Forby Vuvuzuelaen - LINK!

V

vredensgnag

Gjest
Send FIFA en kommentar der dere forteller dem hva dere syns om VUVUZUELAENE.

http://www.fifa.com/contact/form.html

Jeg foreslo at de burde bruke to jetmotorer i stedet, som kunne kjøre med fullt giv under hele kampen, samme effekt, men færre som må slite for å få det til.

Send gjerne linken til venner og bekjente, så vi får litt trykk på.

N

nb

Gjest
Forby Vuvuzuleaen - LINK!

Neste gang jeg skal på HiFi-messe skal jeg brenne meg en CD med Vuvuzela-musikk slik at folk slipper å høre på pling-pling men heller kan konsentrere seg om hvordan anleggene gjengir en relativt monoton tone.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det er sikkert mulig for radio og TV-selskaper og legge inn et filter (les: eq) i aktuelt frekvensområde, og på den måten ta bort mesteparten av støyen, siden den ligger i samme snevre frekvensområde hele tiden. Publikum på arenaen vil riktignok ikke merke noe til dette, men de vil vel ha det slik.

V

vredensgnag

Gjest
Man kan også bruke adressen til billettkontoret:

enquiries@2010fwctc.com

Om det i det minste fulgte spillet - men dette er som å lytte til "snøen" i gamle dager på fjernsynet. Null informasjon.

Tenk på alt vi går glipp av! Den plutselige stillheten når det skal sparkes straffe! Sukk og stønn og brøl, sanger fra publikum. Klasket når ballen sparkes presist, eller heades i krysset.
Jeg har hørt VM der det sang i nettet når ballen gikk i mål.

Og i dette VM har jeg ikke hørt et eneste rop mellom spillerne. Det har ikke de heller.

V

vredensgnag

Gjest
oddgeir skrev:
Det er sikkert mulig for radio og TV-selskaper og legge inn et filter (les: eq) i aktuelt frekvensområde, og på den måten ta bort mesteparten av støyen, siden den ligger i samme snevre frekvensområde hele tiden. Publikum på arenaen vil riktignok ikke merke noe til dette, men de vil vel ha det slik.
Det finnes allerede filtre som folk har laget på nettet - men problemet er at totallyden fra disse instrumentene drukner ut alt annet. Bare tenk på kommentatorene som sitter foran sine mikrofoner, mange i bokser, lyden trenger inn til dem, og gjør det umulig for stasjonene å bli kvitt bakgrunnsduren.

Filtrerer du ut med EQ, så får du vekk duren, men det dukker ikke opp noen spill- eller publikumslyder i stedet. Har prøvd, selvsagt.

N

nb

Gjest
Info for den som vil prøve seg frem - som Vreden sier så går et ganske bredt frekvensspektrum og det blir neppe mye annet igjen heller:

These measures provide an indication of the sound levels and frequency spectrum of a typical vuvuzela. There are now numerous types of vuvuzela made by several manufacturers, which may all produce varying intensity and frequency outputs. In addition to these variables, individuals blowing a vuvuzela will produce varying intensities depending on their technique and the pressure exerted. Also, the sound level produced by multiple individuals simultaneously blowing vuvuzelas within a limited space cannot be predicted from these data.

Fra
http://www.scielo.org.za/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0256-95742010000400003&lng=en&nrm=iso

Vedlegg

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Fordelen med vuvuzelaen er at jeg får full uttelling for å ha lagt musikksamlingen på disk, så jeg kan skifte musikk under kampen uten å lette på rumpa. Å høre TV under kampen er uaktuelt så lenge det er humlesnurr.

Rart at afrikanerne velger å ødelegge et ellers godt arrangement på denne måten. Noen burde forklare dem at konstants støy har lite med kultur å gjøre.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
BT skrev:
Fordelen med vuvuzelaen er at jeg får full uttelling for å ha lagt musikksamlingen på disk, så jeg kan skifte musikk under kampen uten å lette på rumpa. Å høre TV under kampen er uaktuelt så lenge det er humlesnurr.

Rart at afrikanerne velger å ødelegge et ellers godt arrangement på denne måten. Noen burde forklare dem at konstants støy har lite med kultur å gjøre.
Her må man trå varsomt. Det er ikke lenge før man blir anklaget for rasisme, når man hevder at dette ikke er kultur, men snarere ukultur. ;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
oddgeir skrev:
BT skrev:

Her må man trå varsomt. Det er ikke lenge før man blir anklaget for rasisme, når man hevder at dette ikke er kultur, men snarere ukultur. ;)
Blir som å være imot aids, og dermed er man både rasist og homohetser.

V

vredensgnag

Gjest
Jeg klarer meg fint uten fotballpraterne - men liker å høre stadionlyder. Og noe av det som var moro før var hvor ulikt det var fra kamp til kamp, alt etter hvilke lag som var på banen, og hvilke supportere som var i stadion.

Nåja. Man kan også ringe til dem (billettkontoret): +41 44 583 2010

De får visstnok avbestillinger pga Vuvuzuelaene, så da ordner det seg nok.

N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Jeg klarer meg fint uten fotballpraterne - men liker å høre stadionlyder. Og noe av det som var moro før var hvor ulikt det var fra kamp til kamp, alt etter hvilke lag som var på banen, og hvilke supportere som var i stadion.

Nåja. Man kan også ringe til dem (billettkontoret): +41 44 583 2010

De får visstnok avbestillinger pga Vuvuzuelaene, så da ordner det seg nok.
En gang var NRK i streik mens det var VM. Ganske fascinerende med kamper med kun stadiolyd og ingen kommentatorer. Jeg klarte meg i alle fall veldig godt uten at Arne Scheie skulle fortelle meg hvor mange landskamper faren til kona til han som tar corner har for sitt land.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.083
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg ser nesten aldri på TV, unntaksvis NRK, men har akkurat idag bestilt månedskort med TV2 hos RiksTV for å se fotball-VM (og kanskje Tour de France) og gleder meg, men gruer meg litt til denne forhatte støyen. Ser ikke bort fra at driten kan bli forbudt på arenaene mot slutten av VM. Alt må læres, det inkluderer oppførsel under internasjonale mesterskap også.

ed: javel, så FIFA har bestemt seg. OK, vi tåler det. Hvis afrikanerne virkelig ønsker det sånn er det vel rimelig at de får viljen sin, og vi får legge godviljen til.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Da blir det fortsatt musikk til i stedet for kommentatorer.

Husker i gamle dager da man slo på radioen i stedet for å høre på TV, for å høre Bjørge Lillelien. Det var da man fant ut at alt mindre enn 10 meter var "millimeter i fra!!!".

Derfor slo man av TVn' siden det var mange flere sjanser på radioen...

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.537
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
I Cape Town har Hyuandai fått den geniale idéen å sette opp denne 35 meter lange, kompressordrevne monster-vuvuzelaen:

Fra lydtesten:

Denne blåses det i hver gang det lages mål, og noen venner av meg hører det fra der de bor, nesten 2 mil unna.
::)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Som om det ikke var ille nok at de brukte elektrisk grill i friluft! :eek:

Dette er jo en lokal tradisjon som de tar med seg inn i mesterskapet. Det skal være et særtrekk med dette mesterskapet, noe som skal skille det fra andre. Triste saker, siden resten tegner til å bli virkelig flott. Om fire år slipper vi nok dette, med mulig unntak av når afrikanske lag spiller. La oss love dem oppheving av tollmurer hvis de går med på frivillig nedlegging av hornene.

Men skulle det bre om seg, og supporterne til et bondelag inntar Byen med helvetesbasuner, gir jeg gratis balltre og flammekaster til alle i Bataljonen. :mad:

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.392
En liten smakebit for den som tror at Vuvuzuela kun er en monoton, enkel tone:

eh ... kan brukes til å spamme forum med også.

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Hellas-Nigeria: Vuvuzuelaen har aldri hørt verre ut! Etter filteringen på lyden har det bare blitt enda mere forferdelig, om så mulig!!!

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.714
Torget vurderinger
12
Glad jeg bare ser på F1. Der er alle lyder som musikk å regne :)

V

vredensgnag

Gjest
limvingen skrev:
Hellas-Nigeria: Vuvuzuelaen har aldri hørt verre ut! Etter filteringen på lyden har det bare blitt enda mere forferdelig, om så mulig!!!
F1 på Interlagos-banen anbefales live!

Jeg måtte slå over fra TV2 til SVT i dag. EQ forsøket til TV2 gjorde at lyden bare boblet i bakgrunnen, riktig ille. Da var ubehandlet Vuvuzela å foretrekke.

Ellers sendte jeg dette til billettkontoret i dag:

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.537
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Godt tiltak, vredensgnag!

Så langt i VM har kun 51 mål blitt scoret i de 46 første kampene. Kan den lave scoringsraten skyldes kommunikasjonsproblemer pga. vuvuzela-støyen?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ryktene forteller at Kenny G. skal utgi en CD med alle deltagerlandenes nasjonalsanger, på vuvuzela.. ;D

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.392

Var da noe han hadde klart for seg ;) ;D

Topp Bunn