forskjellen på rock og ...

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Antall liker
4
- a propos tråden verdens største rockemusiker, de ulike svarene får meg til å lure på

hva er egentlig forskjellen på rock og

- pop
- folk
- singer/songwriter
- soul
- blues
osv

jeg tror jeg vet endel om dette fra før, så jeg trenger ingen belæring

men det kunne jo vært artig å hørt noen innspill på definisjoner og begreper her - kanskje særlig mht hva som skiller rock og pop.
Anyone?

mvh

J

jekri

Gjest
Jeg trodde det hadde endel med takt og melodiføring å gjøre, men mulig jeg tar feil.
Det kan ifølge nevnte tråd se ut som noen ikke kan innrømme å spille pop-musikk på et dyrere stereoanlegg. De kaller da musikken "rock"

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
358
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Kanskje det har noe holdning å gjøre. Rock er pr. def.? sinte unge menn og damer, ens popperne er der for "just the money"?

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Bl.a. Michael Krohn har forklart det på følgende måte:
Pop er overfladisk musikk spilt av overfladiske mennesker, mens rock bærer preg av levd liv, og går mer i dybden.

Satt litt på spissen, selvfølgelig, men jeg har sans for denne forklaringen.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.673
Torget vurderinger
3
Pop er melodibasert, vokalen følger denne og er bærende.

Rock er riff/komp- basert og vokalen/melodien ligger oppå dette.

Blues kan være rock eller pop og følger et fast harmonisk skjema.

Singer/songwriter sier bare noe om prosessen egentlig, andre får definere folk og soul.
Folk er pop med røtter og soul er pop med sjel ?

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
- a propos tråden verdens største rockemusiker, de ulike svarene får meg til å lure på

hva er egentlig forskjellen på rock og

- pop
- folk
- singer/songwriter
- soul
- blues
osv

jeg tror jeg vet endel om dette fra før, så jeg trenger ingen belæring

men det kunne jo vært artig å hørt noen innspill på definisjoner og begreper her - kanskje særlig mht hva som skiller rock og pop.
Anyone?

mvh

Hehe, alltid gøy å prøve å definere litt:)

Pop og rock er to delvis overlappende sjangere. Feil å si at rock er sinte unge mennesker, og pop kun er der for pengene. Det finnes absolutt band og personer som gjør pop til en kunstart - se bare på Tears for Fears, Daft Punk og Annie.

Felles for nesten all rock er at den bygger rundt en besetning på bass, trommer, gitar og vokal (noenganger også keyboards). Nevn noen rockeband der dette IKKE er tilfelle:)

Singer/songwriter og folk er vel i likhet med bluesen og soulen selvstendige sjangere som har funnet veien inn i rocken og blitt subsjangere.

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Antall liker
4
- egentlig var det tanken min at tråden kunne tale for seg selv.
Men siden den jo er "min" på en måte, så må jeg få blande meg inn og si at jeg ser mye av mine egne tanker rundt temaet i det meste som er sagt så langt.
Artig!

mvh

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Singer/songwriter og folk er vel i likhet med bluesen og soulen selvstendige sjangere som har funnet veien inn i rocken og blitt subsjangere.
Om jeg ikke rører, er singer/songwriter en tradisjon som står som motpol til tin pan alleys profesjonalisering/industrialisering av musikkproduksjonen. På grunn av rockens (mer eller mindre reflekterte) krav om ekthet og integritet har s/s stått nærmere rocken.

J

jekri

Gjest
Ligger ikke singer/songwriter i ordet? En som synger sine egne sanger, f.eks. Bob Dylan

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
358
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
I hvilken tradisjon vil dere putte en artist som Tom Waits?

Er han en rocker (Keith Richards spilte en gang gitar for ham), eller en singer/songwriter (spiller og synger mest egne sanger) eller crooner eller ???

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
I hvilken tradisjon vil dere putte en artist som Tom Waits?

Er han en rocker (Keith Richards spilte en gang gitar for ham), eller en singer/songwriter (spiller og synger mest egne sanger) eller crooner eller ???
Tom Waits beveger seg mer i Blues / Jazz farvannet..

Tingen er jo den at Amerikanerne bruker Rock som en slags samlebetegnelse på Blues/Rock'n Roll/Pop ++++++ (derav kan de også si at alt "totally rock's")

I Europa har vi vært bedre på å nyansere sjangeren i flere ulike undersjangere. Jeg er ikke så opptatt av sjangere, men det meste av populærmusikken har sitt utspring i "den nye bølgen" Rock'n Roll, som igjen har sitt utspring i Gospel/Soul, Country, Jazz/Blues osv... Hva kom først ? ikke rock i alle fall ;)

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
358
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Jeg er ikke så opptatt av sjangere, men det meste av populærmusikken har sitt utspring i "den nye bølgen" Rock'n Roll, som igjen har sitt utspring i Gospel/Soul, Country, Jazz/Blues osv... Hva kom først ? ikke rock i alle fall  ;)
The blues had a baby - and they called it rock'n roll

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
The blues had a baby - and they called it rock'n roll
Problemet er bare at både moren og faren var notorisk utro, derfor er nok foreldreansvaret, antall barn, fødeseldato og alder noe uklart :D

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Antall liker
4
Problemet er bare at både moren og faren var notorisk utro, derfor er nok foreldreansvaret, antall barn, fødeseldato og alder noe uklart  

- godt sagt!

A

Affa

Gjest
Det er ingen forskjell. Det er rytmisk melodiøs musikk av relativt enkel type. Stort sett uten mål og mening med noen hederlige unntak. Det er best slik. Å høre musikere uttale seg om krig og fred er som å høre på Miss Norge gjøre det samme.

Topp Bunn