Focal Celestee – ny lukket hodetelefon fra Saint Etienne

Focal_Celestee-2.jpg

I oktober 2018 lanserte Focal sine første lukkede HighEnd hodetelefoner. Nå får de avløsning av en ny modell med den klingende musikalske navnet Celestee, og vi benytter anledningen til å ta et overblikk over Focal sin modellrekke siden introduksjon en av HighEnd hodetelefoner for snaut fem år siden.

Franske Focal lanserte sine første hodetelefoner i 2012. Det var modellen Focal Spirit One. I dette budsjettsegmentet fikk den etter hvert fått selskap av flere modeller. Nå er det bare Listen Wireless igjen i budsjettsegmentet, Focal sin eneste Over-Ear trådløse modell.

HighEnd Hodetelefoner

Utopia og Elear

Men det var sommeren 2016 det braket løs for alvor. Da lanserte Focal sine førte HighEnd-modeller av hodetelefoner, og det var ingen forsiktig start. Og da tenker jeg ikke primært på Elear, en modell som nå ligger på 12.490,- og som sjarmerte meg i senk da Isak i Multirom bød på en prøvelytt på Hortenmessen samme høst. Men jeg sikter til Flaggskipmodellen Utopia som vi også fikk en prøvelytt til i Horten, og som nå har en pris på en femtitusenlapp. Den var inspirert av Focal sine Utopia høyttalere, og hadde i likhet med disse en driver med membran i beryllium. Den mingler med flaggskipmodellen til Stax og bare Sennheiser sine eventyrlige flaggskiphodetelefoner HE-1 kan si pytt-pytt til Focal Utopia.

Clear

Både Utopia og Elear var åpne konstruksjoner, og det gjaldt også for den tredje modellen Clear, som....

Les hele nyhetsartikkelen om Focal Celstee hos Audiophile.no
Focal_Celestee-4.jpg

Sist redigert:

Kommentarer

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
1.329
Link til alle artikler
502
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
PLATESMAKING – Roger Waters: This Is Not A Drill – Live From Prague.

PLATESMAKING – Roger Waters: This Is Not A Drill – Live From Prague.

• 2
Etter å ha utgitt en kontroversiell nytolking av tidenes beste prog-album i sitt 80-års jubileumsår har Roger Waters i dag utgitt et dobbelt livealbum. Det forundrer neppe noen at når en kommende...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING – Iver Kleive og Knut Reiersrud i Nidarosdomen. Fornyet magi fra en magisk duo

PLATESMAKING – Iver Kleive og Knut Reiersrud i Nidarosdomen. Fornyet magi fra en magisk duo

• 12
Jeg tror jeg har nevnt det før, men når herrene Reiersrud og Kleive kommer sammen oppstår det en synergi som er vanvittig mye større en summen av enkelthetene. Nå har de kommet sammen etter et ca...
Fortsett
Audiophile.no
Meir Tandberg, og meir øl – Stig Arne si dagbok juni 2025

Meir Tandberg, og meir øl – Stig Arne si dagbok juni 2025

• 2
Me har gjort ein “ussel" Tandberg Sølvsuper 12 om til ein superforsterkar, og i ølspalta har me drukke opp juli-sleppet til Vinmonopolet. TANDBERG SØLVSUPER 12 (MODIFISERT) Har det vore nok...
Fortsett
Audiophile.no
Nye ekstreme Coltranemodeller fra Marten

Nye ekstreme Coltranemodeller fra Marten

• 2
Den svenske HighEnd høyttalerprodusenten Marten har i år virkelig sprengt noen grenser for sine modellambisjoner. For i tillegg til at et av årets høydepunkt på Oslo HiFi Show i Asker har fått sin...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: OnePlus Pad 3 – nettbrettet som vil spise kirsebær med de aller største

TEST: OnePlus Pad 3 – nettbrettet som vil spise kirsebær med de aller største

• 0
På forsommeren lanserte OnePlus sitt nyeste nettbrett. Dette er en toppmodell som åpenbart sikter mot stjernene, og vi har hatt Pad 3 på en grundig test. I fjor sommer lanserte OnePlus...
Fortsett
Audiophile.no
Tandberg Huldra 9, 10 og 11 – Stig Arne si dagbok mai 2025

Tandberg Huldra 9, 10 og 11 – Stig Arne si dagbok mai 2025

• 0
Førre månad, og fleire før der att, lova eg å koma attende til desse uhyre interessante Tandbergane, i dei dagar då dei var på høgda av god lyd ... truleg. Me jobbar vidare med saka! Fleire...
Fortsett
Topp Bunn