Flytende-fast oppheng

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Ny erfaring fra en som etter 25 år som vinyl-bruker, endelig har begynt å utvide horisonten litt.

Jeg har hatt min Micro Seiki RX/RY 1500 i 24 år nå. Den har stått som kjøpt hele tiden, men pickup-bytte en 3-4 ganger.

I våres fikk jeg skillebraketten RS1500 som gjør at motoren kan adskilles fra selve tallerken-delen, samt kobber platen AU180 og Bronze armbasen AX5.

Ved å fjerne den tunge motoren fra venstre siden av spilleren ble den skeiv for fjærene på den siden var strammet mtp motorens vekt. Så satte jeg på den nye og mye tyngre armbasen på høyre siden. Da ble den ennå skeivere. Når jeg så la på den veldig tunge kobber-tallerplaten, bunnet alle fjærene og spilleren ble igjen rett. For enkelthets skyld, regulerte jeg en smule med underlag, og spillte musikk.

Noen som kjenner seg igjen ???

I går hadde jeg Hans (Audiomix) på besøk, og vi snakket om dette med fast og flytende oppheng.

Jeg konkluderte med at siden min spiller faktisk sto med opphenget "bunnet ut" fungerte det som et fast oppheng.

Samtidig konkluderte jeg med at jeg skulle fixe dette asap.

ASAP ble i dag!

Nå har jeg jobbet rundt beina og justert slik at spillere står og "flyter" i vater på opphengene, uten at fjærene er i topp eller bunn.

Dette utgjorde en ganske merkbar lydmessig forskjell, spesielt i frekvensfløyene. Diskanten ble litt luftigere, og bassen litt dypere.

I det heletatt en verdifull oppgradering.

Nok et tips til andre vinyl-tilhengere;

Sørg for optimal innstilling av utstyret :D

Topp Bunn