Politikk, religion og samfunn Flyskam i bilder...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.801
    Torget vurderinger
    0
    Var det ikke Avinor som selv ønsket en èn-terminal-løsning slik at man kunne tilby et enda større shoppingsenter?
    Stemmer det.
    ja, disse statlige selskapa uten statlig styring…
    Ja det er endel av dem, dessverre!

Og at ingen har hengt direktøren for kostnadene! Hver nye gate på OSL kostet noe mellom 1,25-1,7 milliard! Så lenge siden at jeg ikke husker det nøyaktige tallet! Men det er jo egentlig hinsides!

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    791
    Var det ikke Avinor som selv ønsket en èn-terminal-løsning slik at man kunne tilby et enda større shoppingsenter?
    Stemmer det.

Og at ingen har hengt direktøren for kostnadene! Hver nye gate på OSL kostet noe mellom 1,25-1,7 milliard! Så lenge siden at jeg ikke husker det nøyaktige tallet! Men det er jo egentlig hinsides!
    Hvordan går salget i kjøpesenteret tro? Får man noen tall derfra noen gang?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.138
    Siden jeg har spilt opp Kina i denne tråden...

Program på NRK2 i kveld om Kina. Helt utrolig hvor fort ting går der borte nå. De går nå fra en produksjons-kultur til forbruks-kultur ala vesten. Pengene skal brukes på forbruk, sport, kunst og kultur. Trad europeisk fotball har tatt helt av i løpet av få år og innen to år skal det være startet 20 000 fotballskoler i landet. Så regn med Kina i fotball fra 2025 og fremover.

Trump frykter Kina. Med rette. Hvis Trump hadde lest historien ville han visst at alt er i endring, alltid. Alle store nasjoner og imperier står for fall og undergang, og nye vokser frem.

C

cruiser

Gjest
    Stemmer det.

Utbyggingen kostet vel 14 milliarder kroner og ga 21 nye gater. Så beløpet er vel drøyt halvparten av hva du skriver. I tillegg så er jo en del av den underliggende infrastrukturen oppgradert/nytt, f.eks bagasjehåndteringen. Jeg syns OSL er blitt riktig så fin etter ombyggingen.

Tilført areal er 117000 kvadrat, inkludert de ombygginger og oppgraderinger gjort på eksisterende bygningsmasse og infrastruktur gir det en kvadratmeterpris på 119000. Kan ikke se at det skal være så hakkende gæli når man ser hva det koster for kvadrateren å sette opp et døllt generisk kontorbygg.

Sist redigert av en moderator:
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.801
    Torget vurderinger
    0
    Vi mistet da noen gater også! Og så tror jeg du skal trekke fra de 9 som ligger en etasje over. Litt "juks" å regne inn dem for de kan ikke brukes samtidig med de underliggende. Så nettotilskuddet av gater er nok næmrmere 7 enn 21!

C

cruiser

Gjest
    Ok, trodde det var hele poenget med disse flexigatene at de skal kunne brukes samtidig for å øke effektiviteten og turnaround på flyene.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    791
    Ok, trodde det var hele poenget med disse flexigatene at de skal kunne brukes samtidig for å øke effektiviteten og turnaround på flyene.
    Jeg tror poenget med flexi-gate er at de kan brukes både av non-Schengen og Schengen ruter, oppe vs. nede

C

cruiser

Gjest
    Innenlands oppe og utenlands nede. Man kan ta imot en maskin som kommer fra utlandet og boarde innenlands på samme oppstillingsplass..

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    791
    Innenlands oppe og utenlands nede. Man kan ta imot en maskin som kommer fra utlandet og boarde innenlands på samme oppstillingsplass..
    Ja, mulig det er slik inndelt, utland vs innland. Men om de kan opereres samtidig er jeg veldig i tvil om. Spiralis?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.659
    Torget vurderinger
    12
    Det bør nevnes at den tyske flyplassen er en gigantisk planleggingskatastrofe som er årevis forsinket og der man har vært nødt til å dra ut alt av ledninger i konstruksjonen og legge inn nytt, fra bunnen av, fordi de ulike entreprenørene som fikk opprinnelig oppdrag ikke samarbeidet.

Hvor mye klarer du å le, i løpet av 27 minutter, finn ut selv:

https://www.bbc.co.uk/programmes/w3csy81k

Vis vedlegget 554916
    Masse korrupsjon + udugelige ingeniører.
    En interessant opplysning i dette innslaget var at i en tidligfase var det politikere som styrte prosjektet, inngikk en vanvittig mengde kontrakter uten å være rigget for å håndtere det og mot ekspertenes råd. Når man etter kontraktsinngåelse foretar en rekke endringer og utvidelser etter innfallsmetoden er man nesten nødt til å mislykkes. Det virker ikke akkurat som ingeniørene er problemet i denne saken.

Hvorfor kom jeg til å tenke på Prinsens gate 26 og Hamars stupetårn?

C

cruiser

Gjest
    Ja, mulig det er slik inndelt, utland vs innland. Men om de kan opereres samtidig er jeg veldig i tvil om. Spiralis?
    Før kom en maskin inn fra f.eks Berlin på utland, for så å taues over til innland for å fly til trondheim. Poenget nå med de fleksible gatene er at man kan gjøre dette uten å flytte flyet eller busse passasjerene

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    791
    Før kom en maskin inn fra f.eks Berlin på utland, for så å taues over til innland for å fly til trondheim. Poenget nå med de fleksible gatene er at man kan gjøre dette uten å flytte flyet eller busse passasjerene
    Ok, sånn ja. Men da har man jo ikke fått "doble" gater - bare fleksible.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.801
    Torget vurderinger
    0
    Ja da har svaret kommet. Disse gatene kan benyttes både på utland og på innland.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Som passasjer liker jeg ikke løsningene på Flesland der man beholdt den gamle terminalen og insisterer på å bruke den slik at gangavstanden med tung håndbagasje blir like utrivelig som den gaten de hadde på Gardermoen før opprustingen.

De burde revet den gamle terminalen og bygget alt nytt og alt i ett. Nå er det sikkert for sent å gjøre noe med den fadesen.

Sikkerhetskontrollen skal de dog ha ros for, den er effektiv nå så det rekker. Natt og dag i forhold til slik det var.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.801
    Torget vurderinger
    0
    Deph, man skal ikke reise med tung håndbagasje!

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.636
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Håndbagasjehysteriet er nå et kapitel for seg.... jeg vet egentlig ikke om folk i fullt alvor tror at de har det veldig travelt, eller om det stort sett bare er innbildning. JEg mistenker at for de fleste går det på trua. Sikkerhetskontrollene er ofte et mareritt, fordi "noen" på død og liv skal ha alt mulig som håndbagasje. For ikke så veldig lenge siden sto jeg bak en fyr som endte med 12-13 brett for å få skrotet sitt gjennom kontrollen...

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    16.347
    Sted
    Sørlandet
    Håndbagasjehysteriet er nå et kapitel for seg.... jeg vet egentlig ikke om folk i fullt alvor tror at de har det veldig travelt, eller om det stort sett bare er innbildning.
    Det påståtte hysteriet må sees i sammenheng med flyskrekk, angst og stress. Flyten er en helt annen når man flyr på de typiske pendletidene sammen med erfarne reisende.

Dessverre evner ikke Vy å benytte dette til sin fordel.

-BB-

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.810
    Det som er fint med Ryanair og Wizzair er deres aversjon mot ubetalt bagasje. Det blir mye mindre stress i flykabinen når passasjerene ikke har ørten kolli med håndbagasje som skal plasseres og stelles med.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg foretrekker håndbagasje siden man slipper å sjekke inn, og ikke minst vente lenge på kofferter på samlebåndet. Jeg sjekker kun inn kofferter om jeg skal være borte lenge eller skal ha med med noe tungt. Ekstra ille er det om kofferter ikke kan sendes direkte om man skal med et nytt fly. Så om jeg skal på langtur så foretrekker jeg alltid å bruke København eller Amsterdam i Stedet for Oslo om det ikke går direkte fra Bergen.

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.717
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Skal på et 3 dagers møte i Japan i november. Bør prøve å få "alt" i håndbagasjen. Slepe rundt med koffert / innsjekk / bagasjebånd etc. er noe som bør unngås...

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.810
    Jeg foretrekker håndbagasje siden man slipper å sjekke inn, og ikke minst vente lenge på kofferter på samlebåndet. Jeg sjekker kun inn kofferter om jeg skal være borte lenge eller skal ha med med noe tungt. Ekstra ille er det om kofferter ikke kan sendes direkte om man skal med et nytt fly. Så om jeg skal på langtur så foretrekker jeg alltid å bruke København eller Amsterdam i Stedet for Oslo om det ikke går direkte fra Bergen.
    Værsåsnill å ta av deg ryggsekken før du begynner å romestere I bagasjehyllen med cabinkofferten og de tre bæreposene.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.138
    Samme med meg. Kun håndbagasje med mindre jeg skal på langtur til USA eller Asia.

Og så gjenspeiler handlingen bokstavelig talt min livsfilosofi; gå gjennom livet lett og ledig og med minst mulig bagasje som begrenser din frihet :)

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.636
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er selvsagt greit med håndbagasje så lenge den består av en koffert. Problemet i bl.a. sikkerhetskontroll er når "håndbagasjen" må deles opp i 10-15 enheter for å passere kontrollen...

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.504
    Sted
    '
    Det er selvsagt greit med håndbagasje så lenge den består av en koffert. Problemet i bl.a. sikkerhetskontroll er når "håndbagasjen" må deles opp i 10-15 enheter for å passere kontrollen...
    Belte uten metallspenne hadde av og til vært praktisk.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.625
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    15
    Eneste problemet med OSL er at det ikke går an å kjøpe en matbit og en avreisepils uten å måtte pantsette kåken. Ellers er det en bra flyplass.
    Med OSL som bas och arbetsplats har jag varit enig med dig, helt fram till idag. Jag reste hem från Muscat, Oman i dag tidlig och i jämförelse framstår Gardermoen som rena billigkroken.

En dubbel latte i Muscat kostade mig 3,12 OMR. Omräknat till dagens kurs blir det 72 nok..

G

Gjestemedlem

Gjest
    Værsåsnill å ta av deg ryggsekken før du begynner å romestere I bagasjehyllen med cabinkofferten og de tre bæreposene.

Enig med det.

Men ryggsekk er kun for skolebarn og folk på fjelltur. Ingen voksne mennesker vil vel ellers bli sett død med noe slikt på seg.

En bag eller en liten koffert rommer alt man behøver å ta med seg, og har man mye mer så får man sjekke inn bagasje med alt bryderiet det medfører.

Sist redigert av en moderator:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Dyreste flyplassen jeg har vært er uten tvil Antalya. Der måtte man ut med 70 kroner for en boks med brus fra en automat og billigste burger kostet 120 kroner eller så. Totalt rip-off og dette er til og med over 10 år siden så gudene må vite hva de tar i dag.

Ellers er vel det verste flyplasshølet Doha (av de store i alle fall og da tenker jeg ikke på landingsstriper med en brakke og kanskje en kiosk) I Doha får man ikke en gang lov til å ta en øl mens man venter (ikke én pub på hele flyplassen), og prisene er hinsides. Utenom kaffe og en kakebit har den intet å by på og bør unngås om man kan velge.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn