Forbedre høyttalere

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
624
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Hei, hva er den enkleste og billigste måte å forbedre HT mine på? Eneste jeg kan komme på er forbedre internkabling(har AU24 ht kabler)og å bytte ut eller modifisere delefilteret. Det siste kan jeg ikke gjøre selv så da lurer jeg på hvem som ev kan gjøre slike ting. Det er kanskje mye tilpassing og vanskelig jobb som kan bli dyrt? Grunnen til dette er at HT passer utrolig godt i stua og det er mye jobb å teste ut nye Ht også.

Gode råd og forslag tas i mot!

Auuu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2012
Antall liker
42
Hei,bytte av internkabler og delefilter gir som regel marginale forbedringer om noen.Dette kan gjøres for å fintune allerede gode høyttalere som er veldig avslørende vedr.tilk.utstyr. Hvilken type høyttalere?????

Auuu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2012
Antall liker
42
Ja vel.Prøv å omplassere litt om mulig?Prøv også å stramme til element skruene ,dette kan ha god effekt.Står de på spikes eller rett på gulv?Kanskje du skulle prøve en ny forsterker eller kilde?Lykke Til.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.344
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Høyttalerne dine har elektrostatpaneler a la martin logan over 2000 hz og et mellomtoneelement som spiller fra 250 til 2000, målinger tilsier at de skal være utmerkede, med en relativt flat frekvenskurve fra ca 40 hz og opp til ca 30 000 hz, jeg har ikke hørt akkurat din modell (men har hørt lignende t&a høyttalere imponere meg), men klarer ikke å forestille meg at de skal være lukket i lyden av mellomtone og diskant. Her må forklaringen være en annen.
Kanskje har du for mye nivå i bassen? Kanskje har du noen uheldige refleksjoner i rommet ditt som forstyrrer opplevelsen av mellomtone/ diskant? Kanskje er det en mismatch med forsterkeriet? (du har aktive basser?) Jeg tror ikke at problemet ligger i høyttaleren. (men det kan ligge i match mellom høyttalere og rom- hvor mye har du jobbet med ht plassering? ..og med plassering av lytteposisjon?)

Sist redigert:

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
624
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Jeg har prøvd forskjellige ting, Har nå en Ayon Orion II, men den har ingen problemer med driving av HT. Kilden er BD spiller og Hegel HD10. De står på spikes i metallkopper av et tungt metall. Har prøvd alle stillinger bortsett fra oppned :) Ønsker en litt mer åpen mellomtone, diskant er bra, men kanskje liiitt luftigere og bassen er perfekt. Den er noe tungdreven og jeg inbiller meg at delefilteret er noe av grunnen.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
624
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Det er sant at jeg har et vanskelig rom, men jeg har hatt andre HT i rommet og bassen er alltid et problem. Mellomtonen på de andre ht har ikke vært fullt så lukket, Disse er de beste med stram bass som ikke roter til alt for mye.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.331
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Normalt synes jeg at modding av filter kan ha noe for seg. Blant annet bedre kondiser til diskant, bedre spoler.
Men i dette tilfellet tror jeg du må lete andre steder. Virker de tungdrevne kan det være sårlig match med forsterker. Er den stor nok?
Har høyttaleren noe vanskelig impedansekurve?

Håvard

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.344
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Hjelper det ikke å regulere bass/mid/diskant på høyttaleren heller? Litt ned på bass, og opp på de andre?

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
624
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Mellomtonen blir ikke mer åpen av det. Jeg tror dette går på elektronikk. Sensitivity 90 dB/1 m 2,1 Watt, (Merk at det er en annen voltstyrke enn vanlig)på papiret virker den tungdreven, men min Orion driver den fint opp til et visst volum, men så høyt spiller jeg aldri.

Nei de er ikke aktive. Det er en annen modell som er helt lik, tror jeg med A i betegnelsen.

Her står det noe om delefilteret:

The cross-over unit
A very sophisticated, low-loss passive FSR cross-over
unit (FSR = Fast Signal Response) adjusts the combination
of electrostatic unit and valve output stage
(TCI 1 RE), and of electrostatic unit and repeater
(TCI 2 E), to match the output of the other sub-systems
in the loudspeaker.
The circuit boards of these cross-over units feature a
large-area copper layer on the top surface whose sole
purpose is to act as the earth conductor.
The copper tracks on the underside connect the components
with each other. This layout ensures that the critical
earth reference potential is not falsified by the large
signal currents which flow. The usual voltage losses
caused by narrow conductor tracks do not occur in this
design, which means that much higher currents can
safely be used. Undesired effects on signals such as
inter-modulation or cross-talk between the individual
tracks are also minimised.
The components of the cross-over unit are extremely
low-resistance types, and are designed to minimise losses.
The large capacitance required is implemented in the
form of several small capacitors wired in parallel, as this
arrangement reduces series inductivity and resistance,
and also improves slew rates. All these design features
are aimed at obtaining maximum possible signal fidelity.
To reduce the distortion which can arise with large currents,
virtually all the coils are of the air-core type.
High-quality  cable is employed for all internal wiring
inside the cabinets.

nittenfemtitre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
9
Sted
Os, Hordaland
Hei alle. Er også inne på tanken om delefilter forbedring. Regner med XTZ Divine ikke har de beste komponetene i delefilteret. Noe har de vel spart på?
Kanskje det kunne vert byttet noe her.
Tenker først og fremst serie kondensatorer i signalveien. Dette gjelder vel mest i mellomtone/diskant deling? Hva med spoler til bass? Endring av spolers verdier er jeg litt mer usikker på? Kan det endre parametre?
Har dere noen tanker på dette?

Hilsen
Harald

M

MPT

Gjest
"Forbedre" delefilteret på de gode høyttalerne ville jeg vært forsiktig med! Internkabling ville jeg vudert å skifte og terminalene. Jobbe med akustikken i rommet og plassering er nok den tryggeste veien å gå, sikkert den største lydgevinsten også.
Ellers ville jeg vudert godt underlag til høyttalerne f.eks Walker Audio Valid Points Kit som jeg syntes er svært bra under komponenter, koster men vært det etter min mening, har ikke testet under høyttalere men det skal være bra det også. Black Diamond Racing har jeg prøvd med meget godt resultat, annbefales.
Etterstramme skuene rundt elementente med en skrutrekker som du kan stille styrken, men vær forsiktig, da får du også ganske nøyaktig teitet alle skuene likt i forhold til hverandre.
En annen ting, noe jeg ikke har prøvd selv men har lyst å prøve er Walker Audio high definition links, det er 2 forskjellige modeller du kan velge, de har gjort store forbedringer på meget dyre høyttalere av det jeg har lest.

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
268
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Jeg har prøvd forskjellige ting, Har nå en Ayon Orion II, men den har ingen problemer med driving av HT. Kilden er BD spiller og Hegel HD10. De står på spikes i metallkopper av et tungt metall. Har prøvd alle stillinger bortsett fra oppned :) Ønsker en litt mer åpen mellomtone, diskant er bra, men kanskje liiitt luftigere og bassen er perfekt. Den er noe tungdreven og jeg inbiller meg at delefilteret er noe av grunnen.
Hei Kansje noe du ikke har tenkt på er,,,,,Det er masse og hente på lydsignaturen den ene eller andre vege med og bytte dei små rørene i den FINE Forsterkeren du har ,,,billigere er det sikkert også (tror eg):p,Mvh Roy K ,,,,,,Ps ble noe off topic dette.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.290
Sted
Sølvbyen
Ikke for å være kjip, men modding av høyttalere kan forringe bruktprisen ganske kraftig, det er mange som ikke vil kjøpe ting som er tuklet med. Man kan nok uansett bare glemme å få igjen utleggene hvis man skal selge, selv om man har brukt de feteste komponentene. Ingen regler uten unntak såklart, men jeg tror hovedregelen er omtrent sånn.

En annen ting er hvor stor gevinst man får av det, og om det ikke hadde vært mer hensiktsmessig å selge for å finne noen høyttalere som låter sånn man vil i utgangspunktet. Ellers skjønner jeg godt tanken om å fjerne flaskehalser i en kommersiell konstruksjon hvor budsjett har bestemt hvilke løsninger som har blitt valgt, men tviler ærlig talt på at det har særlig mye for seg kontra å finne andre høyttalere med riktig lyd i utgangspunktet.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
624
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Takk for innspill! Har fått en til å se på delefiltrene og han anbefaler ikke å gjøre noe med dem. Det blir for dyrt ift gevinsten. Har også byttet smårør. Ikke veldig stor forskjell, men litt er det. Bytte internkablene og terminalene skal jeg se på etterhvert. Full trøkk på bassen slører til mellomtonen, men det bruker jeg aldri. Jeg har fjernet et bildet fra veggen som stjal litt diskant og justert diskanten til å yte fullt. Alt i alt er det litt forbedringer. De står også oppi noen føtter av etellerannet tungt materiale.

Bassen i HT er så bra i disse at jeg tror det blir vanskelig å finne samme bass men en ellers bedre høyttaler. Derfor ville jeg se på om det var noe å forbedre.

Topp Bunn