Forskjellen på class-T og class-D digital forsterker?

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Noen som kan forklare? Ser ofte at T-amp ofte er små forsterkere på 10-20W i 4 omh mens klasse-D ofte kan fåes som 50-60 wattere.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Torsen skrev:
Noen som kan forklare? Ser ofte at T-amp ofte er små forsterkere på 10-20W i 4 omh mens klasse-D ofte kan fåes som 50-60 wattere.
Jeg har Tripathforsterker(e) som gir opp til 800 watts short term continous mono (brokoblet som monotrinn) 2x120watt 8 ohm koblet som stereotrinn.
Klasse D er det, selv om de ble kalt for Klasse T av mange i starten.
Så det så 8)

Mvh.KW

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
726
Torget vurderinger
1
Begge er vel switchende: Klasse D veksler mellom høy og lav ( + og minus ) , mens tripath switcher mellom tre nivåer ( derav navnet) pluss, null og minus.

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Antall liker
26
Sted
Oslo
Barbaresco skrev:
Begge er vel switchende: Klasse D veksler mellom høy og lav ( + og minus ) , mens tripath switcher mellom tre nivåer ( derav navnet) pluss, null og minus.
Det som definerer dem som digitale er at (den aktive) utgangen til en hver tid har en av et antall definerte nivåer.
I denne sammenheng en kan et analogt signal sies å ha et uendelig antall nivåer.

Her er en link for spesielt interesserte i class D . Introen er på 1:30.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
726
Torget vurderinger
1
JHolm skrev:
Barbaresco skrev:
Det som definerer dem som digitale er at (den aktive) utgangen til en hver tid har en av et antall definerte nivåer.
I denne sammenheng en kan et analogt signal sies å ha et uendelig antall nivåer.

Her er en link for spesielt interesserte i class D . Introen er på 1:30.
Og så kommer det sikkert en hel bande med semantikere og skal forklare forskjellen på digitale og switchende ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.576
Torget vurderinger
24
- men hvor ble det av kl.C ?? ;D ;D

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Klasse C finnes, men du har ikke lyst til å høre hvordan en slik forsterker låter. Kan forstås som en single ended klasse-A-forsterker i dyp klipping, sånn at den leder strøm i mindre enn halvparten av perioden. Kan likevel tunes til å bli ganske bra ved en spesifikk frekvens. Brukes derfor stort sett bare i RF-applikasjoner hvor frekvensen er nokså konstant.

http://en.wikipedia.org/wiki/Class_C_amplifier#Class_C

Klasse E, F, G og H finnes også, og i motsetning til "klasse T" og "klasse Z" er de litt mer enn bare et nytt varemerke på et gammelt forsterkerprinsipp.

M

Mr-T

Gjest
Også har vi ICEpower og da, som hardnakket hevder deres klasse-D fortsterkere ikke er klasse-D..... fordi det er ICEpower®. I bunn og grunn ligner de på Tripath.

Og jeg husker også i gamle dager at Technics markedsførte både klasse "AA" og "New class A". Fabelaktige greier.

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
"Og jeg husker også i gamle dager at Technics markedsførte både klasse "AA" og "New class A". Fabelaktige greier."

He he, det husker jeg godt.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Og Denon med sin Optical class A.
Prinsippet er morsomt genialt, men om det viste seg unødvendig dyrt eller bare unødvendig vet ikke jeg. Borte ble det etter noen år på 80-90 tallet ihvertfall.
Her i huset er fortsatt en Denon PMA-1560 fra 1991 i daglig bruk av sønnen, det er vel det kraftigste av integrert Denon har laget og den er merket med "Super Optical Class A" om jeg husker korrekt.

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Super A var det noe som het. Les Sage (moduler fra UK 1988) og Krell.
Jeg har ingen peiling på dette, men skrytebladene fortalte om glidende bias for bedre driftskonomi, levetid og mindre gods i kjølingen.
Deretter kommer Square Law class A (Ian Hegglum) som påberoper seg klasse B's strømbruk og klasse A lyd.
Dette går ut på at symmetriske signaler i pushpull (med halv forspenning) kansellerer forvregningen.
Så er det klasse K og klasse I (Crown) og klasse G(= kl.H) (Hitachi, Douglas Self), klasse Z (Zetex/Nad)
.... og vi det går rundt for på turistklasse.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Tror Super A var et JVC-patent. De hadde i alle fall noe de kalte Super A, hvis jeg ikke husker feil. Eller kanskje det var de som lisensierte teknologien. Selv hadde jeg New Class A som første seriøse forsterker, min eldre bror hadde AA. Vi var en Technics-familie en stund. Faktisk litt fanboy, fram til jeg hørte NAD for første gang i 1982.

Topp Bunn