Forskjell på VTA med forskjellige platetykelser.

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Er forsatt nybegynner inne Vinyl, og har MYE og lære.
Noe jeg lurer på, VTA bør være riktig, noen PU er mere ømfintelige for endringer i VTA en andre.
Og jeg ser på det jeg har av Vinyl så er det ganske stor forskjell på tykkelsen mellom desse. desse 180gr platene er ganske tykke mens noen sikkert er nede i halve tykelsen av dette.
Skal ikke jeg si noe om hvor nøyaktig VTA bør være på min Spiller & PU.

Men utgjør denne forskjellen i VTA pga platetykkelser noe? f.eks på PU som er følsom for unøyaktig VTA. Eller utgjør forskjellige platetykelser så lite at det ikke er et Tema??

atlechri

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
160
Sted
Undrumsdal
Hei.
Dette har ingen praktisk eller hørbar betydning.
Atle. (45 års erfaring med vinyl;-)

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Ikke noe tema for meg ihvertfall. Men jeg er jo Rega-mann, så jeg er jo programfestet til å mene at vta ikke har noe å si...;)

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2012
Antall liker
70
Hvis du merker forskjell og ikke vil knote med VTA kan du eventuelt ha liggende en tynnere matte for 180g vinyl. Eller tykkere for vanlige plater.

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Hi-Fi nevrose heter dette. Det er uansett ingen garanti for at inngraverings-vinkelen på vinylplaten er 100% korrekt fra produksjon.
Ergo er det ingenting som heter helt korrekt VTA.

Sist redigert:

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hmmmmmm, skal tro hvor man kan lese om emnet ?? :p
Hvorfor ikke fortelle en nybegynner hvor, i steden for en slik kommentar?
Utrolig hva en finner på Vinylasylet her på HFS om en ser seg litt rundt:
Rudi pickupliste
Rudi har gjort og gjør en formidabel insats for å "rettlede" oss vinylsniffere.
For de som ikke er bevandret i formatet vinyl er bla. disse sidene et must.

Rudi er nok bare kledelig beskjeden og ville ikke linke til "eget stoff"... ;)

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.343
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Ja, jeg er fullstendig klar over det, og ja, jeg setter stor pris på det arbeidet @Rudi har lagt ned/legger ned i de trådene. Masse nyttig informasjon.

Jeg synes nå uansett en link, eller annen henvisning hadde vært bedre enn en " :p kommentar".

Beskjedenhet.... @Rudi ? Ok. Da så :)

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.749
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Ja, jeg er fullstendig klar over det, og ja, jeg setter stor pris på det arbeidet @Rudi har lagt ned/legger ned i de trådene. Masse nyttig informasjon.

Jeg synes nå uansett en link, eller annen henvisning hadde vært bedre enn en " :p kommentar".

Beskjedenhet.... @Rudi ? Ok. Da så :)

JA selvfølgelig har du helt rett, jeg burde linket direkte slik at du og andre hadde sluppet og trykke øverst på vinylforumet selv ....... jeg beklager så mye.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.343
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Sikter ikke til meg selv her. Det er ofte, og mange eksempler på at det startes nye spørsmålstråder om emner man "lett" hadde funnet svar på om man letet litt selv.:)

Men, det er ikke sikkert alle nødvendigvis finner det intuitivt naturlig å søke i et Underforum m/ledetekst Rudi pickupliste, om man lurer på VTA-justering i forhold til vinyltykkelse.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.749
Sted
Torget vurderinger
39
Høvdingen og jeg trodde at når det står:

Her finner du pickup-kategoriserings liste, begrepsforklaringer, kjøpsanbefalinger, tester, tips til oppsett, innstillinger og bruk av platespillere, armer, riia med mer.

......... så ville folk klare og finne frem selv......... men vi må tydligvis finne på noe annet, kom gjerne med forslag, Høvdingen og jeg er tomme.

På den den annen side ptb så kunne jo du linket det hele selv, men det var kanskje for enkelt ? ;)

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Eg tar hintet, ingen grunn til noe krangel :p
Og ja selvsagt har jeg lest Tråden til Rudi, men den er så forbaska stor og grundig at trenger noen gjennomlesninger før jeg får med meg alt tydeligvis;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4

Her finner du pickup-kategoriserings liste, begrepsforklaringer, kjøpsanbefalinger, tester, tips til oppsett, innstillinger og bruk av platespillere, armer, riia med mer.

No big deal, men for n'te gang: Det heter RIAA og ikke riia :p

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.749
Sted
Torget vurderinger
39

No big deal, men for n'te gang: Det heter RIAA og ikke riia :p

TUSEN TAKK for korreksjonen FZ,hva skulle vi gjort uten deg :D

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.343
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
kom gjerne med konstruktive forslag til hvordan vi kan gjøre det hele mer tiljengelig/synlig.
Informasjon er pokker så utfordrende:).
Ikke nok med at man skal formulere seg slik at det for leseren er forståelig og "makes sense", men informasjonen må også kategoriseres og struktureres slik at det er "enkelt" og "logisk" for den som søker informasjon, å finne det man søker etter. Det er som oftest knyttet størst utfording til det sistnevnte.

Overskriften Rudi pickupliste (når man ikke leser underteksten med liten skrift) er forholdsvis begrensende i forhold til hva underforumet omhandler. Jeg tror (uten å ha belegg for annet enn å tro) at en del kun raskt leser overskriften, og konkluderer med at en pickupliste har jeg da ikke behov for å lese..., og kanskje går glipp av det som finnes av info der. Så overskriften kunne nok med fordel vært endret, uten at jeg har noe direkte forslag her og nå.

Har man først klikket på Rudi pickupliste, så synes jeg nå ihvertfall at videre kategorisering og struktur er bra.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Innstilling av korrekt Vta kan være en utfordring ved bytte av p.u. med forskjellig høyde. Hvis arma på spilleren din har en arm som tillater enkel endring av Vta, går det som regel greit, men har du Rega eller liknende, må du benytte mellomleggsringer, såkalte shims. Enklete spillere mangler denne justeringen fullstendig, og da er man litt begrenset ved valg av p.u.'er. Såpass lite som vinyltykkelsen på en LP, har neppe store innvirkningen. Jeg har aldri merka noe sånt, men det er mulig at det kan gi utslag i den virkelige "formel-1"- divisjonen blant spillere og p.u'er.

Jeg har forsøkt å endre Vta på min Scout, og det skal temmelig store avvik til før det låter spissere, eller meir grøtete. Hos meg gir for mye frampå spissere lyd, og for mye bakpå, gir meir grøtete / grumsete lydbild, med betydelig mindre oppløsning. Frampå = bakkant av arma er for høyt justert, og bakpå er motsatt. Jeg har justert arma mi slik at den er parallell med vinylskiva. Da låter det best her.

PS: Dette, og andre viktige justeringer, er utmerket og fyldig beskrevet i Rudi's pickup-liste. IMO.

Sist redigert:

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
Innstilling av korrekt Vta kan være en utfordring ved bytte av p.u. med forskjellig høyde. Hvis arma på spilleren din har en arm som tillater enkel endring av Vta, går det som regel greit, men har du Rega eller liknende, må du benytte mellomleggsringer, såkalte shims. Enklete spillere mangler denne justeringen fullstendig, og da er man litt begrenset ved valg av p.u.'er. Såpass lite som vinyltykkelsen på en LP, har neppe store innvirkningen. Jeg har aldri merka noe sånt, men det er mulig at det kan gi utslag i den virkelige "formel-1"- divisjonen blant spillere og p.u'er.

Jeg har forsøkt å endre Vta på min Scout, og det skal temmelig store avvik til før det låter spissere, eller meir grøtete. Hos meg gir for mye frampå spissere lyd, og for mye bakpå, gir meir grøtete / grumsete lydbild, med betydelig mindre oppløsning. Frampå = bakkant av arma er for høyt justert, og bakpå er motsatt. Jeg har justert arma mi slik at den er parallell med vinylskiva. Da låter det best her.

PS: Dette, og andre viktige justeringer, er utmerket og fyldig beskrevet i Rudi's pickup-liste. IMO.
jeg har også funnet ut på min spiller/arm at det skal noen mm til for å høre en stor forskjell, har min omtrntlig i vater jeg også :) foretrekker dog litt bakpå fremfor frampå :)

Topp Bunn