For høj inngangsimpedans ?

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Jeg har en Nelson Pass Balanced Bride of Zen PRE. Når den står uden signal er der temmeligt meget sus og brum. Slår jeg over på en indgang hvor der ikke er kabel på er støjen negligerbar. Kan dette skyldes valg af et potentiometer på 200 kohm hvor der sidder 100 kohm paralellkoblet ? Seriemodstanden er 10 kohm og kredsløbets forstærkning er temmeligt højt.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Den er konstruert slik, med et forsterkende trinn etter volumpotmeteret. Med nedskrudd volum vil du likevel ha støy.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Etter hva jeg husker fra artiklen, er det vel noe høytt. Og med så stor serie-motstand, er du enda mer utsatt for støy. Jeg med hell har brukt 10k pot. (og under 1k serie) på flere BoSoZ, som er en liknende konstruksjon.
Har du for mye gain, kan det med best resultat belastes på utgangen, med 1-5k til gnd.
Preampen har allikevel nok "drive" til å overføre high-end-hifi gjennom ~100m kabel...om nødvendig.

Arne K

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Tak for svar ! Jeg må sætte en extra paralellmodstand over potentiometeret , vælge en mindre seriemodstand og evt. nedsætte forstærkningen . Ellers en dejlig Pre. Jeg bruger netttrafoer med 14 H primærvikling som drosselspoler efterfulgt af 16 stk firepoler og noget afkobling. Potentiometeret består af Seidenomskifter med 92 stk af de vellydende Takman umagnetiske metalfilm.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Ja tak det blev klart bedre. Ved dog ikke helt om det er godt nok. Prøver at sælge den til klubmedlem som har Krell 750 monoblokke med høj følsomhed. Hans BW 800 har en følsomhed på 93 DB. Muligvis må jeg lave en regulator inden drosselspolerne. Men den lyder utroligt godt. Overføringskondensatoerne er 4 stk 6,8 uf. Jensen kobberolie indstøbt i pertinaxhus. Alle modstande er umagnetiske Vishay og de nye Takman metalfilm som jeg synes meget godt om. 6 indgange heraf 2 balancerede. 1 balanceret og 1 RCA. Twisted Pear Darwin relæprint og faseomskifter. Indvendig forkabling er DCA. Nu bruger jeg selv noget andet Nelson Pass. Har noget Diamondbuffer på vej fra Sjøstrøm som jeg vil kombinere med Moxamp.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Kabeldragern skrev:
Den er konstruert slik, med et forsterkende trinn etter volumpotmeteret. Med nedskrudd volum vil du likevel ha støy.
Muligt du har ret. Mener dog enkle kredsløb profiterer af så god strømforsyning som muligt.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
PSU er viktig, ja. Men har du satt den opp etter artikkel, burde det være ok. (Med CRC filtrering).
Brum; Sjekk for jord-sløyfer, lett å lage mellom inn og utganger...
Sus; lekkasje i utgangs-kondiser? Evnt sjekk strøm(bias) over mosfetene (~50mA).
Senke Gain; Du kan med fordel øke motstand-verdien mellom "Source'ne"
Din landsmann med nick; Henrik på diyaudio.com er en expert på disse kretsløpene...(har vært passiv de siste par år) http://www.diyaudio.com/forums/member.php?action=getinfo&find=lastposter&threadid=19787&s=

mvh
Arne K

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Nu har jeg fundet en graverende fejl. :-[ Mosfeterne fik + gennem monteringsskruerne i messing. Dette materiale danner korriderende lag som virker som isolator. Der var dårlig kontakt. Nu skal det loddes og samles igen med de 30 tilledninger :'(

Topp Bunn