldig varm ved endel over middels volum som jeg måtte opp til, for å føle litt av musikken. Lyden var god, veldig bra phono også, men manglet noe punch.
Så ble EC D80 returnert, (Soundgarden er topp på service og svært behjelpelig) og Rotel 1592 Mk II ble handlet inn. Du verden for en forskjell! Nå har høyttalerne våknet til liv, og "sløret" forsvant. Masse god lyd MED punch og godfølelsen kom tilbake ganger 10!! Såvidt over lunken ved samme "test" som EC 80 D.
Fikk også inntrykk av at Elektrocompaniet sin sound passer til annen musikk enn rock, metal og techno i min stue allefall. Med effektforsterker ville det sikkert blitt bra, men da snakker vi 67.000 kr i tillegg.
Veldig fornøyd med Rotel så langt, litt "tynn" phonolyd vs EC 80 D, men litt opp på bass, litt ned på diskant så jevner det ut forskjellen. Cd spiller fantastisk i nøytral stilling vs. EC 80 D som manglet kraften. 200w vs. 80w betyr en god del.
De som tipset strømstyrke og Rotel, var inne på noe vesentlig.
RA 1592 ble målt til godt over oppgitt effekt også så dette er bare et pluss, solid bygget med masse gode funksjoner ☺ mkII er bare bedre på det meste igjen, tenker en Michi utgave neste gang om Rotel skal handels inn igjen her.

Finnjp

Medlem
Ble medlem
02.03.2022
Antall liker
6
Sted
Ulsteinvik
Kjøp et par subber så slipper du å bekymre deg for høyttalere og forsterker (y)
Har en aktiv sub (Cerwin Vega med to 8 tommere) husker ikke modellnavn i farten, funker greit til film, men farger lyden til musikk , så foretrekker "renere" bass fra Monitorene. Nå genererer dem skikkelig trøkk, samtidig som lyden er stram og fin. Av og til er det litt gøy med subben på da selvfølgelig.

Finnjp

Medlem
Ble medlem
02.03.2022
Antall liker
6
Sted
Ulsteinvik
RA 1592 ble målt til godt over oppgitt effekt også så dette er bare et pluss, solid bygget med masse gode funksjoner ☺ mkII er bare bedre på det meste igjen, tenker en Michi utgave neste gang om Rotel skal handels inn igjen her.
Jeg holder meg nok på nivået jeg er på, veldig fornøyd. Dem har jo hentet litt teknologi fra Michi og brykt på mk II 👍 Den dagen jeg skal bruke rundt 50.000 plus, er nok Michi med på lista mi ja.

H

Hifibasillen

Gjest
Jeg holder meg nok på nivået jeg er på, veldig fornøyd. Dem har jo hentet litt teknologi fra Michi og brykt på mk II 👍 Den dagen jeg skal bruke rundt 50.000 plus, er nok Michi med på lista mi ja.
Ja det jeg mente hehe men snakket mer for meg selv 😋 merker savnet etter 1592 er stort ja..

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.739
Torget vurderinger
0
Har en aktiv sub (Cerwin Vega med to 8 tommere) husker ikke modellnavn i farten, funker greit til film, men farger lyden til musikk....
Typisk for høy Gain på subben.....

S

Syncrolux

Gjest
Ser ut som en seriøs forsterker dette her. Og den har faktisk tonekontroller :)

Topp Bunn