Høyttalere Forskjeller mellom gulv og stativhøyttaler fra samme produsent og serie?

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg satt i natt og tenkte på dette. Ofte så har en produsent som ( Dali , B&W, Audiovector ) flers serier med høyttalere. Innen for hver serie finnest det ofte, stativ høyttalere og gulvhøyttalere ( Ofte så er det flate vegghøyttalere og senter også, men nå skal vi holde de borte herfra)

La oss de se på et typisk serie forløp til en høyttalerprodusent.

Staivhøyttaler er ofte der det starter. Gulvstående høyttaler 1, der de legger på et basselement til og kanskje en mellomtone. Kassevolumet øker neturligvis, Gulvhøyttaler 2 der de legger til et basselement til, og kassevolumet øker. Kanskje det finnes en gulvhøyttaler 3 også. Der de legger til enda et basselement, Og kassen er blitt enda større, men kommer kanskje nå i en mye penere/dyrere finish.

Jeg satt inatt og kikka på 4 kjente høyttalerprodusenter og gikk inn på en serie på hver produsent og fant ut at det er akkurat samme element som sitter i de ulike høyttalerene, bare flere. Så kommer det spesielle:

Frekvensgangen (-3/+3 db) er lik i toppen på alle, som jo er naturlig siden de bruker samme diskant, men det skiller mellom stort sett 10-15hz nedover i frakvens for vert basselement, Belastningen stiger med rundt 2 db nominelt.

Min konkluson på dette er da.

Stativhøyttaleren spiller like langt opp i frekvens ( ingen grunn til å kjøpe gulvstående pga det)
Stativhøyttaleren spiller ikke like langt ned i frekvens ( kan ordnes med en subwoofer i samme serie) ( eller kjøpe gulvstående)
Stativhøyttaleren er tyngre å drive ( men siden den er billig så kan jeg kjøpe bedre forsterker)
Stativhøyttaleren spiller ikke like høyt som en gulvstående ( men hvordan blir det med en subwoofer sammen med stativhøyttaleren)

Så på butikkenes nettside så står det som oftes at desse høyttalerene anbefales til et så stort rom. Jeg regner med da at det har med lydtrykk å gjøre. For utifra hva jeg ser når jeg ser på spesifikasjonene og data fra produsentens side, så må det være de eneste forskjellene. Altså hvor mange Db en høyttaler kan levere ut.

Spørsmålet mitt er da, Om jeg har 50K å handle høyttalere for og jeg har en forsterker til 20K ( Dette er bare tall tatt ut ifra ingenting) Hvorfor skal jeg velge gulvhøyttaler fremfor stativhøyttaler ved neste korsvei. Jeg får jo like god lyd fra stativhøyttalere som er billigere, men som kan gi meg penger til en bedre forsterker. Og om den ikke fyller rommet mitt med lyd så kan jeg kjøpe en subwoofer.

Alt dette gjør at jeg lurer på:

Hva er forskjellen Kvalitetsmessig på stativhøyttalere i forhold til gulvhøyttalere i samme serie? Lydkvalitet.

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
407
Torget vurderinger
7
Jeg har et forholdsvis lite lytterom og har ikke prøvd gulvhøyttalere i dette rommet (bodd her bare 1 år). Bruker derfor stativhøyttalere uten sub til 34000. Høyttalerne går fra 28Hz til 25KHz og jeg føler ikke at jeg savner noe hverken i bunn eller topp. Mer enn godt nok lydtrykk med en god forsterker i 30-35000 klassen. Så med riktig stativhøyttalere i forhold til forsterker skulle man klare å dekke mange av parameterne en gulvsgående høyttaler gir i forhold. Nå skal det sies at mine høyttalere er laget av forsterkerprodusentens søsterbedrift og sikkert matchet mot hverandre, men det gjelder også sikkert andre produsenter også. Matching er etter min mening alfa og omega.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
I mitt anlegg nr. 2 spiller jeg nå med nøyaktig samme elektronikk som jeg tidligere brukte i mitt anlegg nr. 1 - den eneste forskjellen er at et par gulvstående ProAc Response D25 er erstattet med et par knøttsmå ProAc Response D1 i samspill med en Amphion sub. Stor-ProAc'ene spilte i en stue på rundt 45 kvm - små-ProAc'ene spiller i et rom på rundt 50 kvm - altså ganske sammenlignbare romstørrelser. Ingen tvil om at hadde jeg kunnet plassere de store ProAc'ene på en måte som innredningssjefen her hjemme hadde godkjent, hadde jeg solgt de små og beholdt de store. Nå gikk det ikke slik, men jeg savner litt av den uanstrengte spillestilen som de større høyttalerne vartet opp med. Litt mer åpenhet og luftighet. Litt mer nyanser i bass, mellombass og mellomtone. Litt mer "twang" - eller dynamikk. Jeg har hørt de enda større ProAc Response D38 - dog ikke med min elektronikk - og de har enda mer av det som mine D25 hadde, men som D1 ikke har. Ikke det at den minste modellene i Response-serien spiller dårlig - men det er rett og slett fysisk umulig for dem å levere det storebrødrene kan. Selv med hjelp av en sub.

Jeg har samme erfaring med B&W's DM600-seroe - en påtagelig forskjell mellom småtassene DM600 og DM601 og storebror DM604, i tråd med det jeg har beskrevet ovenfor.

Ellers er jeg ikke enig i at store høyttalere er mer lettdrevne. På papiret er det greit nok - regnet i den simpleste av de simpleste måleenheter, nemlig dB pr. Watt - som er OK hvis man spiller en jevn dur av sinustoner. Men hvis vi snakker om musikk, snakker vi også om behov for det jeg kaller musikalsk jerngrep - og det kan ikke store høyttalere få nok av. Ikke de små heller, men det er spesielt kritisk for de større høyttalerne.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.636
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eksperimenterte litt med nokre spennande høgtalarar for ca 15 år sidan; Genesis 8300. Enda med å kjøpe F-utgåva (Floorstanding), som var lettare å arbeide med. Men eg vart aldri heilt fornøgd, truleg av andre grunnar enn dei som hadde samanheng med golv/stativprobematikken. Eg trur likevel at eg vil gå for golvståande når alle andre faktorar er like, om ikkje rommet er ukomfortabelt lite. Eg har også gått for mbl 101E2 i staden for dei mindre modellane, av lydlege grunnar. Det øydelegg nok budsjettdisipinen, men likevel...

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Er bare en tanke jeg gikk igjennom inatt. Blir vel oppgraderinger her også etterhvert, men blir nok bare på sikt.

Har aldri prøvd seriøse stativ høyttalere. Men kunne tenkt med det. SÅ der er en X-faktor mener dere i gulvstående som man ikke ser på papiret? Og den X faktoren er verdt den dobble prisen som det ofte er..

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Forskjellen på bokhylle og gulvstående kan være liten. Bortsett fra vekten:). Når det gjelder JBL på 80 tallet, så var ikke forskjellen så stor. JBL L112 og L150A viser mye likheter. De har samme diskant, mellomtone og bass element. Men L150A har en slavebass i tillegg. Gjør at den går ennå dypere og har kanskje ennå mere nyansert bass enn L112. Har selv 2 par L112. En under restavrering nå. Har målt og sammenlignet L86 og L112. Ved nærfeltsmåling var de nesten identiske borstsett for bassen. L86 har en annen diskant. L150A er nok bedre egnet til større rom enn L112, som lett gå under 30 HZ. Begge er meget flotte høyttalere å se på, og har en høy'' musikalsk'' standard også i dag. mvh Guit

20130921_143539.jpg

Sist redigert:
Topp Bunn