Forslag til RIAA ?

Sveinung T

Medlem
Ble medlem
05.03.2011
Antall liker
22
Sted
Sandefjord
Noen som kan hjelpe/komme med forslag om en fornuftig RIAA til en Technics SL 1210 MkII m/ DL-103pu?
Dette skal spille med EC 4.5 og DMB 100 i første omgang.
Har forstått at det kan være en fordel å kunne kalibrere motstanden slik at det passer til hvilken pu man bruker? (mc)
Har kun en lavbudsjett NAD-RIAA som jeg vet ikke er best....
Er altså ikke ute etter noe overkill,men en RIAA av god kvalitet :)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det ligger en PS Audio GCPH riaa på børsen til 4500. Den er veldig bra og er fleksibel som pokker. Ville nok ha sjekket ut den, ja.

Sveinung T

Medlem
Ble medlem
05.03.2011
Antall liker
22
Sted
Sandefjord
:) Ja jeg har kikket på den...og omtalen,men tenkte kanskje dette ble overkill.Men selvfølgelig vet man ikke hva fremtiden bringer av oppgraderinger osv.... får tenke på den :) Takk for tipset ;D

cox

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
371
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
24.357
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Ville ikke tenkt så mye på om riaaen er litt "over kill". Du får ivertfall hentet ut potensialet i spiller/arm/pick-up. Av anbefalinger? Hm, hva med en brukt Trichord Dino?

OU812

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Dino er glimrende, men ikke så lett å finne brukt. Ellers er jeg helt enig, penger brukt på riaa betaler seg. En pingpongriaa er ikke tingen for å få maks ut av en Denon 103, i alle fall.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Hehe. Vel, en av de fineste, betalbare riaatrinnene jeg vet om, kommer derfra. En Consonance Reference 40. Så jeg håper jeg har mitt på det tørre. :)

En riaa skal passe elementet, og det er ikke alltid så lett å vite noe om hvis man handler i blinde og har lite erfaring. Både PS Audio og Trichord har massevis av justeringsmuligheter. Det trengs ofte.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvis du liker lyden fra EC-forsterkeren din, hvorfor ikke bruke en EC riaa også? Det er jo en naturlig konsekvens av å like resultatene med EC forsterkeri.

Den vil vel mest sannsynlig komplementere styrkene fra din 4.5/100 og ikke fokusere på svakhetene. Dessuten er den løse EC en veldig vellydende riaa. Jo mindre mix & match, desto lettere å få gode resultater imo.

Sveinung T

Medlem
Ble medlem
05.03.2011
Antall liker
22
Sted
Sandefjord
Kan en brukt EC 3 være et alternativ? Da ved å bruke RIAA trinnet og kjøre videre til min EC 4.5 ? Skal vel være en god RIAA i disse?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
RIAA

Personlig hadde jeg ikke gått ned på preamp-kvalitet for å få en riaa. Især ikke med de flotte og svært kildetransparente AE-høyttalerne dine. Source first er alltid fornuftig forsåvidt, men risikoen med høyttalere på et slikt nivå er alltids at oppstrøms elektronikk blir for svak, og ingen kjede er sterkere enn det svakeste ledd. Jeg ville ha bygd opp styrke i kildeenden, og bare tatt kostnaden ved det jeg. Dvs klint til på en god riaa, som også passer inn elektrisk (f.eks som den foreslåtte løse EC). Når jeg allikevel hadde så mye investert i anlegget mener jeg.

Og så ville jeg ikke minst ha tenkt kildebalanse; dvs at nivået og ikke minst egenskapene hos de forskjellige kildene til sist (dvs etter oppnådd oppgraderingsmål) burde være mest mulig i samsvar med hverandre. Det er vel blant de mest undervurderte aspekter ved systembygging av multikildeanlegg.

EDIT; la ikke merke til at du tenkte bruke Tape Monitor fra EC3 riaa. Tenkte på bytte av 4.5 til 3, så da ble det en annen sak. Litt uelegant løsning kanskje? Vet ikke, har aldri prøvd denne mot EC's separate riaa. Vil imidlertid gjette på at det er bedre strømforsyningsreguleringer og bedre lyd av den løse da. Som forresten kostet 2990,- da jeg kjøpte min.

Sveinung T

Medlem
Ble medlem
05.03.2011
Antall liker
22
Sted
Sandefjord
Takker igjen for et veldig opplysende og seriøst svar! Dette høres jo absolutt riktig og fornuftig ut!
Da tror jeg jeg sikter meg inn på en separat EC RIAA. Får følge med på børsen fremover ;)
Tusen takk for svar :)

Topp Bunn