for lite luft over rørforsterker?

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
hvor mye luft bør det egentlig være over min CJ CAV 50? har platespiller på topp-plata så jeg har flytta forsterker'n et hakk ned.

det er nå ca 8-9cm (har ca-målt med en linjal) luft over toppen av EL34 rørene. er dette for lite? ??? hvis det er for lite så har jeg et problem her.. :-[

racket er av en type skeidar hadde før, med glassplater. det skal uansett byttes ut, men det er det ikke penger til akkurat nå. ::)

platespilleren står forresten på hyllen over.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.846
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Du kan installere en 12 cm vifte i bakkant av racket, over forsterkern, slik at du får utskifting av den varme luften.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
C._Alshus skrev:
Du kan installere en 12 cm vifte i bakkant av racket, over forsterkern, slik at du får utskifting av den varme luften.
uff, bråker ikke det da? :-\

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Klarer du å ta på greiene uten å få brannsår, er det helt OK

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Bare ikke prøv å ta på rørene de holder opptil 250C!!
Sleiven

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
530
Torget vurderinger
15
8-10 cm burde gå heilt fint. Hadde sjølv min Cary m KT88 rør "inne" i eit rack tidleger med ca 7-8 cm over røra og det gikk greit.
Regner med at KT88 blir varmere en EL34 eller tar eg feil der kansje?? :-\

TAF

levis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2006
Antall liker
0
Det går nok bra, men du vil nok forkorte levetiden på rørene noe. Installer vifte eller kjøp nytt rack. :)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.542
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
levis skrev:
Det går nok bra, men du vil nok forkorte levetiden på rørene noe. Installer vifte eller kjøp nytt rack. :)
Det rimeligste alternativet er å ha forsterkeren på øverste hylle :)

A

Afterglow

Gjest
Pengvim skrev:
hvor mye luft bør det egentlig være over min CJ CAV 50? har platespiller på topp-plata så jeg har flytta forsterker'n et hakk ned.

det er nå ca 8-9cm (har ca-målt med en linjal) luft over toppen av EL34 rørene. er dette for lite? ??? hvis det er for lite så har jeg et problem her.. :-[

racket er av en type skeidar hadde før, med glassplater. det skal uansett byttes ut, men det er det ikke penger til akkurat nå. ::)

platespilleren står forresten på hyllen over.
Du sier du har 8-9 cm luft over toppen av røra.... Hvordan er racket bygd: hvor brede og dype er glassplatene? Er det glassplater med rør mellom slik at det er åpent på sidene og bak forsterkeren? Dette er viktig i forhold til god luftsirkulasjon.
En annen ting: hvor stor effekt drar forsterkeren? Dette er også viktig i forhold til varmeutvikling.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
levis skrev:
vil jeg forkort levetiden mye? :eek:

forslag til rack? vil helst ikke bruke mer enn 1-2000kr. ;D

FMG skrev:
Du sier du har 8-9 cm luft over toppen av røra.... Hvordan er racket bygd: hvor brede og dype er glassplatene? Er det glassplater med rør mellom slik at det er åpent på sidene og bak forsterkeren? Dette er viktig i forhold til god luftsirkulasjon.
En annen ting: hvor stor effekt drar forsterkeren? Dette er også viktig i forhold til varmeutvikling.
racket er som det i denne annonsen, bare at jeg har 3-hyllers versjonen og det er vel ikke helt 28cm mellom hyllene på den.
http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,7412.0.html

er åpent på alle sider som du kan se. topp-plata er litt bredere og dypere enn de andre.

aner ikke hvor mye den drar jeg.. ::)

levis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2006
Antall liker
0
Pengvim skrev:

Ikke godt å si hvor mye, men hvis du ikke klarer å holde hånden over rørene inne i racket bør du nok gjøre ett eller annet.

Ok rack til den prisen finner du vel kun brukt. Vanskelig å foreslå noe til den prisen.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
levis skrev:
Pengvim skrev:

Ikke godt å si hvor mye, men hvis du ikke klarer å holde hånden over rørene inne i racket bør du nok gjøre ett eller annet.

Ok rack til den prisen finner du vel kun brukt. Vanskelig å foreslå noe til den prisen.
forsterkeren ble satt der i går når jeg fikk platespiller i hus (halvparten av den ihvertfall).
har ikke fått spilt noe særlig på anlegget etter det, men skal teste med hånda når jeg kommer hjem jeg. :p

hvor mye luft bør man ha egentlig? kanskje jeg kan få tak på et sånt Cambre Core rack med forskjellige høyder på hyller.. 11" (blir vel ca 10cm over røra da) innvendig hyllehøyde burde da være bra? ???

J

Jurassic

Gjest
Jeg vil fraråde Cambre rack, har selv et med en veiledende pris på 2500 kroner som er enormt vinglete uansett hvor hardt en strammer det.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jurassic skrev:
Jeg vil fraråde Cambre rack, har selv et med en veiledende pris på 2500 kroner som er enormt vinglete uansett hvor hardt en strammer det.
jaså? har jeg aldri hørt før jeg, men ok.. er det noe du vil tilråde? ;D

finnes det noen rack som har en god del hyllehøyde? trenger bare en som er høy da men..

A

Afterglow

Gjest
Tror du kan ta det helt med ro. Selv om trafoen/strømforsyningen sperrer mye for utlufting bakover, har du mye luft til begge sider og fremover. Når hyllene i tillegg er så smale som dine skulle nok 8-9 cm avstand over røra holde.
Var inne på Conrad Johnsons hjemmesider, men der var det svært dårlig med tekniske opplysninger, det stod ingenting hvor mye strøm effektforsterkeren din dro, altså hvor stor varmeutvikling det er. Men dette kjenner jo du selv ved å føle med hånda evt en temperaturmåler. Det bør ikke bli noe særlig mer enn 50 grader mellom hyllene, da går det ut over levetida på røra.

Jeg har et liknende problem med mine ARC monoblokker. De drar ca 4-500 watt pr stk.... Jeg har ca 10 cm avstand over røra, men mine 210 watts effekttrinn har nok mye større varmeutvikling enn din lille pingle på 45 watt.... ;)

mvh
FMG

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
vel FMG, jeg tror kanskje lommeboken din har litt mer varmeutvikling enn min også.. ;D

jeg har dessuten lyst på nytt rack, da jeg synes det jeg har er stygt. ::)

det er ikke noen som har et Solid Tech Radius Solo 3 (eller 4) til salgs? gjerne med den ene hyllehøyden til 30cm.. ;D

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
115
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
jeg kjører ca 20 cm fra bat-en og til hylla over. den utvikler en del varme og dette slår over i komponenten over som tar til seg denne varmen i tillegg til den egenutviklede. det er mange aspekt å tenke på 8)
jakr

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.542
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Jurassic skrev:
Hvorfor ikke bare fraråde rack?
En søyle vil alltid være mer ustabil og påvirkelig enn horisontal plassering.
Med alt horisontalt blir det aldri noe problem med varmen heller.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Audiomix skrev:
Jurassic skrev:
En søyle vil alltid være mer ustabil og påvirkelig en en horisontal plassering.
tenker du på sånne såkalte monostands eller? for det har jeg absolutt ikke plass til. ::)

A

Afterglow

Gjest
Pengvim skrev:
vel FMG, jeg tror kanskje lommeboken din har litt mer varmeutvikling enn min også.. ;D
Okei, jeg begynner å skjønne... du ville bruke varmeutviklingen fra CJ som unnskyldning til å måtte kjøpe nytt rack.... Og så kom jeg å ødela det hele... ::) ::) ::) ::)

Jamen så kjøp deg et nytt rack da! ;D

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
FMG skrev:
Pengvim skrev:
Okei, jeg begynner å skjønne... du ville bruke varmeutviklingen fra CJ som unnskyldning til å måtte kjøpe nytt rack.... Og så kom jeg å ødela det hele... ::) ::) ::) ::)

Jamen så kjøp deg et nytt rack da! ;D
littegranne kanskje, men jeg har hatt planer om det lenge.

forslag? har veldig lyst på solid tech, men de er litt dyre. (kanskje jeg får tak i en brukt)

tenker jo på rørforsterker'n også, og at så fine komponenter bør ha et litt finere rack. ;D

J

Jurassic

Gjest
Audiomix skrev:
Jurassic skrev:
En søyle vil alltid være mer ustabil og påvirkelig enn horisontal plassering.
Jeg er den lite lykkelige eier av dette racket http://hificenter.no/shop_item.cfm?path=206,207&id=641 og det er greit nok at en søyle vil være mer ustabil og påvirkelig enn noe som er horisontalt plassert men det får være grenser også.

Har sett andre rack som har vært mye bedre sammensatte til identisk pris.

Prøvde bytte inn racket igjen hos forhandler men lyktes ikke med det.

J

Jurassic

Gjest
Bruker et rack fra jysk til 500 kroner, er smale høyer så effektforsterker står på gulvet men det er ikke noe dårligere enn mit andre rack.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
nå har jeg lagt ut en ønsket kjøpt annonse på Solid Tech rack jeg.. ;D

kanskje det er noen som vil selge et for 2000-..

haden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.09.2004
Antall liker
1
med den klaringen over disse rørene og med åpne sider i benken : NO problem , nok lufting i massevis!
mvh
h

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
haden skrev:
med den klaringen over disse rørene og med åpne sider i benken : NO problem , nok lufting i massevis!
mvh
h
det var bra! da kan jeg slutte å bekymre meg for det. :)

men jeg kommer til å prøve å få meg et fetere rack uansett.. ;D

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.154
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Pengvim skrev:
haden skrev:
mvh
h
det var bra! da kan jeg slutte å bekymre meg for det. :)

men jeg kommer til å prøve å få meg et fetere rack uansett.. ;D
Hva med hylle til platespilleren?
Slik at Conraden kan skues fra øverste hylle. :D

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Continuo skrev:
du sier noe. denne spilleren veier en del da.. ::)

er en slik en Luxman PD-300 jeg har fått i hus.

da kunne det kanskje hatt noe for seg med en sånn vibrasjonsdempende audio magic hylle som lå på børsen f.eks. da? (den ble jo selvsagt solgt når jeg skrev det) ;D

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.154
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Pengvim skrev:
Continuo skrev:
du sier noe. denne spilleren veier en del da.. ::)

er en slik en Luxman PD-300 jeg har fått i hus.

da kunne det kanskje hatt noe for seg med en sånn vibrasjonsdempende audio magic hylle som lå på børsen f.eks. da? (den ble jo selvsagt solgt når jeg skrev det) ;D
Vekt er ingen hindring. ;)
Denne hylla tåler 40 kilo!
http://www.finite-elemente.de/en/products/pagode_signature_wall

S

slowmotion

Gjest
Pengvim, jeg ville skrudd fast platespillern på veggen,
da får du jo bedre arbeidsforhold for platespillern, og bedre lyd.
Bare pass på at hylla tåler vekten av platespillern... ;)

Rørforsterkere lager masse varme, særlig fra utgangsrørene så klart.
Så det er best å sette forsterkeren på toppen av racket.

;)

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Det er jo mange produsenter som har innebygde rør, Copland lager kun forsterkere som har lukket konstruksjon, har ikke hørt at levetiden er noe begrenset der i forhold til åpne konstruksjoner, men det har kanskje ikke kommet så godt frem i lyset.?

Selv sitter jeg med 5cm fra røra til hylla over og det blir jo litt varmt på overhylla, men ikke verre enn at jeg kan slå av ampen og ta innimellom røra med en gang, var litt redd for at det skulle bli svimerker i hylla over ampen, men det har det ikke blitt og det er ikke fryktelig varmt der..
Men jeg skal ha meg en annen rack løsning på sikt ;)

S

slowmotion

Gjest
Med en godt designet lukket konstruksjon kan man oppnå en slags skorsteinseffekt,
dvs kald luft blir dratt inn på undersiden av kassa og varm luft går ut av ventilasjonshullene på oversiden av kassa.

Hvis man har en god vedovn kan man kjenne effekten ved å stikke hånden inn i ovnen, man kjenner at det trekker kaldt fra pipa.
Når ovnen er slukket, selvfølgelig, ellers blir det nok i varmeste laget. ;D

På den måten kan man oppnå like bra eller av og til bedre kjøling av rør og komponenter enn med en åpen konstruksjon.
Ofte er det en vifte inni kassa som hjelper til. Computerkasser er jo laget på samme måten.

Uansett er det viktig at man sørger for god ventilasjon, varme er kanskje den viktigste grunnen til
at rør og komponenter eldes fortere enn nødvendig.

;)

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.154
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
mail er sendt ;)

har en mistanke om at den koster mer enn 2000kr jeg.. ::)

forresten, så blir det ikke så sinnsykt varmt over forsterkeren. kan fint holde hånda der. er ikke så varmt i rommet generelt heller, da jeg klarer meg fint uten varmeovn. ;D

PS: om noen har en brukt platespillerhylle og/eller et fett rack til salgs så send gjerne pm.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.154
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Pengvim skrev:
mail er sendt ;)

har en mistanke om at den koster mer enn 2000kr jeg.. ::)

forresten, så blir det ikke så sinnsykt varmt over forsterkeren. kan fint holde hånda der. er ikke så varmt i rommet generelt heller, da jeg klarer meg fint uten varmeovn. ;D

PS: om noen har en brukt platespillerhylle og/eller et fett rack til salgs så send gjerne pm.
Denne hyllen derimot koster kun 1210 kroner, og kommer fra Pro-ject. :)
Vegghylle ProJect 5/1
http://www.mamut.net/controls/shop/shops/4/default.asp?wwwalias=audiotech

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Continuo skrev:
Vegghylle ProJect 5/1
hmmm.. er den der med glassplate? så litt sånn ut på bildet.

kanskje jeg skal ta en liten telefon til Willy i Ljudtema på Mandag. det virker som han har oversikt på vinylting.. ;D

Jeg vil ikke ha glass, det har jeg visst glemt å si. svart eller metall finish foretrekkes. evt mørkt tre. ;)

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.154
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Pengvim skrev:
Continuo skrev:
Vegghylle ProJect 5/1
hmmm.. er den der med glassplate? så litt sånn ut på bildet.

kanskje jeg skal ta en liten telefon til Willy i Ljudtema på Mandag. det virker som han har oversikt på vinylting.. ;D

Jeg vil ikke ha glass, det har jeg visst glemt å si. svart eller metall finish foretrekkes. evt mørkt tre. ;)
Ikke glass, treverk.
http://www.project-audio.com/main.php?prod=wallmountit1&cat=accessories&lang=en

Topp Bunn