Fluefiske

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
982
Sted
Kristiansand
Det er tydeligvis flere enn meg som kombinerer fluefiske og hifi, på tross av at begge hobbyene kan ruinere en stakkar...

Selv er jeg mest glad i ørretfiske med lett utstyr, gjerne høyt til fjells. Har hvert år en langtur sammen med noen kompiser. I fjor var vi på Finnmarksvidda. I år blir det Hardangervidda igjen.

Kom igjen, folkens. Hvor og hva jakter dere på med fiskestanga?

Geir_H

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2005
Antall liker
77
Jakter mest på sjø ørret og ørret.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
Det er tydeligvis flere enn meg som kombinerer fluefiske og hifi, på tross av at begge hobbyene kan ruinere en stakkar...

Selv er jeg mest glad i ørretfiske med lett utstyr, gjerne høyt til fjells. Har hvert år en langtur sammen med noen kompiser. I fjor var vi på Finnmarksvidda. I år blir det Hardangervidda igjen.

Hva jeg jakter på med fiskestanga?
På jakt etter den fortapte tid?

Jeg er ingen flue-slynger, men du bedre så nydelig det er på svabergene hjemme i nord midtsommers, med slukstanga hånda og alt for god tid. Kjøpe meg en ny Ambasadør i fjor, 6500 Sportsmag, ei helt utsøkt kastesnelle. Min steingamle Amabsadør MAG II fikk lov til å pensjonere seg etter lang og tro tjeneste, den er ca 20 år gammel. Jeg trives best med storsei eller voksen makrell på sluken, forøvrig er «resultatene» fra fisketurene mine heller uvesentlige.

Jeg holder forøvrig på å planlegge ferie til Alaska i sommer, fiske etter hva man vil i føderale elever og innsjøer (som er de fleste) koster kun 20 dollar om dagen! Håper jeg slipper å krangle med de lokale bamsene om hvem som skal ha laksen og røya.

mvh
KJ

Oleml

Medlem
Ble medlem
13.01.2005
Antall liker
0

Du kjenner kanskje Morten Minde du også da? Og har kanskje sett fiskefilmen ørretjakt?

Anbefaler deg å dra på tur til Vindelfjellene i Sverige med ham, samme sted som filmen er fra. Jeg var med i 2004. Fantastisk tur, men det "ødela" litt av gleden med å fiske på østlandet. Fisken er rett og slett for liten til at det er morro.

M

MPT

Gjest
Det har vært lite fluefisking nå i det siste, men der jeg fisker er i Song og Fjordane (Hyen) Meget kjente elver der for mange fiskeinteresserte. Ofte er det engelskmenn der...Men kostbart noen av elvene.

Det er små vann lengre opp i fjellene, får øretter over halvkiloet. Meget artig med liten stang!!

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
982
Sted
Kristiansand
Alaska høres tøft ut. Det er både mye og stor fisk der.

Jeg fisker også med annet enn flue. Driver både med havfiske og slukfiske etter sjøørret i sjøen. Da benytter jeg ei Shimano Twin Power haspelsnelle og Berkley Series One stang.

Når det gjelder flueutstyr går det i Scott og Fenwick på stangsiden, og Orvis og Guideline på snellesiden. Av snører bruker jeg SA Ultra 4 og Vision Extreme Distance, blant annet.

På lørdag er det sjøørretseminar på Åros Camping her i Kristiansand, og på søndag skal jeg være dommer under fluekastestevne i Sørlandshallen.

Gleder meg til det våres, og ørreten igjen begynner å vake i elv og vann.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.640
Torget vurderinger
3
Årlige turer til Mugga-vassdraget , renner ut i Femunden.

Har Sage stang klasse 5 og liker meg best med tørrflue på sakteflytende elv.... spise rogna rå der og da og steke halvkilosørret i smør ferskest mulig.
Telt , en god kamerat ( EC-fan ) 12 års malt og utenfor gsm-rekkevidde. ;D ;D ;D ;D

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
982
Sted
Kristiansand
Du kjenner kanskje Morten Minde du også da? Og har kanskje sett fiskefilmen ørretjakt?

Anbefaler deg å dra på tur til Vindelfjellene i Sverige med ham, samme sted som filmen er fra. Jeg var med i 2004. Fantastisk tur, men det "ødela" litt av gleden med å fiske på østlandet. Fisken er rett og slett for liten til at det er morro.
Kjenner dessverre ikke Morten Minde, nei. Har sett filmen mange ganger allerede. Helt utrolig bra film. Vindelfjellene frister veldig. Her på sørlandet er ørret enda mindre enn på østlandet... (men har da fått noen fine tørrflueørreter på 1 - 1,5 kilo de siste årene)

Hvordan er det å gå inn til de fine områdene i Vindelfjellene? Er det overkommelig? Er vant med å gå langt med tung sekk, jfr. fjorårets Finnmarkstur, da Recon Packen dro vekta over 40 kilo...

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
Årlige turer til Mugga-vassdraget , renner ut i Femunden.

Har Sage stang klasse 5 og liker meg best med tørrflue på sakteflytende elv.... spise rogna rå der og da og steke halvkilosørret i smør ferskest mulig.
Telt , en god kamerat ( EC-fan ) 12 års malt og utenfor gsm-rekkevidde.  ;D ;D ;D ;D
Hei,
da har du kanskje litt erfaring om Styggfisktjønna står til navnet sitt?

Jeg anbefaler forøvrig alltid Bowmore som obligatorisk turutrustning.

mvh
KJ

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
982
Sted
Kristiansand
Pleier alltid ha med ei flaske Braastad VS i sekken på viddeturene. Det er den eneste konjakken polet har på plastflaske.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.640
Torget vurderinger
3
Hei,
da har du kanskje litt erfaring om Styggfisktjønna står til navnet sitt?

Jeg anbefaler forøvrig alltid Bowmore som obligatorisk turutrustning.

mvh
KJ
Det er så lenge siden vi har gått med kart der oppe at jeg kan ikke si jeg vet/ husker den tjønna. Kanskje det er Siken som er stygg ;) Har sett gjedde i store muggsjø også .

Bowmore er ikke stygg.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Jakter litt sjøørret i området rundt tromsø tidlig på våren. Ellers er det laksen som tar hele sommeren, målselva, reisaelva, repparfjorden, stabbursdalen, børselv og lakselv bruker å bli besøkt.

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
982
Sted
Kristiansand
Jakter litt sjøørret i området rundt tromsø tidlig på våren. Ellers er det laksen som tar hele sommeren, målselva, reisaelva, repparfjorden, stabbursdalen, børselv og lakselv  bruker å bli besøkt.
Har du fiska i strømmen i Sørreisa? Der fiska jeg og Tommy Egra i 99. Tøff plass, med både torsk, lyr, sei og sjøørret som stod i strømmen. Jeg fikk også en steelhead på et par kilo. Hørte at det hadde gått opp kveite i vannet ovenfor noen ganger...

Oleml

Medlem
Ble medlem
13.01.2005
Antall liker
0
Kjenner dessverre ikke Morten Minde, nei. Har sett filmen mange ganger allerede. Helt utrolig bra film. Vindelfjellene frister veldig. Her på sørlandet er ørret enda mindre enn på østlandet... (men har da fått noen fine tørrflueørreter på 1 - 1,5 kilo de siste årene)

Hvordan er det å gå inn til de fine områdene i Vindelfjellene? Er det overkommelig? Er vant med å gå langt med tung sekk, jfr. fjorårets Finnmarkstur, da Recon Packen dro vekta over 40 kilo...
Fra Ammaräs til området vi fisker i er det ca 4 mil, og den etappen foregår heldigvis med helikopter - en fin tur i seg selv. Det er litt verre å komme seg rundt noen steder ved elvene pga tett vegetasjon, men det betyr bare at det er urørt natur. Elvene slynger seg rundt like ved campen, så lange gåturer blir det sjelden.

Ta en kikk på www.ssw.no

Oleml

Medlem
Ble medlem
13.01.2005
Antall liker
0
hehe, jeg skal høre med Morten om du kan få turen billigere om du går inn.

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
982
Sted
Kristiansand
Litt kjipt å gå inn også, når det allerede er folk der som har blitt flydd inn med hjulvisp... Neida, jeg hadde ikke hatt noe i mot en helikoptertur inn der.

Har forøvrig vært med en pilot i forsvaret i en Bell SP412. Han var uhørt dyktig bak spakene. Foretok halsbrekkende manøvrer opp og i mente. Fløy opp langs Istind i Troms, og full fart rett ned igjen på andre siden. Snakk om G-krefter! Selv koste jeg meg veldig, men hørte om andre som hadde kastet opp under de verste loopene hans...

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
474
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
Nå er snart sjø-ørretsesongen igang i sjøen. Håper på å ha tatt første fisken i løpet av 14 dager! ;D Venter bare på litt mildvær her oppe i nord. Noen få varmegrader er egentlig nok slik at det ikke fryser is i stangringene. Er glad i det tidlige sjø-ørretfisket i sjøen og i brakkvannsstrømmer.

På sommeren bli blir det fjellørret og smålaksfiske, og i september er det dags for sjø-ørreten igjen. Liker meg best med enhåndsstanga - klasse 7 til sjø-ørret og laks og klasse 5 til ferskvannsørreten.

Fisker mest i Salten-regionen (Nordland), men jeg har også en årlig 5-dagers tur med tidligere arbeidskollegaer. I fjor var vi i Stabburselva-Lakselva-Børselva og det blir nok gjensyn der i år.

Mvh
Anders

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
982
Sted
Kristiansand
Nord-norge er en fantastisk landsdel! Naturen, klimaet og fisket tiltaler meg sterkt. Neste år skal jeg kjøre til Finnmark fra Kristiansand. Det gleder jeg meg veldig til. Har ikke helt bestemt meg for hvilke elver jeg skal fiske i ennå. Må sanke litt tips. I fjor fløy vi til Kirkenes og leide bil som vi kjørte til Sirbmá og gikk derfra opp på Laksefjordvidda. Helt enormt! Laks og fin ørret på lette fluestenger. Bålkos og midnattssol. Livet på sitt beste!

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
14.747
Sted
1346
Torget vurderinger
9
Det nærmer seg sesong ja!
Driver og binder fluer og bygger stenger for øyeblikket.
Sage SLT'en er ferdig. Nå blir det en XP før snøen går.
Og da skal ørreten til pers!

Å bo ved Nordmarka er gull, men lettvint tilgang til kilosfisk savnes!

Noen grunneiere ved flotte elver som vil ha en "hjemme hos" reportasje i Fidelity...?   ::)

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
Slieter med noe av det samme som trådstarter (begge hobbyenes tendens til å bli kostbare). Er desverre bitt av en smule matearlistisme som asser dårlig med en altfor begrenset tilgang på økonomiske midler.
Har fluestenger for en hver anledning klare til sesongen. Håper det i år kan bli mere av fiskinga som jeg hvert år like optimistisk planlegger. (Har de siste årene i stor grad blitt med planleggingen).
Forøvrig har jeg ingen store innkjøpsplaner av utstyr i år. Det er ikke verst! Har sikkert sammenheng med at jeg nå for første gang har muligheten til å handle endel kremutstyr til innkjøpspris ;D
Har ikke enda ikke testet sjøørretfiske. Får satse på å få dette til både i sjø og elv i å, i tillegg til noen lakseturer i og ørretturer i fjellet.
Hmm! ikke mye som tyder på at vi nærmer oss sesong her på indre østland men datoen sier jo noe annet!

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
201
Sted
Bergen
Jeg er faktisk fluefisker jeg også ;)

Hifi/musikk - fluefiske og Citroën det går i her i gården, og ingen av de hobbyene er spesielt rimelige ::)

Fiskingen har lidd litt under de andre to hobbyene, men i år skal jeg prioritere fiskingen mere.

André

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
982
Sted
Kristiansand
Det nærmer seg sesong ja!
Driver og binder fluer og bygger stenger for øyeblikket.
Sage SLT'en er ferdig. Nå blir det en XP før snøen går.
Og da skal ørreten til pers!

Å bo ved Nordmarka er gull, men lettvint tilgang til kilosfisk savnes!

Noen grunneiere ved flotte elver som vil ha en "hjemme hos" reportasje i Fidelity...?   ::)
Lånte en SLT #4 ni fot, firedelt av Grønberg Sport i fjor, og må si det er en meget god stang. Vil ha meg en slik til våren. Gidder ikke bygge selv, så jeg får kjøpe en ferdiglaga en.
Driver også å binder fluer for tida, viktig å ha et rikholdig utvalg av fluer når sesongen starter. Elk hair caddis er ei flue jeg får stadig mer sansen for. Skal binde mange av disse i #10 - 18.

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
Er en fersking ennå.

Tørrfluefiske med #4 stang. En 6-delt Scott SES, GL Inex 25 og SA gpx er favorittredskapet ;D.

Ellers en #6 stang som brukes i sjøen en sjelden gang.

Har tf1, tf2, best of bård og lars og ørretjakt dvd'er. Sistnevnte er irriterende oppskrytt, men greit nok i vintermørket :p.

Blir bil-løs kommende sesong, så det blir redusert aktivitet :'(. (noen i Oslo som trenger en fiskekamerat :D?)

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
982
Sted
Kristiansand
Scott lager gode stenger til en fornuftig pris.

Når det gjelder fiskefilmer på DVD, så må du sjekke ut "Ørretjeger'n" som er Tore Magnus Nilsen sin første New Zealand-film. Den er bra.

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
982
Sted
Kristiansand
Nå ser det jammen ut til at vi får et par dager med fint vær! Da skal fluestanga få svingt seg. Satser på å hale litt sjøørret.

Topp Bunn