Forskjell Rega Planar 1 (fra 2010) til Rega Planar 1 (2016)

ASkoe

Medlem
Ble medlem
30.07.2023
Antall liker
0
Sted
Norge
Hei! Etter litt søking har jeg funnet ut at den nye Rega Planar 1 kom ut i 2016, mens det var en tidligere versjon som kom ut i 2010. Lest endel tester som vitner om at den nye P1 er budget-alternativ nummer 1, og en veldig god platespiller til priskategorien. Det jeg lurer litt på er hvor stor forskjell det er fra 2016-utgaven til den som kom i 2010 (såkalt Phenolic resin platter-versjonen). Regner med det er endel forbedringer, men hvor mye og er 2010-utgaven fortsatt brukans?

Takk på forhånd for innspill!

Edit: Dette er den jeg tenker på https://www.amazon.com/REGA-Rega-RP...004B3GELG/ref=cm_cr_arp_d_product_top?ie=UTF8 (litt varierende reviews).

ASkoe

Medlem
Ble medlem
30.07.2023
Antall liker
0
Sted
Norge
Ser etter litt søking ut til at 2010-utgaven virker å være en riktig så god budsjett-spiller, selv om den selvfølgelig ikke helt matcher nye Planar 1.

A

aardappeleter

Gjest
Som tidligere Rega-eier, og egentlig -fan: Jeg synes generelt Rega av i dag er gjennomgående 'kjipa ned' i forhold til gammel standard. Noen små detaljer ser bedre ut, som støpeformen fo armrørene, men samtidig er for eksempel materialvalget på armbasen langt mer, ehh, 'økonomisk', på dagens modeller. Jeg tror virkelig at jeg heller ville hatt en eldre brukt P3 enn en ny P2. P1 er i mine øyne økonomisert i den grad at den er mer enn et distinkt nivå under P2/P3 og de mer påkosta variantene.

Mine 2c.

ASkoe

Medlem
Ble medlem
30.07.2023
Antall liker
0
Sted
Norge
Takk for svar. Bare av å gjøre research har jeg fått stadig mer forventinger til Rega selv. P1 virker å være en solid spiller av hva jeg kan se. Jo mer jeg leser om den, jo mer tenker jeg at det er et godt kjøp.

A

aardappeleter

Gjest
En Rega P1 er absolutt en fin spiller. Men en helt ærlig anbefaling er å se på finn.no etter en P2 eller P3 som er tatt vare på, og så kjøpe en rimelig Audio Technica pickup. Det er stille på finn nå, men når høsten kommer blir det gjerne mange av dem. En P2 eller P3 er et ordentlig klyv opp, og brukt koster det ikke stort mer, om noe, enn en ny P1. Før eller siden vil du ha en skikkelig god pickup, og stort bedre kjøp enn en Audio Technica kan man knapt gjøre (ser at disse også har gått voldsomt opp i pris, men likevel). Platekompaniet kjører ganske hyggelige kampanjer på AT innimellom.

ASkoe

Medlem
Ble medlem
30.07.2023
Antall liker
0
Sted
Norge
Ser det ligger ute en Planar 2 med Exact nå til 5000,-. Er jo endel mer enn de 1800,- jeg vurderer til P1, men sikkert en heftig upgrade også tenker jeg.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Vet ikke, mange skriver de billige Rega er et godt kjøp, bra spiller til prisen osv men etter en stund med Rega Planar 3 blir det aldrig mer en mdf/plastic Rega her i huset!

ASkoe

Medlem
Ble medlem
30.07.2023
Antall liker
0
Sted
Norge
Vet ikke, mange skriver de billige Rega er et godt kjøp, bra spiller til prisen osv men etter en stund med Rega Planar 3 blir det aldrig mer en mdf/plastic Rega her i huset!
Haha, ser den, hadde jeg hatt budsjettet skulle jeg sannelig gått for en Planar 3 selv. Men det blir hva kronasjene tillater her gitt.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.604
Torget vurderinger
2
Viste ikke at det var så billig å reise dit…

Hadde jeg ikke kjøpt denne for 350kr så kunne jeg tatt en lunchrett på Bristol. Vinyl må ikke være dyrt. Bedre enn mange av dagens spillere til 20 ganger prisen
FBB2D09C-C52F-4C8D-A9A0-2BE43ADBD29D.jpeg

Sist redigert:
Topp Bunn