Flytte lytte stolen bakover?

L

lasse5214

Gjest
Jeg har fått en slik test plate med toner i frekvenser fra
20 til 20,000 hz + fasetest og en del andre ting.

Har flyttet lytte stolen min fram og bakover på de forskjellige frekvenser
og opplever økning av alle nivåer og dypere bass når jeg flytter meg en
meter bakover mot det jeg hadde. Stor forskjell.

Jeg sitter da ikke midt i rommet men ei heller i en likesidet trekant.

En meter lengre unna en avstanden mellom høyttalerne.

Er dette da "riktigere" en den likesidede trekant formelen?
Da blir jeg nemlig sittende midt i rommet ( mere eller mindre)

Her jeg nå sitter har jeg 1 meter til veggen bak meg.

Har Larsen 4 ht som skal stå helt inntil front veggen så de kan jeg ikke flytte.

Lasse :)

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
med mindre dette er stolen din så prøv då, mann!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Man sitter primært der kona synes det ser best ut, sekundært der man selv synes det låter best. Det du opplever er det overordentlig vanlige fenomen at frekvensgangen i rommet varierer med hvor i rommet man er. One takes ones choice osv.

L

lasse5214

Gjest
Takk Vidar

" Sitt der det låter best" om jeg forstår det rett?

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9

sist eg var i butikken til roald mikkelsen hadde han satt det opp slik, ca.
låt knallbra.

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Generelt er det sånn at jo lenger bakover man setter seg, desto mer, og dypere bass får man. Men en bieffekt kan også være at bassen da blir mindre definert, men ikke nødvendigvis. Har du kun brukt denne testplata når du har eksperimentert med stolplassering, eller har du også brukt musikk? Hva skjer f.eks. når to basstoner spilles samtidig - hvor "lett hørbart" blir det? Det er dette jeg mener med en "definert" bassgjengivelse - at alle detaljene kommer fram også der. En feitere bass har også en lei tendens til å stjele oppmerksomhet fra det resterende frekvensområdet.

Den likesidede lyttetrekanten er normen, og ethvert lydkontrollrom er innredet etter dette prinsippet. Hvordan opplever du resten av lydbildet når du setter deg bakover? Er det fortsatt like definert? Er alle de ulike fantomlydkildene fortsatt på samme sted mellom høyttalerne? Hvordan låter mellomtonen? Kanskje får du en feitere bass ved å plassere stolen lenger bakover, men så går det på bekostning av det resterende frekvensområdet du skal høre?

Min beste erfaring hadde jeg i min forrige leilighet, der høyttalerne sto ca 70 cm ut fra veggen, mens sofaen sto en snau meter unna bakveggen. Jeg målte aldri opp for å sjekke om jeg satt i en nøyaktig likesidet trekant, men på øyemål så det iallfall slik ut.

Hifi er et evig kompromiss, og aldri blir vel dette tydeligere enn når man eksperimenterer med plassering. Det "korrekte" - lyttetrekant eller ikke er den plasseringa der musikken låter best i dine ører.

H.Are.Felle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2008
Antall liker
1.015
Sted
Porsgrunn
Dette her er egentlig ganske intressant!
hos meg oppdaget jeg at ved å flytte sofaen fremover 60-70 cm i fra bakveggen ville jeg få store endringer i bassen i den forstand at bassen ble mindre "boomete" og mere "nøytral, riktig"etter mitt synspunkt. Fant også ut at etter å ha byttet ut DAC'en måtte jeg ha mere toe inn i forhold til det jeg hadde før. Det og plassere/tune høyttaleren i forhold til rommet er nesten mere viktig en mye annet. Det å få høyttaleren til og spille med rommet ved riktig plassering er alfa og omega spør du meg :)

L

lasse5214

Gjest
Takk for gode innspill. Jeg kan som sagt ikke flytte ht mine.
Så det må bli meg som må flyttes.

Sitter og spiller litt forskjellig musikk nå. ( Grrr hvor jeg savner en platespiller)

L

lasse5214

Gjest
H.Are.Felle skrev:
Dette her er egentlig ganske intressant!
hos meg oppdaget jeg at ved å flytte sofaen fremover 60-70 cm i fra bakveggen ville jeg få store endringer i bassen i den forstand at bassen ble mindre "boomete" og mere "nøytral, riktig"etter mitt synspunkt. Fant også ut at etter å ha byttet ut DAC'en måtte jeg ha mere toe inn i forhold til det jeg hadde før. Det og plassere/tune høyttaleren i forhold til rommet er nesten mere viktig en mye annet. Det å få høyttaleren til og spille med rommet ved riktig plassering er alfa og omega spør du meg :)

Der er jeg veldig enig med deg. Men jeg satt nok litt for mye
midt i rommet.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Midt i rommet vil man som regel ha flest utfasinger og lite bass. Prøv sitteplassen 37,5% fra frontvegg (vegg bak høyttalerne) og deretter 37,5% fra bakveggen og se hva du liker best av disse to. Deretter kan du "finflytte". Prosenten er av lengden på rommet.

H.Are.Felle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2008
Antall liker
1.015
Sted
Porsgrunn
Jeg kjenner ikke til dine Larsen 4 høyttalere, men ikke vær redd for å sitte nærmere en bredden av høyttalerene. Juster gjerne toe in slik at de krysser "snuta de" rett i forkant . ikke heng deg opp i "likesidet trekant" prinsippet da det ofte ikke fungerer i praksis:) Ta gjerne å test lyden med Rodger Waters: Amused to Death for å skjekke at fase responsen er i orden:)

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Bare litt nysgjerrigg, hvor havner bikkja til Waters når man har toe in foran seg?

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Jeg har alltid kjørt "toe in", og bikkja står vinkelrett ut til venstre og gneldrer uansett.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Jeg ville lastet ned testlåtene fra kringlyd.no og kjørt følgende tester:

1. Høyre/Venstre OK
2. Inphase OK
3. OutOfPhase OK
4. SevenDrums for å justere vinkel på høyttalerne - begynn med høyttalerne vinkelrett på lytteposisjon og juster litt toe-in dersom de syv trommeslagene ikke stemmer helt. Klarer du å få det første trommeslaget utenfor høyttaleren og det neste litt innenfor og det 4. på midten så er du langt på vei til at musikken slipper høyttalerne og du får en åpenbaring foran deg :)

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
-HP- skrev:
Jeg har alltid kjørt "toe in", og bikkja står vinkelrett ut til venstre og gneldrer uansett.
Prøv det jeg foreslo over!

L

lasse5214

Gjest
H.Are.Felle skrev:
Jeg kjenner ikke til dine Larsen 4 høyttalere, men ikke vær redd for å sitte nærmere en bredden av høyttalerene. Juster gjerne toe in slik at de krysser "snuta de" rett i forkant . ikke heng deg opp i "likesidet trekant" prinsippet da det ofte ikke fungerer i praksis:) Ta gjerne å test lyden med Rodger Waters: Amused to Death for å skjekke at fase responsen er i orden:)

Ser dere tar opp dette med "toe in" avstand til front veggen osv.
Men det er ikke en problemstilling med disse ht her.

Greia var om jeg skulle bry meg noe om den likesidede trekant posisjonen.
Selv om volumet på forskjellige frekvenser øker veldig når jeg flytter meg bakover.

Veldig hyggelig med tilbakemeldinger. Jeg skal høre på bikkja så snart som mulig.

Link til mine ht

http://www.larsenhifi.com/larsen4.htm

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Likesidet trekant er ikke noen magisk formel, bare et omtrentlig utgangspunkt. Frekvensgangen i lytteposisjon bestemmes av hvordan refleksjoner fra gulv, tak og vegger blander seg med direktelyden, og det kommer igjen an på proporsjonene i rommet og plasseringen av høyttalere og lytteposisjon. Jeg ville helt enkelt flyttet lytteposisjonen frem og tilbake til jeg fant det stedet hvor det låter best, likesidet eller ikke. NB: Ta små steg, +/- 10 cm kan gjøre stor forskjell ved enkelte frekvenser.

Topp Bunn