Folk; hva spilles?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg er glad i folk. Og for en stor del i musikk innen den vidtrekkende genren "folk music".
Men hva er egentlig folk music, eller folk? Noen kaller det tradisjonell musikk, andre snakker om populærmusikk basert på tradisjonell musikk. Jeg tipper det kan være begge deler.

Det er relativt sjelden at det dukker opp folk-skiver her på HFS synes jeg? Selv spiller jeg ofte musikk fra f.eks artister i kjølvannet av Woodie Guthrie, Pete Seeger etc. Og ikke minst deres forgjengere.

Plateselskapet Vanguard har en egen Folk-katalog, som bl.a Cisco har mesket seg i de siste årene. Akkurat nå spiller jeg Doc Watson - Southbound

http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=12270

For de som liker slik folk, og har platespiller; kjøp disse Cisco-utgivelsene før de forsvinner; Cisco er konk og platene er OOP men noen er enda normalpriset; det vil ikke vare. Dette er superattraktive skiver for samlere og for musikkinteresserte i det hele tatt.

http://store.acousticsounds.com/search_results.cfm?Adv=true&LabelID=765

Hva lyttes det til innen denne genren?

Mvh Vidar P

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.711
Torget vurderinger
28
Den plata har jeg også Vidar P (i samme utgivelse) og den er flott. For øyeblikket sitter jeg på terrassen og nyter The New Folk Sound of Terry Callier via vintage-anlegget.
På denne skiva synes jeg Terry låter som en kryssning av Elvis Presley og Muddy Waters på Folk Singer.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

man har amerikansk og engelsk osv. folk.det er som nevnt en vid sjanger.noe går i retning blues'en,noe i country'en.men min nyeste cd : Isobell Campell & Mark Lanegan's "sunday at devil dirt" passer glimrende inn her.

ellers er nye Steve Wynn & soloplaten til Isobell Campell mye spillt nå :

fikk også denne klassikeren nylig på cd :

John Mayall - turning point (live)

siste anbefaling er Natalie Merchant's 'carpenters daughter'

vel dette er heller nyere saker.har liten oversikt når det gjelder de som puslet med denne sjangeren i tidligere tider.

mvh. s,

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.960
Torget vurderinger
4
Fosse skrev:
For øyeblikket sitter jeg på terrassen og nyter The New Folk Sound of Terry Callier via vintage-anlegget.
På denne skiva synes jeg Terry låter som en kryssning av Elvis Presley og Muddy Waters på Folk Singer.
Ahhh....Terry Callier...en herlig gubbe som har vært innom mange sjangre, men likevel alltid er umiskjennelig Callier. Må visst få tak på "The New Folk Sound..."

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Tror kanskje Tønes vil kunne gå innunder Folk sjangeren. For de som ikke kjenner han, er det en kar fra Haua i dalan. Og han synger på dialekt som seg hør og bør.

Dette er den nyeste plata foreløbig. Mener han holder på med en ny nå.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Folkens ;)
Min aller første LP var folk, nemlig med Donovan, hadde en lengre periode i 60 åra med interesse for folk.
Det er nok ganske mye som med velvilje kan båssettes under folk, Bob Dylan grupperes under folk i iTunes, og i hvert fall tidlig Dylan vil jeg (også) mene det er riktig.
Jeg kjøpte som ganske ung bruktlp. hos ei eldre dame i Skippergata (like ved der Gullfisken lå)
Hun virket noe forundret og spurte faktisk om jeg visste hva jeg kjøpte når jeg handlet Joan Baez og den jeg viser bilde av med Leadbelly;Big Bill Broonzy og Josh White (fra før det ble vanlig å skrive når de ble gitt ut.

Det visste jeg jo selvfølgelig, selv om popen også på samme tid gjorde sitt inntog.
Foruten de forannevnte så kan jo nevnes (lper/cd som jeg har og spiller i ny og ne) Fairport Convention, Pentangle (og John Renbourn og Bert Jansh, Incredible String Band, Pete Seeger,Judy Collins, Buffy Saint Marie(?) Townes Van Zandt, Martha Wainwright, Nick Drake, Ray La Montage (nyere men fin-fin)
Ser på linken til Vidar at også mye som jeg vil kalle irsk trad. folkemusikk også kan komme innunder samme (Eleanor McEvoy f.eks.) og da har jeg en god del vinyl også der.
Jeg tenker først og fremst Amerikansk musikk når folk er temaet, en sidegren(?) til folkmusic/roots kanskje, med tilnærming til songwritergenren?
Uansett mye fin musikk, og mye glir nok i hverandre.

Jeg må vel innrømme at jeg ofte må sparkes litt igang for å bla slikt frem.
Det være seg en tråd som dette og ikke minst dokumentar(filmer) på tv om artistene det dreier seg om.
Mvh.KW

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Mange bra tips her, takker!

Er dette folk?

Greco synger iallefall tradisjonelle franske chansons, så noen form for tradisjonsmusikk må det vel være? Visesang? Er det overlappende med folk noen ganger tro?

Uansett; Speakers Corner utgav denne LP-plata (originalt på Philips) midt på 90-tallet; jeg har spilt den med glede siden da.

Mvh Vidar P

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Antall liker
4
Slenger inn en liten anbefaling av irsk folk, og spesielt gruppa Pentangle - med to eminente gitarister, John Renbourn og Bert Jansch og en av verdens nydeligste kvinnelige vokaler (stemmen) Jaquee McShee. Etter at den klassiske besetningen ble oppløst og gruppa fortsatte under navnet Jaquee McShees Pentangle kom det bare enda mer god musikk - den magiske stemmen med mer jazzpreget komp - lækkert!

Ole G :D

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.860
Bortsett fra at tråden allerede har listet en rekke bra artister og plater, så reises det jo også et interessant spørsmål; hva er folk eller folkemusikk? Jeg har lenge beskjeftiget meg med å samle såkalt world, eller verdensmusikk, fra alle de land jeg har besøkt og eller hatt interesse av, og da særlig Latin Amerika, Afrika og Øst Europa, men også Midtøsten og India. Under en nattlig diskusjon for mange år siden med en god kompis, med stor forkjærlighet for Guthrie og som han mente var like mye verdensmusikk som Fela Kuti, gikk det opp for meg hvordan disse kategoriene av musikk først og fremst har blitt definert innen den anglosaksiske kultur. Mens tradisjonell musikk i den tredje verden omtales som world, så blir den samme tradisjonelle musikk i vesten omtalt som folkemusikk, eller folk. Det er også først de siste årene at man har skapt en distinksjon mellom den nye og den gamle verden ved å referere til nåtidens folkemusikk i Statene som Americana, til tross for at røttene også der går tilbake til Vest Europa, og da særlig UK og Irland.

U

utgatt60135

Gjest
Jeg ble veldig usikker på hvilke plater jeg har som passer inn i sjangeren. Det er vel mange artister som kan plasseres i mange sjangre.

Takker så mye for tipset om Isobel Campbell. Den soloplata må jeg nok ha :D (skal sjekke mere når jeg ikke er så trøtt). Men hos allmusic er hun nevnt innen Chamber pop og Indie pop. Jeg har endel musikk fra Brasil, men er det folk?

Denne har jeg spilt mye tidligere: Folk?

Denne er i allefall folk og den spilles meget vellvillig:

Om dere ser hvem det er... :)

Kjenner dere disse?

Russisk folk (Vladimir Vysotitskij) på norsk. Disse platene spilte jeg veldig mye for noen år tilbake. Svært bra, imo. Utrolig bra tekster! Den siste plata ble spilt inn i en leilighet i russland og på et spor inngår ringeklokka. Nabo´n spilte aktivt med ;D.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
I kveld er det legendariske The Weavers, fra deres 15 års jubileumskonsert i Carnegie Hall 1963.
Så smart jeg var som kjøpte denne på Analogue Productions 180g LP da den var tilgjengelig :)

Flott skive, null reunion-preg, Ronnie (Gilbert), Pete Seeger & co i toppform.

Mvh Vidar P

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Ooops, denne gikk meg visst hus forbi - også jeg som spiller folk stort sett hver dag da. :-[ Lurte litt på å starte en slik tråd selv, men lot være fordi jeg aldri har sett sjangeren nevnt og regnet med at få eller ingen ville være interessert. Litt sent i kveld, men får kanskje bidra litt i morgen - britisk folk er vel den eneste sjangeren jeg vet noe særlig om uansett så....

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg skrev tidligere i tråden:
Det er nok ganske mye som med velvilje kan båssettes under folk, Bob Dylan grupperes under folk i iTunes,, og hadde vel da i tankene at dette var noe iTunes som institusjon avgjorde.
Dette blir vel helt galt tenkt av meg, fordi det vel kun dreier seg om info som allerede ligger på cd og da er det jo utgiver/plateselskap som avgjør i hvilken genre den gitte utgivelse er ment å tilhøre.
Riktig?
Mvh.KW

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Sofia Karlson er en av mine absolutte favoritter. Kan anbefales på det varmeste. Svarta ballader er kanskje den mest helstøpte. Svensk folkevisetradisjon på sitt beste. Så henne og bandet på Josefine før jul. Stappfullt hus, stor stemning og fantastiske musikere og formidlere.

http://www.sofiakarlsson.com/

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lille_Adam skrev:
Litt sent i kveld, men får kanskje bidra litt i morgen - britisk folk er vel den eneste sjangeren jeg vet noe særlig om uansett så....
.. og det er visst ikke så rent lite du vet om den sjangeren, tross kledelig beskjedenhet. Mange gode artister og plater har jeg fått tips om fra deg, det er sikkert. Ser frem til små drypp innimellom!

Her er det i dag en amalgam av UK og US folk, i form av enda et gullkorn fra den famøse Vanguard-katalogen, utgitt av Cisco.

http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=13477

Nydelig som vanlig. KW; her er faktisk en Dylan-låt også; det er ikke mangel på de på endel folk-album.

Mvh Vidar P

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Kjøpt i dag.

John Martyn "Solid Air" fra 1973 reutgitt 2000 (?) nydelig musikk og regnes for hans beste.

The analogue to digital conversion was done by sampling the original master at 176K and 24 bit giving effectively a dynamic range of more than 120db. The audio was then "noise shaped to 16 bit and decimated from176 k down to44.1 k for cd release.

Released in February 1973 and regarded by many as the John Martyn album. The title track was written for friend and peer Nick Drake and concerned Drake's mental strife at the time. (Drake took his own life the following year, a great loss to John personally, and to music generally). Adventurous, dynamic, with a rare depth and power, the album demonstrated John's slurred vocal style, reaching the state where it became fully integrated into the overall sound as an improvisational instrument used for it's colors of tone, something John has always aimed for. Musicians included Danny Thompson, Richard Thompson, John 'Rabbit' Bundrick, Dave Pegg, Dave Mattacks and Simon Nicol.

John said, "Now Solid Air... I really like the title track. It was done for a friend of mine [Nick Drake], and it was done right with very clear motives, and I'm very pleased with it, for varying reasons. It has got a very simple message, but you'll have to work that one out for yourself."

May You Never / Just Now was released by Island as a single in November 1971. This early version of the later album track featured drums and Paul Kossof of free on the guitar. John didn't like the way the track was turning out and left the producer "Robin somebody or other" to overdub and put it together. According to John it, "sold four copies." The album sold well in the UK and America.

"A great album...as a single overall expression 'Solid Air' flows beautifully and shows the entire spectrum of music that John Martyn has at his fingertips." (Sounds 7/4/73)

"Solid Air...if I had to decide, would probably rank as my favourite of the whole lot." (Andy Childs, ZigZag No.41)

"Solid Air shines out like a beacon in the darkness." (Pippin)

"Once in a while you hear a song that finds its way deep into your memory, and you find yourself humming along. This album has more than its share of fine songs like that, but noticeably Go Down Easy and May You Never." (Pippin)

"With mellow jazzy flourishes and warm acoustic sounds, Solid Air is the musical equivalent of a reassuring hug...the man Beth Orton calls The Guv'nor achieved the impossible: he made a quiveringly sexy folk record." - (Q, 1999 voting Solid Air as one of the best chill-out albums of all time)

Many of these songs were used for the soundtrack to the film Titanic Town in 1999.

Faktisk litt anderledes enn forventet, litt jazza (kanskje) og fin lyd.

109.- på PK. ;)
Mvh.KW

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Sitter og lytter på en cd jeg kjøpte på Big Dipper for kort tid siden.
Det er "Parallelograms" med for meg (til nå) en ukjent artist Linda Perhacs plassert som Folk.
Kanskje fulgte jeg bare for dårlig med i 1970 ::)

Opprinnelig utgitt i 1970, reutgitt og remastret nå i 2008, bare nydelig imo. innimellom minner stemmen litt om Joan Baez (sin måte å synge på)

Combining fragile and beautifully melodic acid folk with perfectly-rendered electronic effects, this remarkable album consists of what its creator describes as 'visual music'. First released in 1970, it has gone on to become one of the most legendary and well-loved recordings of its time. It's presented here with the full collaboration of its enigmatic creator, and features her own detailed liner notes, as well as rare illustrations and eight bonus tracks (including one previously-unheard out-take), making it the most definitive edition of this timeless classic ever released.

www.lindaperhacs.com/

Jeg skulle egentlig handle den på vinyl, men med intervju bl.a. så gikk jeg for cd versjonen, så kjøpte jeg den siste til Reiersrud på vinyl i stedet.

Parallelograms kan anbefales til de som like Folk.

Mvh.KW

Vedlegg

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Er veldig fan av sjangeren "folkgarage" fra 60-tallet. Trenger bare litt skjønnhetssøvn så skal jeg komme med et par forslag. Muligens ikke så veldig tilgjengelig på langspillplate, men hva bryr det meg? :D

I farten kommer jeg på Maid of Sugar Maid of Spice med Mouse and the Traps som er farlig nær Bob Dylan.
::)

M

musicus

Gjest
Tror man vil kunne finne mange gode tips i http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=7629.0 tråden her om man liker bl.a folk...

Quote Wiki:
Americana is an amalgam of roots music fused by the confluence of the shared and varied traditions that make up the American musical ethos; specifically those sounds that are merged from folk, country, rhythm & blues, rock & roll and other external influential styles.[1] Americana is popularly referred to, especially in print, as alt-country or sometimes alt.country. Ann Patchett considers Americana music in Nashville as "the coolest music scene today".[2]

mvh

Joar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
454
Torget vurderinger
3
Nord Afrikansk folk:

Tinariwen - Amassakdul

Anbefales! Her kan man virkelig høre hvor bluesen har sine ekte røtter

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har forsømt denne tråden litt; men av og til dukker det da opp folk-musikk på platetallerkenen. Som nå, hvor jeg hører det glitrende Vashti Bunyan-albumet Just another Diamond Day. Innspilt 1969/1970. Bergtakende engelsk folk. Albumet er sågar av et musikktidsskrift valgt blant de topp 100 britiske plateutgivelsene gjennom tidene. Der er det stiv konkurranse.

http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=37192

Dette utrolig morsomme gjenhøret med Vashti gir meg lyst til å handle dobbeltalbumet med singler og demoer 1964-1967;

http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=41298

Noen som har hørt det og kan kommentere?

Mvh Vidar P

Topp Bunn