Forslag til Thorens TD 160

M

mikweb

Gjest
Fikk en brukt Thorens TD 160 i posten i dag. Koblet den opp i anlegget. Måtte skru volumknappen fra 15 til 45 få å høre normal lyd. Hvorfor er det slik?
Det sitter vel å en shure stift (mangler navn og modell). Er det noen som har en anbefaling til ny stift?
Er det noen som kan fortelle meg hvor jeg starter :) - Key question: Hva er den enkleste/rimligste oppgraderig/modifikasjon av en slik spiller?
bilde.jpg
image (2).jpg
image (1).jpg
image (3).jpg

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
21.747
Sted
Oslo
Torget vurderinger
15
Vedr. oppgradering/modifisering av TD160, så finnes det allerede flere tråder om dette her på HFS. Søk på Thorens under vinylavdelingen, samt Thorens vennetråden.
Der finner du info og bilder om ulike mods og oppgraderinger.:)

M

mikweb

Gjest
Vedr. oppgradering/modifisering av TD160, så finnes det allerede flere tråder om dette her på HFS. Søk på Thorens under vinylavdelingen, samt Thorens vennetråden.
Der finner du info og bilder om ulike mods og oppgraderinger.:)
Klar over det, og har sett på en del, men det er fort gjort å gå seg vill :)
Men lurte på hvor det er lurest å starte. Trenger først og fremst forslag til stift. Eller bør jeg skifte pickup / arm!?

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.301
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Litt avhengig av pris men en pickup som passer bra er Ortofon 2m Blue.
Koster ikke stort på HifiKlubben.
Vil du opp i pris er 2M Black et bra alternativ også.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
21.747
Sted
Oslo
Torget vurderinger
15
En Shure M75 er heller ikke feil på en slik spiller.

Ellers er jo et greit sted å starte med å erstatte den tynne huntonitt bunnplaten med noe litt kraftigere. Fra 9mm eller tykkere finer er et eksempel. Monter samtidig 3 stk justerbare føtter, så blir det enklere å vatre opp spilleren. Bor også ut hull slik at fjærene kan justeres fra undersiden uten å ta av bunnplaten.
Videre kan du dempe bunnplaten med bitumenplate som klæbes til denne innvendig.

Neste steg er å dempe chassis og sub-chassis med samme materiale, men det krever noe demontering.

Demping av motor og lager med gummiringer/o-ringer er også anbefalt.

Alt beskrevet og avbildet i de tidligere nevnte tråder:)

Sist redigert:

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
308
Sted
Trondheim
Den Bladeliusen støtter både MM og MC. Har du stilt den til MM?

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
308
Sted
Trondheim
Nå er ikke jeg noen ekspert, men kan disse to PUene operere i hver sin ende av skalaen når det gjelder output?

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.253
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Fin spiller! Når jeg ser bildet av pickupen og stift så ser det ikke ut som en Shure pickup. Shure sine stifter er kvadratiske på den delen som går inn i pickupen. Denne ser ut til å være rund, og ligner på Ortofon FFxx, og stiften er neppe original. Kanskje er ny stift løsningen?

Kan du ta bilde forfra på pickup uten at stiften er montert?

M

mikweb

Gjest
Her er et par bilder til....
Ja, jeg prøver ut en shure M75 først....
image (4).jpeg

bilde (1).JPG

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.253
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Ja, dette tror jeg er en Ortofon pickup. Den er faktisk ganske god med riktig nål. Problemet er at for de beste stiftene er armen for tung for disse.
Shure M75 er sikkert et godt og tidsriktig valg

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
21.747
Sted
Oslo
Torget vurderinger
15
Ja,en Shure M75 passer. Har selv det i min TD145 m/samme arm. TD145 er forøvrig spiller m/autostopp.

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.253
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Armen heter TP16 type 1. Den har en masse på 16,5 gram, og er derfor best egnet til medium myke pickuper.

M

mikweb

Gjest
takk for svar! - jeg fortsetter å spørre jeg, og har du eksempler på medium myke pickuper :)

Topp Bunn