Forslag til PU

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.400
Torget vurderinger
10
Hei,

har ny platespiller på gang og har begynt å tenke på hvilken pu jeg skal gå for. Selv har jeg et par favoritter basert på råd fra andre jeg stoler på. Det hadde imidlertid vært artig å høre hva andre mener.

Det jeg er ute etter er allsidighet, dynamikk, og musikalitet. Spiller alt fra AC DC til Kari Bremmnes.

Smertegrensen rent økonomisk ligger på ca. 10 000, men har ikke noe umiddelbart behov for å bruke opp alle pengene ;)

PU'en skal stå på en Denon DP 80, massivt alu plinth (100 mm), med 12" Micro Seiki ma-505. Effektiv masse på armen vet jeg ikke, men regner ikke med at det er noe lettvekter...

Mvh
Jan Roger

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Har du prøvd Lyra Skala eller Dynavector Karat 17d3? Jeg kjenner ikke spiller eller arm som du har, men dette er veldig gode allroundere, har jeg hørt. Som du ser, har jeg den sistnevnte...

mvh. VilhelmW

bia

Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.400
Torget vurderinger
10
Nei, har ikke hørt noen av de. Ventet vel egentlig ikke å bli anbefalt Lyra, men det er jo litt av poenget med hele tråden.

mvh

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
bia skrev:
Nei, har ikke hørt noen av de. Ventet vel egentlig ikke å bli anbefalt Lyra, men det er jo litt av poenget med hele tråden.

mvh
Hvorfor ikke bli anbefalt Lyra?

bia

Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.400
Torget vurderinger
10
huff, har ikke lyst til å trå på tærne til noen her, men jeg har sett for meg at det ville bli som å spille ac dc på elektrostater. Mulig jeg er på tynn is... ::)

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
bia skrev:
huff, har ikke lyst til å trå på tærne til noen her, men jeg har sett for meg at det ville bli som å spille ac dc på elektrostater. Mulig jeg er på tynn is... ::)
Tror ikke du skal være redd for manglende bass med lyra altså.

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Å sette en Skala til 27.000 på en 30 år gammel Denon/Micro Seiki er i beste fall sært. Du skal ha Dynavector DV17D3! En glimrende all-rounder som er kjapp og har en henrivende gjengivelse, husk å belaste den med 200 - 400?. Et annet, og ganske viktig moment, er at denne passer glimrende rent estetisk til din 80-talls spiller. DV 17 er en klassiker så god som noen, og den er et høyst relevant valg i din prisklasse.

bia

Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.400
Torget vurderinger
10
he, he, skala hadde vel vært det man kaller dyrkjøpt erfaring. Laaangt unna mitt budsjett uansett.

Pesquera skrev:
Å sette en Skala til 27.000 på en 30 år gammel Denon/Micro Seiki er i beste fall sært.
PS! Slike kommentarer er igrunnen bare bensin på bålet... ;D

Mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.549
Torget vurderinger
1
Siden du er fersk på vinyl (?) og har fersk «rigg» vil jeg foreslå å starte litt rolig mht PU. PU er forbruksmateriell, og tildels veldig systemavhengig.

Hvilken RIAA har du eller tenker du å kjøpe? gir den evt spesielle føringer mht valg av PU?

En «tung» 12" Mikro Seiki ... er det en glimrende eller elendig match med Denon DL103 ?

Ellers tipper jeg Orotfon sine RONDOer kan fungere fint.

mvh
KJ

bia

Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.400
Torget vurderinger
10
Har hatt Rondo Red, 103R, Grace Ruby, AT 95E, og sist AT150MLX, hvorpå sistnevnte er den som har fungert best for meg. Har nå tenkt meg å gå opp noen klasser etter jeg fikk hjem DP80'en som etter sigende skal være et betraktelig bedre drivverk enn de forrige jeg har hatt (DP67 og DP72).

Riaa er foreløpig en Pass Labs Pearl som jeg vurderer å bruke med step up. Vurderer også sterkt XONO.

Mvh

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
bia skrev:
Pesquera skrev:
Å sette en Skala til 27.000 på en 30 år gammel Denon/Micro Seiki er i beste fall sært.
PS! Slike kommentarer er igrunnen bare bensin på bålet... ;D

Mvh
Nå var det ikke min hensikt å si noe ”stygt” hverken om Skala / Denon / Micro Seiki, eller helle bensin på noe bål. Jeg har selv en Micro Seiki, vurderte sterkt en Skala ved siste pick-up kjøp og har den største respekt for sakene. Pointet var snarere at Skala er en moderne pick-up som krever en moderne spiller/arm for å realisere sitt potensial og det er det vel tvilsomt om den aktuelle kombinasjonen gjør.

Et annet moment er at årsaken til at vi arbeider med årgangsspillere er at vi liker visse trekk ved årgangslyden og at en Skala i denne sammenheng blir som å sette en rotte til å gjøre en mus’ arbeid. Jeg gjentar gjerne; Dyna DV17 er det du skal ha, den var der da DP 80 og MA-505 kom til verden og er fremdeles i blant oss. Og den er billig!

bia

Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.400
Torget vurderinger
10
@ Pesquera: Point taken :)

Skink_123 skrev:
Hva med den nye AT OC9/MLII?
Har forstått at 150mlx'en faktisk er en utfordrer til oc9, og er i så fall litt for mye av det samme jeg har hatt. Er visst i det vanskelige hjørnet i dag ;)

mvh

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
En AT33-et-eller-annet er steget over AT-OC9, men har en mistanke til at herren ønsker å gå høyere...
Jeg ser INGEN grunn til å ha begrensning med pick-up-pris i forhold til vintage-spillere.
(annet enn kontoen ;D )
Husk at om en slik spiller / arm kombo hadde vært i ny-salg i dag...hadde prisen vært 20-50+ ganger høyere....
(på same måte som at dagens pickuper hadde vært tilsvarende rimeligere for 25+ år siden...)
Har forresten sett at AT33R (limited ed.) har vært nevnt med mye god-ord ute i verden...
http://www.audiocubes2.com/category...Limited_Edition_MC_type_Stereo_Cartridge.html
(og for de u-invidde; AT33 er en klassiker på nesten samme nivå som Denon 103, bare en høyere klasse)

Arne K

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Auda...det skulle du ikke ha nevnt...jeg vet at han er sugen på en SPU... ;D

Arne K

bia

Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.400
Torget vurderinger
10
He, he, armen er en ma505lx, om den har lik spec som LS utgaven er jeg usikker på. Mener malen min sier overheng på 15mm.

Når det gjelder SPU er det en av grunnene til at jeg valgte 12" arm. Skal ha det en gang... Problemet er at jeg ikke vet hva jeg evt. går til, og at prisen på grom-modellene er heller stiv.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
LX / LS -> ett av de tilfellene der faktisk S = sølv (intern-wiring).

Arne K

bia

Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.400
Torget vurderinger
10
Siden en av pu'ene på min liste allerede er nevnt kan jeg like godt ramse opp resten jeg har sett litt på:

Dynavector xx2 mk2
Shelter 901 evt. 5000 eller 7000
Soundsmith 103 Gold
SPU
At-33 av en eller annen variant

SPU har jeg litt motforestillinger mot pga stifttrykk. Audio technica tar jeg hatt en stund nå. Soundsmith'en er en jæv***g dyr 103. Dynavector og Shelter hører man stort sett bare gode ting om, og nå kom det jo et par gode tips til. Huff, valgets kvaler....

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
"Life ain't easy".... ;D

Jeg synes DV Karat 17d3 er en kjempegod p.u. Enkel og grei å ha i hus, og spille forrykende gjør den også!

Lykke til med valget! mvh. VilhelmW

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.686
Torget vurderinger
12
VdH.

Nydelig lyd.
Billig retip.

bia

Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.400
Torget vurderinger
10
takker, har ennå ikke bestemt meg, rir ikke samme dagen som jeg saler ;)

Spilleren begynner å ta form og handlelysten bare stiger i samme takt. Har forsåvidt også funnet enda et alternativ i Denon DL-S1.

Mvh

Topp Bunn