Forskjell på DJ LP- og vanlig LP spiller? Anbef?

KML

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2005
Innlegg
557
Antall liker
84
Sted
Fana i Bergen
Torget vurderinger
1
Hei!

Er på jakt etter lp spiller til mitt anlegg. Jeg har kikket på dj spillere og vanlige. Er det noen som vet forskjellen mellom en vanlig og en dj lp spiller?

Er det noen som kan komme med anbefalinger til platespiller, riia og kabler i budsjettklassen?
Tar gjerne imot henvendelser på brukt også!

Holder til i Bergen. Tusen takk på forhånd for all hjelp og forslag/tips!

Med vennlig hilsen Kai

Link til bilder av anlegget:

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Labbetuss
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.719
Antall liker
7.979
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Re: Forskjell på DJ LP- og vanlig LP spiller? Anbe

DJ-spelarar har som regel ein del stæsj du ikkje har bruk for som audiofil. Dette handlar om pitchkontrollar og blinkande lys som ikkje gagnar lyden, men heller ikkje er til hinder for godlyd. Technics SL 1200 er rett og slett ein glimrande spelar til prisen, dersom du kan leve med direktedrift (dei fleste kan det, iallfall til dei får høyrt vesentleg dyrare løysingar), då denne også har ein ganske god (men også ganske tung) arm. Denne funkar godt med mange pickupar, men ikkje dei som må ha ein lett arm (t.d. Shure).
Andre DJ-spelarar i dag ser ganske fancy ut, men er ganske lette konstruksjonar av billeg plast og med lette tallerkar. Eg har ikkje prøvd mange sånne, men prisen er absolutt interessann - dersom lyden held mål.
Eg har tenkt å teste nokre slike, men har for tida alt for lite kapasitet. Det eg vil gå for, er ein relativt tung spelar med tung tallerken, og ein arm som ser påkosta ut (må iallfall ha antiskating og ei skikkeleg festeanordning for pickupen utan slark).
 

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Re: Forskjell på DJ LP- og vanlig LP spiller? Anbe

Jeg er enig med Arve, en Technics SL-1200mk2 (eller mk5) er flott som hjemmespiller. mk2 har minst DJ-stasj og er litt billigere.

Hovedforskjellen på DJ og vanlig bruk ligger ofte i pickupene. Dessuten finnes det rendyrkede skrætsjespillere med ekstra kort arm. Disse er uegnet til hjemmebruk da man ikke kan justere pickupen optimalt for vanlig avspilling.

- Harald
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Re: Forskjell på DJ LP- og vanlig LP spiller? Anbe

Jeg er enig med Arve, en Technics SL-1200mk2 (eller mk5) er flott som hjemmespiller. mk2 har minst DJ-stasj og er litt billigere.

Hovedforskjellen på DJ og vanlig bruk ligger ofte i pickupene. Dessuten finnes det rendyrkede skrætsjespillere med ekstra kort arm. Disse er uegnet til hjemmebruk da man ikke kan justere pickupen optimalt for vanlig avspilling.

- Harald
Har sett DJ spillere som en får med extra arm for vanlig spilling (eller "skratsjing" alt etter hva som står på)

Er forresten 1200 i komersielt salg? Trodde 1210 hadde overtatt for 1200?

Mvh Jan I
 

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Re: Forskjell på DJ LP- og vanlig LP spiller? Anbe

Har sett DJ spillere som en får med extra arm for vanlig spilling (eller "skratsjing" alt etter hva som står på)

Er forresten 1200 i komersielt salg? Trodde 1210 hadde overtatt for 1200?

Mvh Jan I
1200mk2 er vel uendret siden 1978 - hørte jeg 'vintage'..?
1210 modellene er svarte mens 1200 er sølvgrå.

- Harald
 
Topp Bunn