Forklaringen på opplevde forskjeller..? Synaesthesia

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.636
Torget vurderinger
96
I alle fall hvis man skal tro denne artikkelen. Høyst interessant.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=198798

Noen med tilstanden hører lyder som ikke er der når de ser farger...
Og da er det kanskje ikke rart at visse blir forvirret og alt låter likt når man plutselig lytter blindt;)

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.739
Torget vurderinger
0
Så det er derfor lyden blir bedre med FETE kabler.........

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Ja kjenner igjen dette. Ser ofte mønstre og farger for mitt indre øye når jeg hører på musikk som virkelig engasjerer. Har det også litt på sammen måten med matematikk, formler og musikk i en herlig røre.
Sansene er lett å forvirre, og man kan ikke isolere de fra hverandre. Man kan derfor heller ikke være skråsikker på sin egen lytteopplevelse. På den annen side er det vel også derfor dette med musikk og hifi er så spennende og givende.

K

knutinh

Gjest
Jeg mener at blinde personer aktiviserer "synssentre" i hjernen når de lytter til lyd.

Dersom du er født døv og skal få operert inn kunstig hørsel så må du gjøre det før en gitt alder, ellers så kan ikke delene av hjernen som normalt prosesserer lyd aktiveres.

Jeg tror at hjernen ligner mer og mer på "software" og ikke "hardware". La oss bare håpe at ikke hifi-bransjen greier å smugle inn for mye ad-ware ;-)

-k

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Polkagris skrev:
I alle fall hvis man skal tro denne artikkelen. Høyst interessant.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=198798

Noen med tilstanden hører lyder som ikke er der når de ser farger...
Og da er det kanskje ikke rart at visse blir forvirret og alt låter likt når man plutselig lytter blindt;)
Når vi med én hjerne skal tolke input fra 5 typer sanser er det god grunn til å tro at alle disse påvirker hverandre - omtrent som om det var litt dårlig kanalseparasjon mellom sansene.

Vidar

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.415
...flere klassiske komponister hadde denne "sykdommen", bl.a. Scriabin.

Topp Bunn