Forstererteknologi

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
Bakdelen med klasse A er vel stort sett bare varme og dyrere power. For å holde varmen nede må en begrense spenningen på utgangstransistorene, og dermed effekten. En kan selvfølgelig øke antallet transistorer ut, men disse bør matches for best resultat.
Opp gjennom tiden har det vært mange påståtte teknologier som sier de er like bra som ekte klasse A, men den største likheten er navnet. ( Glidende bias, New Class A, Stasis osv ) VH. Bernt

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
BerntJ skrev:
Bakdelen med klasse A er vel stort sett bare varme og dyrere power. For å holde varmen nede må en begrense spenningen på utgangstransistorene, og dermed effekten. En kan selvfølgelig øke antallet transistorer ut, men disse bør matches for best resultat.
Opp gjennom tiden har det vært mange påståtte teknologier som sier de er like bra som ekte klasse A, men den største likheten er navnet. ( Glidende bias, New Class A, Stasis osv ) VH. Bernt
Aha, takk for godt svar. Hvis jeg har forstått det riktig så er denne forsterkeren som vi snakker om bare en forsterker i denne kategorien(?)

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
ja.
Det enkleste er å se på effekten forsterkeren avgir på tomgang. Dette er ikke oppgitt her, men det mangler masse kjøleribber til at dette kunne vært ekte klasse A.

Det betyr ikke at det er en dårlig forsterker, bare at den er lik 99 % av forsterkerne på markedet av denne type.

VH. Bernt

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Noen som har målinger å linke til som viser forsterkeres output ved avspilling av musikk?
Målinger som er gjort mellom forsterker og høyttaler.

Det jeg er interessert i er å se hvor mye en typisk transient trekker i en impuls.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Har begynt å grave litt etter hvorfor det er forskjeller på forsterkere.
Prøver å finne svar på ting jeg hører. Min Diablo oppleves som mye raskere enn andre forsterkere (plutselighet). Har opplevd det samme med andre singleended forsterkere uten negative feedback.

Fant en artikkel som tar for seg peakpower som viser seg er kjempeviktig fordi de fleste forsterkere "klipper" i transientene. Da øker forvrengningen dramatisk og er lett hørbart. Måten de forvrenger på da hvirker å være den avgjørende faktoren for forskjellene vi hører.
Har lett fram masse om temaet, men disse sitatene er spot on mine argumenter på bakgrunn av lytteopplevelser.

Kanskje ikke det mest troverdige stedet å poste en slik artikkel, men har som sagt funnet forskningsartikler som omtaler disse fenomenene uten å forklare inngående som her.

http://www.enjoythemusic.com/Magazine/manufacture/0708/

The crucial factor in negative feedback is transit time, the amount of time it takes from when an error is detected at the input until it is corrected at the output. For example, a typical transistor power amplifier has three primary sections: a low-noise high-gain differential input stage, feeding a differential-to-single-ended conversion driving a high-current output stage. Each of these three stages is designed for low distortion and noise, but those attributes typically come at the sacrifice of speed. The typical transit time of linear amplifiers is about 2000 to 3000 nanoseconds, which is too slow for effective implementation of global feedback and error correction. This lagging results in ringing artifacts and enhances odd-order harmonics, which are particularly annoying to the human hearing (5) so even the smallest amounts of these distortions are highly noticeable. Long delays in feedback also introduces transient and phase discrepancies, susceptibility to transient overload and vulnerability to disturbances at the output such as reactive speaker interactions.

The fourth important characteristic of the amplifier's ability to reproduce required peak power is its output devices' heat handling capability. As we described above, Howard measured 3400 watts peak power to produce sound peaks of 120dB with the B&W 805 speakers. The estimate for the B&W 803 was 7000 watts. Its easy to extrapolate, that real-life speakers with more difficult loads than the B&W 803, can make huge demands of amplifier output-device heat dissipation. In such circumstances, a great deal of heat is generated very rapidly. However, if output devices can't handle these instantaneous high-power conditions they will be pushed beyond the safe operating area and without protection circuitry they will fail. On the other hand, if the amplifier's protection is activated, its output will be clipped.

M

Mr-T

Gjest
Trompetnerd skrev:
Fant en artikkel som tar for seg peakpower som viser seg er kjempeviktig fordi de fleste forsterkere "klipper" i transientene. Da øker forvrengningen dramatisk og er lett hørbart. Måten de forvrenger på da hvirker å være den avgjørende faktoren for forskjellene vi hører.
Nja... det klippes kun hvis man spiller høyere enn forsterkeren egentlig er i stand til, men kommer man i det problemet har man enten for liten forsterker, for ineffektive høyttalere, spiller for høyt, eller en kombinasjon av to eller tre av disse faktorene....

Selv passerer jeg aldri mer enn 1/10 av max effekt på mine forsterkere. Da er det knekkende likegyldig hvordan det klipper.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Mr-T skrev:
Trompetnerd skrev:
Nja... det klippes kun hvis man spiller høyere enn forsterkeren egentlig er i stand til, men kommer man i det problemet har man enten for liten forsterker, for ineffektive høyttalere, spiller for høyt, eller en kombinasjon av to eller tre av disse faktorene....

Selv passerer jeg aldri mer enn 1/10 av max effekt på mine forsterkere. Da er det knekkende likegyldig hvordan det klipper.

Topp Bunn