Forskjellig volum på forskjellige platespillere uavhengig av type pickup?

ornulv

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.03.2014
Antall liker
10
Sted
Sarpsborg
Kan platespilleren i seg selv ha betydning for lydstyrken? Har hittil brukt Rega 2, men anskaffet Rega 3 og prøvde 3 av mine pickuper på den.
Lydnivået lå ca. 1/3 til 1/4 under Rega 2 på alle pickupene. Hva kan grunnen være?

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Kan platespilleren i seg selv ha betydning for lydstyrken?
Nei.

Har hittil brukt Rega 2, men anskaffet Rega 3 og prøvde 3 av mine pickuper på den.
Lydnivået lå ca. 1/3 til 1/4 under Rega 2 på alle pickupene. Hva kan grunnen være?
Høres merkelig ut. Samme RIAA og samme nivå på volumkontroll?
Første tanke er feil kobling/feil på kabel men det bør være opplagt og lett å høre.

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Antall liker
5.015
Torget vurderinger
2
Hei

Feedback?

Arm resonances and Turntable acoustic feedback

In practice, the level of feedback will be affected by various factors:
  • Gain level of the amplifiers and sensitivity of speakers.
  • Location of LP system and loudspeakers in the listening room
  • Mounting arrangements of LP system and speakers

Factors like the above may explain why different people tend to report varied performance and reactions to a given LP reply system. For example: If you tend to play music at high volume, then the loop gain may be higher, and feedback may then change the sound more than when someone plays a similar system at lower volume. As a result, the significance of problems like these may vary from one user to another.

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Antall liker
376
Torget vurderinger
10
Kan platespilleren i seg selv ha betydning for lydstyrken? Har hittil brukt Rega 2, men anskaffet Rega 3 og prøvde 3 av mine pickuper på den.
MM eller MC?

Topp Bunn