FM som signaloverføring?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
I forbindelse med trådene om DAB filosoferte jeg litt over framtidig bruk av min kjære radio som jeg arvet av min farfar. Når FM-sendingene forsvinner, så forsvinner jo ikke båndet. Jeg har fått med meg at det finnes små FM-sendere til overføring av signal fra iPod til bilstereo uten AUX-inngang.

Finnes det slike sendere som har god (hifi) lydkvalitet? Og som har vanlig linjeinngang, enten i form av RCA eller jack/minijack?

Eller enda bedre, finnes det en USB-variant? Med god lydkvalitet, selvfølgelig.

Årsaken til at jeg ønsker god lydkvalitet er at den da vil ha en misjon som "kilde" til Denon-tuneren, og at det dermed kan fungere som et enkelt (og i noen tilfeller greit) alternativ til SB/SUB-DAC. Jeg regner ikke med samme kvalitet som digital streaming, men det kan jo likevel være anstendig. Mange har jo retroanlegg stående, og de er ofte basert på en receiver. De ha jo også et FM-bånd som trenger et bruksområde i framtiden. Og endel har ikke råd til å ha en Squeezebox som lydkilde til alle anleggene i huset, og så har du det med bærbare radioer man tar med i hagen, i kjelleren osv. Det hadde faktisk vært utrolig kjekt å kunne høre samme musikk (fra egen samling) i alle rom i huset som man entrer, slik at når man går en tur på badet for en dusj kan man gjøre det med samme soundtrack som du hører når du kommer ut i stuen igjen. Private/lokale "FM-sendinger" vil i det hele tatt være praktisk, så jeg har vel bestemt meg for å kjøpe en slik uansett.

Men først vil jeg altså spørre dere (som garantert har fulgt bedre med de siste ti-15 årene enn meg) om dere vet om en med god lydkvalitet (og USB, hvis slik finnes), eller om jeg like godt kan kjøpe hvilken som helst som jeg finner på Clas?

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Nei,Clas utgaver stinker,og det gjør alle andre I-pod løsninger også-dessverre.Det er fullt mulig å lage en enkel sender med kort rekkevidde som KUNNE ha levert respektabel lyd,men desverre er det pr nå ingen jeg har funnet som gjør det.For et par-tre år siden fantes det noen få akseptable alternativer basert på tre AAA batterier(4,5 V) som strømkilde,og det var i grunnen det lille ekstra som skulle til.Etter at de ble legale i Norge,har de gode alternativene skrumpet kraftig inn,og så godt som alle er I-pod basert ekstrautstyr basert på to AAA (3 V) strømforsyning.Da er de akkurat såpass dårlige at de genererer unødig støy,selv om de står plassert kloss inntil tuneren som skal ta i mot.
Det eneste alternativet jeg personlig kan stå inne for pr i dag er denne:
http://www.aareff.com/50mwsb.htm
-Men da må du være svært forsiktig med antennen om du bor i tett befolket område,så du ikke sender for langt og dermed forstyrrer ordinære og legale FM sendinger. Boksene er fullt mulig å skjerme sånn at de i grove trekk kun dekker ca en husstand,og det må taes seriøst,for det er dypt ulovlig å benytte slike utover din egen husstands rekkevidde.(de rekker rundt en km med den medfølgende antennen,så du kan vel tenke deg hva som vil skje om du forsøker den i Oslo sentrum!!)
På hytta derimot,vil jeg vel tro at problemet er mer marginalt.
På den positive siden kan jeg jo fortelle at den leverer topp FM-lyd,helt på linje med en ordinær,topp signal-FM sending fra feks NRK.
Hva man forøvrig måtte mene om FM-lyd,tar jeg ikke opp til vurdering her.
Mvh Rune :)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Takk for svaret. Jeg ble klar over denne ved litt googling i kveld/natt, men jeg trengte å lese at noen her på bruket kan gå god for produktet. Her er et annet produkt som kan være interessant, selv om det ikke virker like proff som det du linket til.

http://www.wholehousefmtransmitter.com/whole-house-fm-transmitter-gold-edition-p-39.html

En eller annen FM-løsning tror jeg at jeg ønsker meg i tillegg til streaming, og hverken den senderen du linker til, eller den andre jeg linker til, koster all verden. Og når du kan gå god for den senderen mtp hvordan den stiller seg i forhold til vanlige sendinger fra radiostasjonene så bør jeg bli fornøyd. Jeg er nemlig av den oppfatning at FM av mange er sterkt undervurdert som lydkilde. En bra tuner gir like mye lytteglede som en middels CD-spiller i mine ører, og som jeg har skrevet tidligere bruker jeg en Denon TU-260 som provisorisk lydkilde til Stax-ene.

Er det noen flere som har noe å bidra med? Jeg er også interessert i om det finnes en rimelig som sender relativt støyfritt (gjerne mono), men ikke nødvendigvis med full hifi-kvalitet. Det er nemlig aktuelt å legge en liten, billig MP3-spiller ved siden av min gamle Radionette 3000 som lydkilde. Den har tape-inngang, men jeg har ikke noen DIN-RCA lenger. Jeg tenkte ikke på at jeg 25 å senere kunne trenge en slik overgang, da jeg tidlig på åttitallet brukte en slik sist. Den radioen er for vellydende til å bare støve ned når signalene slukkes. Jeg tror man skal lete lenge etter en bordradio med bedre høyttaler og forsterker enn det. Den slår Tivoli hands down på mange områder, spesielt volum. For den kan spille "tordnende høyt", men diskant og bass må justeres litt opp med tonekontrollene. Sannsynligvis vil nye rør gjøre underverker, og jeg tør nesten ikke tenke på hvordan lyden blir med nye rør. Nei, den saken der skal jeg forsøke å gi evig liv. Og da trengs det som kjent lydkilder en gang i overskuelig framtid.

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Om du ikke skal spille stereo,er de billige I-pod løsningene ok.Til mono til bruk på en Radionette 3000 er den mer enn god nok.
Din-RCA overgang finner du fortsatt hos alle som fører litt utvalg innen småelektro.Bla Clas O,Biltema,El-kjøp osv.

FMisering av lyd har faktisk noe for seg.Greit nok at den har sine "faglige"skavanker,men god FM-lyd har NOE som annen lyd ikke har.Særlig i de gamle,gode tunerene fra 70 tallet er det mye ørevennlig å finne.Dette selv om mesteparten av dagens FM lyd er like digitalisert som alt annet! De hadde noen filterfunksjoner,og noen gode kondensatorer av en annen verden som antakelig er grunnen til det.-men pytt med årsakene,det er resultatet som teller :)
Mvh Rune :)

Topp Bunn