Foobar2000 med eller uten ASIO

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.529
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
ER det noen her på forumet som FAKTISK HAR SAMMENLIKNET det å spille av WAV filer gjennom foobar 2000 OG AVSLÅTTE windows lyddrivere i direct sound mode, mot å spille av med samme foobar 2000 gjennom ASIO, til USB AUDIO DAC?
synsing og tro og håp er IKKE interessant KUN FAKTISK sammenlikning!

MAC og itunes propaganda frabes!

Mvh
Leif

tommarius

Medlem
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
0
ER det noen her på forumet som FAKTISK HAR SAMMENLIKNET det å spille av WAV filer gjennom foobar 2000 OG AVSLÅTTE windows lyddrivere i direct sound mode, mot å spille av med samme foobar 2000 gjennom ASIO,  til USB AUDIO DAC?
synsing og tro og håp er IKKE interessant  KUN FAKTISK sammenlikning!

Mvh
Leif
Off topic: Hvorfor bruker egentlig så mange personer foobar?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.859
Tror det er fordi den er gratis og ikke manipulerer med signalet.

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
Og modulær og veldig fleksibel :)

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Antall liker
0
foorbar er genialt. enkelt, oversiktelig, gratis, lite maskinkrevende.
brukte en tid kernel streaming men syns det låt bedre med directsound.hmm

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
ER det noen her på forumet som FAKTISK HAR SAMMENLIKNET det å spille av WAV filer gjennom foobar 2000 OG AVSLÅTTE windows lyddrivere i direct sound mode, mot å spille av med samme foobar 2000 gjennom ASIO,  til USB AUDIO DAC?

Mvh
Leif

Ja, dette har jeg testet, føler det blir noe klarere, noe mer dynamikk ved bruk av ASIO.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Har også testet, synes lyden fikk et merkbart løft med ASIO.

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Litt OT, men prøver likevel:

Hvilke settinger er optimalt i Foobar og Aiso? Eller hvilke settinger er det verdt å endre/justere på for å få optimalt signal ut?

Mvh
Bjørn

tommarius

Medlem
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
0
Prøvde i dag og bruke Winamp med ASIO-drivere. Merket at lyden ble bedre enn hva det gjør med DirectSound. Men Winamp klusser vel ikke med lyden når man bruker ASIO-drivere? Det skal vel bli samme lyd fra både Winamp og Foobar når man bruker ASIO?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.529
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
TBM og jeg har nå prøvd med asio og måtte inn med asio4all før alt virket som det skulle.dette er bare 10 min siden vi ble klare.
umiddelbart virker asio noe mere detaljert og tredimensjonalt enn direct sound,men her må jeg sette meg ned og lytte mere
mvh

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Er ikke "alle" avspillingsprogrammer gratis da? Og hvilke programmer manipulerer signalet ???

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.529
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
Er ikke "alle" avspillingsprogrammer gratis da? Og hvilke programmer manipulerer signalet ???

NEI det finnes mange tilsynelatende bra betalprogrammer også....J-river er et av dem
mvh

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Hva er problemet? AISO er vel først og fremst fordelaktig med tanke på latens. Kort med bare WMD-drivere har ofte låst samplerate på 48kHz og bruker da kmixer for å upsample fra 44.1 til 48. Det gir bitte litt forvrenging (forvrengingstall for 16-bit og 24-bit). Imidlertid brukes ikke kmixer dersom kortet støtter 44.1kHz. Da har man som oftest en mulighet til å velge samplerate i driver-/oppsettprogrammet.

Hvis det ikke resamples, og latens ikke er et problem, så ser ikke jeg helt hva forskjellen skal ligge i.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
NEI det finnes mange tilsynelatende bra betalprogrammer også....J-river er et av dem
mvh
I hi-fi-sammenheng er vel $40 å anse som gratis eller ;)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.529
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
Hva er problemet? AISO er vel først og fremst fordelaktig med tanke på latens. Kort med bare WMD-drivere har ofte låst samplerate på 48kHz og bruker da kmixer for å upsample fra 44.1 til 48. Det gir bitte litt forvrenging (forvrengingstall for 16-bit og 24-bit). Imidlertid brukes ikke kmixer dersom kortet støtter 44.1kHz. Da har man som oftest en mulighet til å velge samplerate i driver-/oppsettprogrammet.

Hvis det ikke resamples, og latens ikke er et problem, så ser ikke jeg helt hva forskjellen skal ligge i.

jeg kjenner ikke til noe problem,bortsett fra at det pågår en diskusjon om det er best å bruke foobar med eller uten asio og det ønsket jeg å ta rede på.derfor ba jeg om andres meninger basert på praktiske erfaringer og ikke teori.teori alene har aldri bidratt til god lyd i min verden ???
mvh

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Og hva er da FAKTISK sammenligning ???

Løkken ga vel et FAKTISK svar og det er vel ingen grunn til å besvare det så frekt?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.529
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
piss off michell!
du bare kverulerer og bidrar ikke med NOE konstruktivt i denne linken.du bare er et hår i suppa!
jeg ga ikke et frekt svar,jeg bare ønsket å fremheve at jeg ikke så det som noe problem slik som Løkken fremstilte det.
jeg var ute etter folk som hadde prøvet det,og ikke teorien bak om det kunne være slik eller ikke.
mvh  (til Løkken)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.529
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
med faktisk sammenlikning mener jeg(åpenbart for de fleste) at man har sammenliknet avspilling av wav-filer i foobar med eller uten asio.det burde være rimelig klart for selv de ALLER tregeste!
IMO

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
med faktisk sammenlikning mener jeg(åpenbart for de fleste) at man har sammenliknet avspilling av wav-filer  i foobar med eller uten asio.det burde være rimelig klart for selv de ALLER tregeste!
IMO
Og det blr nødvendigvis en subjektiv sak. Synsing mao.

Forøvrig vet jeg ikke hva som feiler deg, men en mere ubehøvlet forumdeltaker har jeg heldigvis ikke møtt på noen av de fora jeg frekventerer.
Skal jeg være din psykolog vil jeg ta betalt. Men du kan få et gratis råd: Kjøp deg en bok om takt og tone.

Vi andre har fått det inn med morsmelka ;)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.529
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
det var jo synsing jeg var ute etter!
hvorfor kan ikke jeg få sjekke med deltagere på forumet hva de synes om en slik sammenlikning om de har gjort den!?!

forøvrig er jeg skikkelig irriteret på din kranglete stil.du bidrar ikke med noe her i denne tråden.har ikke du gjort sammenlikningen,er jeg ikke interessert i hva du synes!

mulig jeg er ubehøvlet med deg,men det er i så fall fordi jeg aldri har vært borti maken til masekråke; du kommer inn i masse tråder der folk er ute etter konkrete meninger/oppfatninger og bare fokker opp hele tråden!
hvor treig går det an å bli?
skjønner du absolutt NADA?

skal du vite noe om takt &tone,bør du bare la være å rote til trådene.
er du psykolog? det forklarer det meste
apropos morsmelka; du kan slippe taket i puppen nå i din alder!
IMO

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.529
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
les forøvrig navnet på tråden... det skulle gi deg et hint om hva jeg var ute etter......

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.529
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
ser poenget IL!
synsing om efaringer rundt foobar med eller uten asio og IKKE synsing på generelt grunnlag.....det mente jeg.
ha en god dag   det har jeg etter en god og lang skitur i påskeværet
mvh

tommarius

Medlem
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
0
Men kanskje vi skulle vende oss tilbake til temaet, istedet for å rakke ned på hverandre? Trodde det var et hifi-forum jeg hadde kommet til - ikke en søppelcontainer.

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Har du testet KX driveren Leif?

Mvh
BJørn

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.653
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Mitt Lynx L22 lydkort støtter og kan bruke ASIO 2.0 64Bit. Vet at ASIO har noe med "Audio System Inn Out" å gjøre, men hvordan velger jeg dette i Foobar? Skifter jeg til ASIO bare ved å velge ”Kernel Streaming”?

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
nei hva er det?
mvh

Sjekket det, og de gjelder bare for Creative desverre. Syntes de fungerte bedre enn Asio. Men altså ikke noe for ditt kort.

Mvh
Bjørn

Topp Bunn