Forbedring av BASS

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.281
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Tråden er ment som å fungere som leksikon for demping/oppstramming av bass, og her kan ALLE gi opplysninger om fabrikanter, butikker, nettsider, priser (beste pris :D), erfaringer av kjøp fra utenlanske butikker og norske butikker.

Kom gjærne med tips om selvlagde basstraps og lignende, både gode og dårlige resultater.

Gjærne linker til akustikk plater som kan brukes i fin stua.

Finnes det møbler som kan fungere som basstraps?

Kom med tips om hva som vil minske refleksjoner i gulv, tak, vegger og hjørner best.

Her har dere en fin mulighet til å dele erfaringer og kunskap, samt lære noen nye triks.

Tegninger og bilder er velkommen :)

hkl7

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.08.2008
Antall liker
0
De fleste bass problemene ligger som regel rundt 50Hz og rundt 100Hz
dette stemmer ikke

bass problemer er avhengig av dimensjoner, samt materiale i vegger++ det varierer veldig hvor problemene ligger

god produsent av akustikkpaneler:
http://www.gikacoustics.com/

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.281
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Takker for lærerik info og fin link (hkl7) :) Og siden det var feil info fra min side, så er den setningen slettet.

Bare så det er sagt, så har jeg bortimot null erfaring på rom-akustikk og bass problemer. Derfor denne tråden :)

Dette er som sagt tråden for all type info og tips om god bass kvalitet i alle slags rom.
, og det er selvfølgelig rommets form,størrelse og bygningmateriale og interiør som bestemmer hvor et eventuelt bassproblem oppstår.

Her håper jeg at alle gode og dumme spørsmål vil bli besvart med respekt, for det hele handler om å dele kunnskaper og samle opp nye.

Det er de som mener at rommets akustikk kan ha så mye som 80% av lydens fremfølelse.

Selv har jeg hørt langt rimeligere anlegg i gode rom, som spiller fletta av hva jeg nå kan oppnå i mitt nåværende og tidligere lytterom. Så at rommet har enormt mye med helheten er korrekt.

Som regel er et akustisk tilltak en engang innvestering, og er det da så ille å bruke opp til 20-30 % av totalsummen på nettopp dette? Over årenes løp ogeventuelt mange nye innkjøp og oppgraderinger, så vil den akustiske oppgraderingen kun bli en lav prosent av totalsummen.

Tror også det sitter mange entusiaster med skremmende dyre anlegg, som verken har investert en krone i akustisk tilltak eller kjøpt proffhjelp for å heve lydkvalitene. Det vil jeg si er bortimot galskap.
Det blir som å kjøpe et monster av en sportsbil, for så å kun kjøre den i 80kmt.

Eller tar jeg feil?

hkl7

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.08.2008
Antall liker
0
Redigert bort sarkasme for å holde en god tone :)

det som styrer stående bølger er rom dimensjoner,dersom
en dimensjon er f.eks 3.5 eller 7 meter så er det stor sjanse for at man har et problem ved 50 og 100 hz

3.5 eller 7 meter er ikke normen for dimensjoner i rom, (eller andre tilsvarende dimensjoner som vil fremheve stående bølger i dette området, det er like mange mange mulige dimensjoneringer av et rom som gjir stående bølger ved 50 og 100hz som f.eks 60 og 120hz)

faktisk så ligger et av de vanligste frekvensområdene rundt
60-70hz (og videre 120-140hz) da dette tilsvarer høydedimensjonen (normal høyde mellom 2.4-2.8m), som er den dimensjonen hvor avstanden er mest lik, men samtidig så vil jeg ikke vektlegge dette engang, ettersom det er mange faktorer som spiller inn

skal man finne spesifikke problem områder, så mål med målemikrofon

rom er individuelle, og mye av grunnen til at mange
ikke opnår det de ønsker med akustikk tiltak er at de prøver å kopiere en formel som fungerte i et annet rom med et annet utgangspunkt

når det er sagt så er det ikke essensielt å vite om man har en peak ved 100hz eller 120 hz dersom man bruker bredbånds basstraps, da disse vil utgjevne hele frekvenspekteret så langt ned de rekker (vanligvis ca 80-100hz med 10cm tettpakket rockwool 10cm fra vegg, lenger ned dess tykkere og lenger ut fra vegg)

Som regel er et akustisk tilltak en engang innvestering, og er det da så ille å bruke opp til 20-30 av totalsummen på nttopp dette? Over årenes løp og eventuelt mange nye innkjøp og oppgraderinger, så vil den akustiske oppgraderingen kun bli en lav prosent av totalsummen.

Tror også det sitter mange entusiaster med skremmende dyre anlegg, som verken har investert en krone i akustisk tilltak eller kjøpt proffhjelp for å heve lydkvalitene. Det vil jeg si er bortimot galskap.
Det blir som å kjøpe et monster av en sportsbil, for så å kun kjøre den i 80kmt.
godt sagt

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.281
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Veldig fine og nyttige linker. Byggetråden til RoDa har jeg fulgt med på fra start, og linken fra YouTube kan gi mange et nytt håp :D

Har dere gode erfaringer eller tips, så kom med dem.

Selv har jeg tatt et valg og div plater og dempematerialer er på vei fra Rockwool. I mitt rom er det snakk om MYE demping, så det første jeg skal lage er mange basstraps i forskjellige størrelser og fasonger, så skal jeg teste ut hvor de vil fungere best. Kommer til å ta en del bilder, men dette vil ta en god stund. Blir resultatet bra så vil jeg legge den ut på forumet.

Takker alle som har kommet med innspill så langt, og deres tips har vært avgjørende får mitt valg :)

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Bare for å nevne litt om problematiske romdimensjoner. Det absolutt værste rommet du kommer borti mht. stående bølger, bassproblemer osv. vil være et rom med H2.40, bredde 4.80 og lengde 9.60.

Da har man VIRKELIG kjøpt seg problemer... ;D

Prøv også å unngå at bredden ligger rundt 4.80 hvis takhøyden er 2.40 selv om lengden avviker fra eksempelet over.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Jeg hadde selv et lignende rom som nevnt i worst-case over. Bygde ut husets ene langvegg med 2m for å få vekk problemet.

Det virket!

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.281
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
LydMekk skrev:
Bare for å nevne litt om problematiske romdimensjoner. Det absolutt værste rommet du kommer borti mht. stående bølger, bassproblemer osv. vil være et rom med H2.40, bredde 4.80 og lengde 9.60.

Prøv også å unngå at bredden ligger rundt 4.80 hvis takhøyden er 2.40 selv om lengden avviker fra eksempelet over.
Ut i fra de tekniske målene og stående bølger så har vel ikke jeg egentlig noe håp med mitt rom på :-[ :

H : 215 cm
B : 435 cm
L : 435 cm

Det eneste som kan bli værre må være 3 like lengder eller som nevn fra sitatet ovenfor.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.950
Torget vurderinger
0
LydMekk skrev:

Er det mulig?

Mitt rom:
Width: 5,70m
Length: 9,30m
Listening Position: 3,80m

Kan du utdype konklusjonen din?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Hva er takhøyden din Flage?
Hvis du gidder å google litt så ser du hva jeg mener...
Leses også f.eks. i Master Handbook Of Acoustics av Everest.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.950
Torget vurderinger
0
LydMekk skrev:
Hva er takhøyden din Flage?
Hvis du gidder å google litt så ser du hva jeg mener...
Leses også f.eks. i Master Handbook Of Acoustics av Everest.
Takhøyden er standard, med litt skrå sidevegger - som bildene viser.

Har jeg "problemer" i bassområdet? Det oppleves ikke slik og måling av frekvensresponsen bekrefter dette.

Det er av og til forskjell på teori og praksis ;)

hkl7

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.08.2008
Antall liker
0
Flagerborg

jeg forstod ikke helt posten din

9.30*5.70 er ikke en elendig dimensjon

hadde det vært 4.65*9.30 (eller noe i nærheten)
så hadde det vært tilsvarende det som ble beskrevet

dersom lengden i en dimensjon er enten 2*/3*/4* (+- endel cm)
av en annen så vil frekvensen for stående bølgene være det samme, og effekten av stående økes betraktelig ettersom de vil fosterke/kanselere lyd i samme frekvensområdet

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.281
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Det jeg har tenkt til å begynne med er å <tette> hjørnene fra tak til gulv.
Rockwool platene er på ca 60x120cm. først vil jeg dele dem i 2, så jeg får 2 stk 60x60cm. Så vil jeg dele dem i 2 igjen, så jeg får totalt 4 trekanter av en hel plate. Da er det bare å dytte dem mot hjørne og begynne å stable dem oppå hverandre til de når taker. Til slutt vil jeg lage en ramme med duk får å tette hjørnet.

Så det store spørsmålet:

Hvem av Rockwools plater bør jeg bruke får å få dempet så dyp bass som mulig?
Lydplate?
Akustikk plate?
Vanlig issolasjons plate?

Og spiller tykkelsen på platene noe rolle, så lenge jeg skal kappe dem og bruke dem i hjørnet? Massen vil jo bli det samme uansett tykkelse, men jeg vil jo spare noen kutt ved å bruke plater på 10 eller 20 cm tykkelse.

finnes det noe svar på dett, "so let me know"

mvh

Bjørn

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.950
Torget vurderinger
0
hkl7 skrev:
Flagerborg

jeg forstod ikke helt posten din

9.30*5.70 er ikke en elendig dimensjon

hadde det vært 4.65*9.30 (eller noe i nærheten)
så hadde det vært tilsvarende det som ble beskrevet

dersom lengden i en dimensjon er enten 2*/3*/4* (+- endel cm)
av en annen så vil frekvensen for stående bølgene være det samme, og effekten av stående økes betraktelig ettersom de vil fosterke/kanselere lyd i samme frekvensområdet
På grunn av skråveggene er det vel mer reelt å regne med at min effektive akustiske bredde er ca. 4,60/4,80 og lengden 9,30.

Lydmekk mener at variasjoner rundt lengden i mitt rom ikke betyr noe særlig?:
"selv om lengden avviker fra eksempelet over."

Det har vært en del antagelser om at jeg "må da ha problemer med lyden i mitt rom...." - basert på vurdering av bildene av oppsettet.
Basert på disse antagelsene - hvilke frekvenser har jeg problemer med - med disse målene?

hkl7

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.08.2008
Antall liker
0
Det jeg har tenkt til å begynne med er å <tette> hjørnene fra tak til gulv.
Rockwool platene er på ca 60x120cm. først vil jeg dele dem i 2, så jeg får 2 stk 60x60cm. Så vil jeg dele dem i 2 igjen, så jeg får totalt 4 trekanter av en hel plate. Da er det bare å dytte dem mot hjørne og begynne å stable dem oppå hverandre til de når taker. Til slutt vil jeg lage en ramme med duk får å tette hjørnet.

Så det store spørsmålet:

Hvem av Rockwools plater bør jeg bruke får å få dempet så dyp bass som mulig?
Lydplate?
Akustikk plate?
Vanlig issolasjons plate?

Og spiller tykkelsen på platene noe rolle, så lenge jeg skal kappe dem og bruke dem i hjørnet? Massen vil jo bli det samme uansett tykkelse, men jeg vil jo spare noen kutt ved å bruke plater på 10 eller 20 cm tykkelse.
Du burde ikke dele platene i 4, da effekten vil bli langt dårligere

vanligvis så deler man kun i to (med en bit overflødig)

Bruk rockwool/glava med masse på mer enn ca 40kg/m3

dvs mer tettpakka enn vanlige plater

spiller ingen rolle med platetykkelse for den metoden du bruker
ettersom effekten blir den samme med 2*5cm stable oppå hverandre som 1*10cm

På grunn av skråveggene er det vel mer reelt å regne med at min effektive akustiske bredde er ca. 4,60/4,80 og lengden 9,30.

Lydmekk mener at variasjoner rundt lengden i mitt rom ikke betyr noe særlig?:
"selv om lengden avviker fra eksempelet over."

Det har vært en del antagelser om at jeg "må da ha problemer med lyden i mitt rom...." - basert på vurdering av bildene av oppsettet.
Basert på disse antagelsene - hvilke frekvenser har jeg problemer med - med disse målene?
de stående bølgene blir i dette tilfellet ikke gjennomsnittet av avstanden mellom flatene med skråvegger

skråvegger redirigerer lyd i en annen retning og de stående bølgene blir omfordelt på en annen måte enn tradisjonelt

(avhengig av vinkling selvsagt)

det er veldig vanskelig å beregne stående bølger for rom med skrå vegger, og det er også grunnen til at man som regel anbefaler rektangulære rom med velkjente gode dimensjoner
fremfor rom med skråvegger

det er mye lettere å vite hva man får med et rektangulært rom og det er i tillegg mye enklere å beregne hvilken akustikk elementer som skal brukes/hvor de skal plasseres

det er godt mulig at du har vært heldig med sammensetningen av
vinkel på vegger/dimensjonering/materiale valg

rommet ditt er temmelig stort, og det er helt klart en fordel med tanke på bassgjengjivelse

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.281
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Skjønte ikke helt hvordan mann kan dele en plate som er 60x120 i to trekanter og så kaste siste bit.

Det må jo bli 4 trekanter på 85x60x60cm, som er rimelig store mål. Normalt så ville vel de fleste kappet disse i 2, og fåt 8 trekanter på 42,5x42,5x 60cm fra 1 plate.

Eller er jeg på jordet?

hkl7

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.08.2008
Antall liker
0
selvfølgelig, jeg tenkte 100*60cm
som er et annet standard format

tror jeg har drukket for lite kaffe idag

120*60 kan godt deles i 4

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.281
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Uff da :-[

Da har jeg tettet alle hjørnene med Rockwool, og plasert akustikkplater ved alle første gangs ref.

Den verste bassen under 100hz er minst like ille som før (tror ingen her på forumet har hørt noe så ille?).

Resten har blitt strammet opp, for når jeg tetter bassportene, så står instrumenter og artister mer i lufta en tidligere. transienter klinger også bedre ut på en behagelig måte.

Bytte av høyttalere og elektronikk vil fjærne problemet faktisk (for jeg har hatt det bra med stram mellombass med både Proac Response D Two og Focal Micro Utopia Be med sub). Men tanken på høyttaler bytte igjen kommer ikke på tale dette året, så jeg skal prøve litt til.
, selv om alle mine komponenter (Dynaudio Focus 110, Cary DVD7 og AVI Laboratory) trøkker vannvittig i mellombassen og ville nok ha skapt problemer rundt 100Hz selv i gode rom.

Vil det hjelpe å kle inn rommet med gips og skråne alle hjørner og skille mellom tak/vegg?

Så det viktigste spørsmålet.

Jeg kan <dra inn> den ene veggen (sideveggen) med opptil 90 cm. Hva vil være det beste målet å dra inn veggen med mellom 0-90cm, som vil fjærne mest stående bølger?

Jeg gjentar at mitt rom har drømmemålene :

Høyde : 2.15 m (halvparten av lengde/bredde :'()
Lengde og bredde : 4.35 m :'(

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.878
Jonas,

Hvis du ikke har abnorm etterklangstid på resonansfrekvensene så kan du temme bassen med en anstendig romkorreksjonsløsning. Du kan ikke forvente å få den luften rundt bassen som man kan oppleve i en stor THX-kinosal, men en bass som er stram og kontrollert, og som ikke ødelegger for det som foregår lengre opp i frekvens.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.940
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hva med frekvensspesifikk demping med Helmholzresonator(er)? Romdimensjonene er jo nammenam for slike.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.281
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Valentino skrev:
Hva med frekvensspesifikk demping med Helmholzresonator(er)? Romdimensjonene er jo nammenam for slike.
Har du noen link til hvor jeg jeg kan se produkter og priser?

hkl7

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.08.2008
Antall liker
0
dersom du skal lage/kjøpe helmholtz

du har trolig størst problem ved 80hz /160hz(alle tre dimensjoner har stående bølger her, sistnevnte er trolig fikset av rockwoolen)
samt 40 og 120hz (bredde/lengde, 120hz er trolig også strammet opp av rockwoolen)

med andre ord flere helmholtz stemt til ca40/80hz

eventuelt basstraps plassert godt utfra vegg som også kan ha effekt på 80hz (trolig ikke effekt ved 40hz)

Jeg kan <dra inn> den ene veggen (sideveggen) med opptil 90 cm. Hva vil være det beste målet å dra inn veggen med mellom 0-90cm, som vil fjærne mest stående bølger?
90cm, det vil ikke fjerne stående bølger, men flytte frekvensområdet for stående bølger i en dimensjon

skråne alle hjørner og skille mellom tak/vegg?
det er mye bedre å ha det som det er, dvs rockwool der

A

atledreier

Gjest
Jeg dekker gulv til tak i alle 4 hjørner med rockwool kappet i 8, og waterfall viser god effekt ned til ca 60-70 Hz.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Hei Jonas. Jeg bruker selv en del akustikk tiltak for å få anstendig lyd. Bl.a. Helmholtz fra Svanå, akustikk plater fra Rockwool og hjørnepaneler fra Acoustic Tuning. Selv om rommet mitt i utgangspunktet har meget gunstige dimensjoner (5m * 4m * 2,9m) så hjalp dette betraktelig.

Har skrevet litt om mine erfaringer i anleggsbloggen.

Mvh

Topp Bunn