Forforsterker i CD-spiller eller effektforsterker?

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Forforsterker i både CD-spiller og effektforsterker gir mulighet for et par alternative systemoppsett.

Jeg tenkte at det er best signalmessig å benytte den integrerte forforsterkeren i effektforsterkeren slik at signalkabelen mellom komponentene bærer det kraftigste signalet og det svake signalet vil få en ekstremt kort signalvei internt i den integrerte forsterkeren. Men jeg leser at flere anmeldere anbefaler å benytte den integrerte forforsterkeren i CD-spilleren og kjøre dette rett inn i effektforsterkeren ???

Sitat fra Stereophile: You think your preamp is transparent? You're probably wrong. I knew this, of course, but I've never heard a CD player's variable output that wasn't more colored or coarse than a good preamp. Not even the best of 'em. So I was stunned by how good the '39 sounded going straight in. It was fast and clean - and more. More depth, more dynamics, more detail, more air...

Men med en slik kobling vil det jo være et relativt svakt signal som går i kabelen (som er 1 meter) og dette vil vel være mer følsomt for støy, forvrengning og signaltap?

I praksis merker jeg at jeg får litt mer sus (når jeg legger øret inntil høyttaleren) når jeg bruker forforsterkeren i CD-spilleren og den integrerte forsterkeren som ren effektforsterker. De andre forskjellene jeg mener å registere er neppe vitenskaplige.

Men hva er best i teorien, gitt at begge forforsterkerne har samme kvalitet, signalkabelen er av god kvalitet (balansert, skjermet og fornuftig lengde) og den ene forforsterkeren som ikke benyttes kobles ut av signalveien?

K

kbwh

Gjest
Re: Forforsterker i CD-spiller eller effektforster

Jeg ville, gitt forutsetningene dine, gått for løsningen med å bruke preampen i effektforsterkeren (er det ikke dette en integrert forsterker, forresten?) fordi du da får et karftigere signal gjennom kabelen slik at innstrålt støy blir mindre merkbar.

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2

(er det ikke dette en integrert forsterker, forresten?) fordi du da får et karftigere signal gjennom kabelen slik at innstrålt støy blir mindre merkbar.
Jo ML N°383 er integret, men inngangene kan vilkårlig programmeres som linjeinnganger uten dempning eller forsterkning av signalet slik at den kan benyttes som ren effektforsterker. Ganske kjekt.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31

For å kunne komme med kvalifisert synsing om dette, må en se hvordan CD og effekt forsterker er konstruert.

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2

For å kunne komme med kvalifisert synsing om dette, må en se hvordan CD og effekt forsterker er konstruert.

K

kbwh

Gjest

Pent oppi der, men det er ikke lett å se om det er samme forforsterkerelektronikk og -strømforsyning i de to.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863

Det er vel ikke noe som tyder på at det er vanskeligere å drive en effektforsterker enn en forforsterker. Kan man kutte ut forforsterkerleddet, så vil man alltid spare masse penger og ofte få bedre lyd.

Topp Bunn