Floskler fra kona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ofte hatt med kona rundt om på hifibutikker opp igjennom årene. Hun er tvers igjennom ærlig i forhold til lyd hun liker eller ikke liker - selv om jeg prøver å overbevise henne om at DENNE boksen er kanongod.....
    Som en referanseCD har "Jazz at the Pawnshop" vært med oss de fleste gangene. Da er det bl.a. klokkespillet på "Limehouse Blues" som er testlåten hennes.

    I dag hadde jeg noen timer "fri" for å tune høyttaleroppsettet etter at ny sofagruppe er installert. Mitt fintunede lydbilde hadde falt sammen med endringene i stua. På med "pink noise" fra Denons test CD for å finne beste plassering. Etter en times tid hadde peaker og stående bølger blitt minimalisert og også eliminert.
    Tid for testing! Eh....glemte at hele poenget med denne seansen er at jeg endelig fikk teste ut mine nyinnkjøpte MingDa MC3008-A monoblokker. To helt fantastiske forsterkere hvis du liker musikk.... og vektlegger klanger, klangstrukturer og rytmikk. Helt fabelaktig! Jeg har aldri hatt bedre lyd i stua (1. floskel), men jeg mener det faktisk...!

    Så kommer kona inn uten at jeg merker det. Hun stiller seg opp bak meg og lytter; hun kjenner igjen CD'en - "Jazz at the Pawnshop"!
    "Det svinger!", sier hun. Så kommer omtalte klokkespill; klanger og harmonier av uhørt virkelighetsfølelse brer seg i rommet. Jeg stopper CD'en etter siste siste klokkeanslag og spør om hva hun synes. "Vidunderlig!", sier hun - "beste jeg noen gang har hørt!", "Vidunderlig" (2. floskel)

    Vidunderlig - ja det var virkelig beskrivende! I den evige marsjen i jakt på god lyd må jeg bare medgi at kona ofte har hatt rett. Jeg har bare ikke skjønt det før det var for sent og produktet var anskaffet...

    NÅ har jeg skjønt det. "Ikke selg disse nå da", sier hun i det hun stikker ut døren for å kjøre russedattera på russettreff.
    Nei det skal jeg ikke, tenker jeg med meg selv.

    Edit: "Klokkespillet" er vibrafonen til Lars Erstrand.
    Edit2: Nå er det "Himmelskip" av Iver Kleive og Knut Reiersrud som spiller. Aldri har den vært så "mystisk" og "religiøs".
    Edit3: Mht utseende på monoblokkene...må det være verden beste kone!?!

    meixing 3008.jpg
     
    K

    Kafka

    Gjest
    De der var jo stygg-kule, på et vis. To kjøtere minner de om, på en god måte. Kunne godt hatt dem selv jeg.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.940
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Mingda har mange gode forsterkere,ta vekk burene så ser dem riktig lekkre ut :)

    mvh
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har ofte hatt med kona rundt om på hifibutikker opp igjennom årene. Hun er tvers igjennom ærlig i forhold til lyd hun liker eller ikke liker - selv om jeg prøver å overbevise henne om at DENNE boksen er kanongod.....
    Som en referanseCD har "Jazz at the Pawnshop" vært med oss de fleste gangene. Da er det bl.a. klokkespillet på "Limehouse Blues" som er testlåten hennes.

    I dag hadde jeg noen timer "fri" for å tune høyttaleroppsettet etter at ny sofagruppe er installert. Mitt fintunede lydbilde hadde falt sammen med endringene i stua. På med "pink noise" fra Denons test CD for å finne beste plassering. Etter en times tid hadde peaker og stående bølger blitt minimalisert og også eliminert.
    Tid for testing! Eh....glemte at hele poenget med denne seansen er at jeg endelig fikk teste ut mine nyinnkjøpte MingDa MC3008-A monoblokker. To helt fantastiske forsterkere hvis du liker musikk.... og vektlegger klanger, klangstrukturer og rytmikk. Helt fabelaktig! Jeg har aldri hatt bedre lyd i stua (1. floskel), men jeg mener det faktisk...!

    Så kommer kona inn uten at jeg merker det. Hun stiller seg opp bak meg og lytter; hun kjenner igjen CD'en - "Jazz at the Pawnshop"!
    "Det svinger!", sier hun. Så kommer omtalte klokkespill; klanger og harmonier av uhørt virkelighetsfølelse brer seg i rommet. Jeg stopper CD'en etter siste siste klokkeanslag og spør om hva hun synes. "Vidunderlig!", sier hun - "beste jeg noen gang har hørt!", "Vidunderlig" (2. floskel)

    Vidunderlig - ja det var virkelig beskrivende! I den evige marsjen i jakt på god lyd må jeg bare medgi at kona ofte har hatt rett. Jeg har bare ikke skjønt det før det var for sent og produktet var anskaffet...

    NÅ har jeg skjønt det. "Ikke selg disse nå da", sier hun i det hun stikker ut døren for å kjøre russedattera på russettreff.
    Nei det skal jeg ikke, tenker jeg med meg selv.

    Edit: "Klokkespillet" er vibrafonen til Lars Erstrand.
    Edit2: Nå er det "Himmelskip" av Iver Kleive og Knut Reiersrud som spiller. Aldri har den vært så "mystisk" og "religiøs".
    Edit3: Mht utseende på monoblokkene...må det være verden beste kone!?!

    Vis vedlegget 136308
    Pretty close, ville jeg si. Mitt eget eksemplar av arten protesterte da jeg bestemte oss for å selge våre Avantgarde Uno høyttalere. Hun syntes de var så kule.
    Dette salget var et ledd i en større omlegging av anlegget for å beskytte barnebarn mot bl.a. brannskader dersom de kom borti glovarme Cary 805 klasse A monoblokker osv.
    Men om hun hadde vært villig til å akseptere de "løve-i-bur" MingDa-greiene dine mot å få beholde Uno'ene, får vi nok aldri vite..:)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.619
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Min frues utsagn da vi var og hørte på Quad ESL 2905:

    "De var lekre - de der kunne vi godt ha i stua!"

    Inntil videre står de på musikkrommet på loftet.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.126
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Morro med damer som er fornøyd.

    Jeg har fått streng beskjed om at jeg ikke skal selge mine B&W 802N. De er lekre sier hun. Og hun har enda til sansen for McIntosh sine amper, så det er vel planen videre. Hun er også glad i EC sine komponenter. Rør er tabu...
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Jeg fikk klar beskjed av frua, når jeg kom hjem med Avantgarde Duo Grosso, at de skulle stå i stua og ikke i kjellerstua. En må jo bare elske en sånn kone.
    Roger
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Min frues utsagn da vi var og hørte på Quad ESL 2905:
    "De var lekre - de der kunne vi godt ha i stua!"
    Inntil videre står de på musikkrommet på loftet.
    Sånn her også med ESL63 på stativ.
    "Kan vi kje ha kvaddene i stuen, da, de e jo så stilige?"
    "Nei kjære, de er litt for skjøre til det, vi får klare oss med Harbeth"
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Finnes det flere utgaver av Mingda MC3008-A ?
    Fikk denne opp da jeg søkte på ebay:
    Meixing Mingda MC3008-A Class A Vacuum Tube Mono block Power Amplifier pair 2011|eBay

    Er dette samme eller? Ser jo helt forskjellig ut.
    Hvor kjøpte du dine?
    Så lenge det er Meixing som er produsent så er det samme forsterkeren. Eneste forskjell er utseende samt en vender som gjør at du kan veksle mellom 2A3 eller 300B som drivere til 805-røret. Min er en eldre utgave (2007) og er fast satt opp med 300B.
    Det skal være eneste forskjell.

    Forsterkeren har fått flere priser, vært til tider utsolgt i USA og er en konstruksjon av Shishido. Shishido sin offisielle konstruksjoner er brukt av Wavac, mens Meixing står for MingDa MC3008-A - basert på samme kretsløsning.

    Noen hevder at det finnes uoriginale MC3008-A, men det tror jeg bare er en påstand fra forhandler i USA som har fått laget en spesialutgave av forsterkeren som heter MC3008-A2 (tror jeg).

    Mine ble kjøpt brukt av forretning i Tr.heim.

    Suveren oppbygning internt. Utgangstrafoen veier 9 (!) kg - noe som kanskje sier litt om kvaliteten. Jeg har iallefall aldri hørt slik kjellerdyp sub-bass MED kontroll fra rørforsterkere - ikke engang fra KT88 P-P. Har en MA800Mk3 med nettopp KT88 i P-P. Den faller fort igjennom på alle punkt i forhold til denne "løve-i-bur" som en her så treffende kalte den.

    Lykke til i jakten på en slik. Kommer jeg over ett par til til en overkommelig pris kjøper jeg de også - til reserve forsterkere.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.763
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Verdens beste kone har jeg også.
    Er akkurat ferdige med disse. Av hensyn til at de er på gjesterommet så ble den en liten kompromiss mtp fargen. Men beistene fikk permanent oppholdstillatelse. Når de endelig ble ferdige (DIY) og i går så spurte jeg: "vi bør vel ha et diskret høyttalerstoff foran bassene?" ........så sa hun: "nei, det er mye tøffere når høyttalerelementene synes".

    Da tok jeg valium og nitroglyserin.......:rolleyes:

    1336758017587.jpg
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Tror Arve egentlig hyllet dem. Ser at årets modell er forskjellig.

    Skjermbilde 2012-05-14 kl. 09.56.16.jpg
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Uansett, en fabelaktig forsterker! Irritasjonsmomentet over at noe mangler eller er feil i lyden når jeg spiller musikk er borte!

    Alt er bare musikk! Jeg har ikke hatt en slik "vår" i anlegget på det jeg kan huske - om noen gang...
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Bump. Rekalibrerte tomgangsstrøm i dag. Et helt stykke arbeid var det. Endret strøm fra 95mA til 90mA. Mingda sier 100-110mA, Lampizator sier 70mA. Forsterkeren blir h....tes varm på 100mA. Den er relativt varm også på 95mA. På 90mA blir det kun en lunk, ca 50gC på trafoene. Mindre tomgangsstøy.

    Hva skjer egentlig når man senker tomgangsstrømmen på en entakt-konstruksjon med positiv bias? Reduseres effekten - i så fall kan man beregne hvor mye?
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jøsses, har du hatt de siden 2012 frem til nå?
    Det er jo helt fabelaktig! (floskel nr. xx) ;D

    Hvordan har driftssikkerheten vært? Skiftet på rør osv?
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Jøsses, har du hatt de siden 2012 frem til nå?
    Det er jo helt fabelaktig! (floskel nr. xx) ;D

    Hvordan har driftssikkerheten vært? Skiftet på rør osv?
    Jeg holdt på å bytte den ut for noen år siden, men det var bare 300B-røret som var oppbrukt...
    Tror det er forsterkeren som jeg har hatt lengst i bruk sammenhengende.
    Sliter på det andre paret med 805 (RCA fra 1943-44), samme også for 300B. Smårørene har vært gjenstand for rolling og pr i dag står EI 12BH7 i stedet for 12AU7 samt TFK ECC83 smooth plate.
    Ingen andre driftsforstyrrelser! Eneste jeg kunne ønske meg er biasjustering fra utsiden. Men når det kun er hvert 3. år så får det gå.
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Tøft, Kabeldragern! Og jeg som ikke regner MingDa som en av de "seriøse" aktørene fra Kina engang. Der fikk man seg en smekk for sine fordommer ("kinamikk!") :p
    Men enhver med litt vett burde ha fått med seg at dersom man bryr seg kun om musikken og ikke status og kred - jeg er skyldig sjøl - så er det veldig mye snacks der ute man kan bygge seg et vellydende anlegg av. Og det for et rimelig utlegg, mens andre sutrer over at hiend har blitt for dyrt :rolleyes:
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    litt usikker på om utgangseffekten blir påvirket av tomgangsstrømmen, men mine erfaringer er i alle fall at lyden strammes opp og blir mer distinkt og "muskuløs" når man skrur bias oppover.
    skrur man for langt opp, vil lyden imidlertid bli hard og kunstig, og dessuten sliter man ut rørene fortere.
    skrur man bias nedover vil man få litt mer varme og kos, men for langt ned vil resultere i en lyd som både er varm, mørk og tynn samtidig - lite attraktivt.

    hvis produsenten sier 100-110 og en annen guru sier du skal helt ned på 70, så er det sikkert ikke så galt å legge bias på 90.
    er du happy med lyden så la det være, du drifter i alle fall ikke rørene for hardt.
    det er mye i anlegget som kan fremkalle nevroser og tvangstanker, og perfekt (på alle innspillinger) blir lyden aldri uansett, så det er best å ikke fikle med biasjustering to ganger om dagen.
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Fine forsterkere !

    Det er ikke umulig at en liten reduksjon i bias strømmen gjennom røret kan bringe deg til et driftspunkt der du har en noe forbedret linearitet. Det er mulig forsterkerens topp-effekt reduseres litt, men det kommer jo an på hvor driftspunktet i utgangspunktet var. Anbefaler å lytte til f.eks solo piano eller litt kompleks musikk å høre om lyden blir noe mer skarpskåren i anslaget med bedre separasjon sammen med bedre kvalitet på utklingninger.

    Om det er noe å hente kommer an på hva produsenten har prioritert i designet (optimalt effektuttak eller linearitet.) For å vite om 110 mA er i overkant mye biasstrøm må en jo samtidig vite hva slags spenning anoden mates med. Det er ingen fordel at forsterkeren blir svært varm i lengden, men det ser jo heller ikke ut til at du har hatt driftsproblemer grunnet varme.
     
    Sist redigert:

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    879
    Antall liker
    415
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    litt usikker på om utgangseffekten blir påvirket av tomgangsstrømmen, men mine erfaringer er i alle fall at lyden strammes opp og blir mer distinkt og "muskuløs" når man skrur bias oppover.
    skrur man for langt opp, vil lyden imidlertid bli hard og kunstig, og dessuten sliter man ut rørene fortere.
    skrur man bias nedover vil man få litt mer varme og kos, men for langt ned vil resultere i en lyd som både er varm, mørk og tynn samtidig - lite attraktivt.

    hvis produsenten sier 100-110 og en annen guru sier du skal helt ned på 70, så er det sikkert ikke så galt å legge bias på 90.
    er du happy med lyden så la det være, du drifter i alle fall ikke rørene for hardt.
    det er mye i anlegget som kan fremkalle nevroser og tvangstanker, og perfekt (på alle innspillinger) blir lyden aldri uansett, så det er best å ikke fikle med biasjustering to ganger om dagen.
    Dette var i grunnen en god forklaring på grunnen til at jeg aldri (les: de siste 50 årene) har hatt lyst på rørforsterker... ;)
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Tøft, Kabeldragern! Og jeg som ikke regner MingDa som en av de "seriøse" aktørene fra Kina engang. Der fikk man seg en smekk for sine fordommer ("kinamikk!") :p
    Men enhver med litt vett burde ha fått med seg at dersom man bryr seg kun om musikken og ikke status og kred - jeg er skyldig sjøl - så er det veldig mye snacks der ute man kan bygge seg et vellydende anlegg av. Og det for et rimelig utlegg, mens andre sutrer over at hiend har blitt for dyrt :rolleyes:
    Her er Mingda MC3008A "kinamikk" innvendig:


    Mingda MC3008a.jpg



    Her er "usamikk" innvendig - her representert ved Cary:

    Cary 805.jpg


    Begge har anerkjente komponenter, men jeg synes ikke Mingda'en står noe tilbake for Cary'en - heller tvert i mot. :cool:
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    litt usikker på om utgangseffekten blir påvirket av tomgangsstrømmen, men mine erfaringer er i alle fall at lyden strammes opp og blir mer distinkt og "muskuløs" når man skrur bias oppover.
    skrur man for langt opp, vil lyden imidlertid bli hard og kunstig, og dessuten sliter man ut rørene fortere.
    skrur man bias nedover vil man få litt mer varme og kos, men for langt ned vil resultere i en lyd som både er varm, mørk og tynn samtidig - lite attraktivt.

    hvis produsenten sier 100-110 og en annen guru sier du skal helt ned på 70, så er det sikkert ikke så galt å legge bias på 90.
    er du happy med lyden så la det være, du drifter i alle fall ikke rørene for hardt.
    det er mye i anlegget som kan fremkalle nevroser og tvangstanker, og perfekt (på alle innspillinger) blir lyden aldri uansett, så det er best å ikke fikle med biasjustering to ganger om dagen.
    Dette var i grunnen en god forklaring på grunnen til at jeg aldri (les: de siste 50 årene) har hatt lyst på rørforsterker... ;)
    Prøv en god rørforsterker så klarer du aldri å gå tilbake til transistor! Gjør du det, altså gå fra rør til transistor - da snakker vi nevroser og tvangstanker da! :D
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    litt usikker på om utgangseffekten blir påvirket av tomgangsstrømmen, men mine erfaringer er i alle fall at lyden strammes opp og blir mer distinkt og "muskuløs" når man skrur bias oppover.
    skrur man for langt opp, vil lyden imidlertid bli hard og kunstig, og dessuten sliter man ut rørene fortere.
    skrur man bias nedover vil man få litt mer varme og kos, men for langt ned vil resultere i en lyd som både er varm, mørk og tynn samtidig - lite attraktivt.

    hvis produsenten sier 100-110 og en annen guru sier du skal helt ned på 70, så er det sikkert ikke så galt å legge bias på 90.
    er du happy med lyden så la det være, du drifter i alle fall ikke rørene for hardt.
    det er mye i anlegget som kan fremkalle nevroser og tvangstanker, og perfekt (på alle innspillinger) blir lyden aldri uansett, så det er best å ikke fikle med biasjustering to ganger om dagen.
    Dette var i grunnen en god forklaring på grunnen til at jeg aldri (les: de siste 50 årene) har hatt lyst på rørforsterker... ;)
    Tja, bare å holde seg til anbefalte verdier, så er man på trygg grunn, alternativt kjøpe seg noe som har auto-bias :).

    Men med manuell bias, så har man plutselig enda en streng å spille på - selv om man fint kan la være - ved å endre på klangen (noe). Den muligheten har seff ikke de aller fleste SS-forsterkere. (Dette i tillegg til å kunne "rulle" med rør).
    På mine Consonance Cyber 211 blokker, så gir en liten økning i biasstrømmen mer klarhet i toppen, strammere gjengivelse jevnt over, men også litt slankere over hele frekvensområdet. Og motsatt effekt hvis biasen er stilt under anbefalt verdi.

    Halvfullt eller halvtomt glass? Kommer an på øyet, og personligheten, som ser ;)
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Prøv en god rørforsterker så klarer du aldri å gå tilbake til transistor! Gjør du det, altså gå fra rør til transistor - da snakker vi nevroser og tvangstanker da! :D
    Jeg har brukt Rørforst. trioder (PPSE, SE) og pentoder PP i over 25år. Trodde ikke det var muligt men har faktisk funnet transistor forstærkere som gør at jeg ikke savner rør (har fremdeles en del rørforstærkere). Det er DIY First Watt M2 og F6 fra Pass.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.057
    Sted
    '
    Hva skjer egentlig når man senker tomgangsstrømmen på en entakt-konstruksjon med positiv bias? Reduseres effekten - i så fall kan man beregne hvor mye?
    Maks effekt er gitt av (1/2) x Iq^2 x Rl
    Hvor Iq er hvilestrøm og Rl er reflektert last i utgangstrafoen.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Prøv en god rørforsterker så klarer du aldri å gå tilbake til transistor! Gjør du det, altså gå fra rør til transistor - da snakker vi nevroser og tvangstanker da! :D
    Jeg har brukt Rørforst. trioder (PPSE, SE) og pentoder PP i over 25år. Trodde ikke det var muligt men har faktisk funnet transistor forstærkere som gør at jeg ikke savner rør (har fremdeles en del rørforstærkere). Det er DIY First Watt M2 og F6 fra Pass.
    Ja, Pass sine konstruksjoner holder vann og kan tidvis vekselbrukes også hjemme hos meg. Har to forskjellige konstruksjoner, men de faller etter en stund igjennom på hver sin måte - i forhold til Mingda SET`en.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Bump. Rekalibrerte tomgangsstrøm i dag. Et helt stykke arbeid var det. Endret strøm fra 95mA til 90mA. Mingda sier 100-110mA, Lampizator sier 70mA. Forsterkeren blir h....tes varm på 100mA. Den er relativt varm også på 95mA. På 90mA blir det kun en lunk, ca 50gC på trafoene. Mindre tomgangsstøy.

    Hva skjer egentlig når man senker tomgangsstrømmen på en entakt-konstruksjon med positiv bias? Reduseres effekten - i så fall kan man beregne hvor mye?
    Med laver hvilestrøm vil du få mindre effekt før forsterkern klipper og høyere forvregning. Hvor mye avhenger at operasjonspunkt og lastlinje...

    Med dette operasjonspunket og last får man ut 35W.
    med lavere hvilestrøm flyttes boksen nedover og blir mindre, dvs mindre effekt,
    Din fortsker er oppgittt til 40W så den ligger ett sted mellom de to viste kurvene
    Capture.JPG

    c2.JPG
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Tøft, Kabeldragern! Og jeg som ikke regner MingDa som en av de "seriøse" aktørene fra Kina engang. Der fikk man seg en smekk for sine fordommer ("kinamikk!") :p
    Men enhver med litt vett burde ha fått med seg at dersom man bryr seg kun om musikken og ikke status og kred - jeg er skyldig sjøl - så er det veldig mye snacks der ute man kan bygge seg et vellydende anlegg av. Og det for et rimelig utlegg, mens andre sutrer over at hiend har blitt for dyrt :rolleyes:
    Her er Mingda MC3008A "kinamikk" innvendig:


    Vis vedlegget 521254


    Her er "usamikk" innvendig - her representert ved Cary:

    Vis vedlegget 521256

    Begge har anerkjente komponenter, men jeg synes ikke Mingda'en står noe tilbake for Cary'en - heller tvert i mot. :cool:
    Kinamikk av god kvalitet står nok ikke noe tilbake for det andre mikket man får kjøpt. :) Flotte forsterkere.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    "Oh, my god!"
    Det var madamens første kommentar, da hun kom ned i entreen for å se påde sist nyankomne høyttalerne jeg dro i hus - Magnepan 1.7....

    "De kunne vi jo ha hatt oppe i stuen"
    Det var madamens første kommentar etter å ha fått hørt hva Maggiene hadde å by på, etter at jeg hadde koblet dem opp i man caven....
    Nope, var mitt svar; kjellerstuen er ca 7m*3,3m - og der har jeg plassert høyttalerne på kortvegg.
    Stue/tv-kroken er for så vidt ca samme dimensjon, men her er sofa og tv plassert på langvegg - hvilket ville betydd omtrent nærfeltslytting, dersom høyttalerne skulle fått like mye luft bak seg som de har fått i kjellerstuen (1,4m)

    mvh
    Proffen
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Koner er noen merkelige vesener.
    Mine høyttalere ble båret inn i hus av to mann i sine originale esker. De er relativt store, selvfølgelig. Vi la eskene på gulvet og kona kom inn. Det egner seg ikke på trykk hva hun sa da.
    Men når jeg tok de ut av eskene og fikk satt de opp ble det en annen tone. Hun utbrøt"de var jo kjempe fine" . Og det sinte blikket og pannerynkene forsvant som dugg for solen.
    Høyttalere var Alto Utopia. Kona mi og høyttalerne er omtrent like høye. Så det var nok litt overveldende.
    Høyttalere jeg hadde før dette var Electra 936. Ganske like I mine øyne. Noen cm her og der bare. Men de var stygge syntes hun.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    litt usikker på om utgangseffekten blir påvirket av tomgangsstrømmen, men mine erfaringer er i alle fall at lyden strammes opp og blir mer distinkt og "muskuløs" når man skrur bias oppover.
    skrur man for langt opp, vil lyden imidlertid bli hard og kunstig, og dessuten sliter man ut rørene fortere.
    skrur man bias nedover vil man få litt mer varme og kos, men for langt ned vil resultere i en lyd som både er varm, mørk og tynn samtidig - lite attraktivt.

    hvis produsenten sier 100-110 og en annen guru sier du skal helt ned på 70, så er det sikkert ikke så galt å legge bias på 90.
    er du happy med lyden så la det være, du drifter i alle fall ikke rørene for hardt.
    det er mye i anlegget som kan fremkalle nevroser og tvangstanker, og perfekt (på alle innspillinger) blir lyden aldri uansett, så det er best å ikke fikle med biasjustering to ganger om dagen.
    Dette var i grunnen en god forklaring på grunnen til at jeg aldri (les: de siste 50 årene) har hatt lyst på rørforsterker... ;)
    Prøv en god rørforsterker så klarer du aldri å gå tilbake til transistor! Gjør du det, altså gå fra rør til transistor - da snakker vi nevroser og tvangstanker da! :D
    Det kan godt hende at du har rett...
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Koner er noen merkelige vesener.
    Mine høyttalere ble båret inn i hus av to mann i sine originale esker. De er relativt store, selvfølgelig. Vi la eskene på gulvet og kona kom inn. Det egner seg ikke på trykk hva hun sa da.
    Men når jeg tok de ut av eskene og fikk satt de opp ble det en annen tone. Hun utbrøt"de var jo kjempe fine" . Og det sinte blikket og pannerynkene forsvant som dugg for solen.
    Høyttalere var Alto Utopia. Kona mi og høyttalerne er omtrent like høye. Så det var nok litt overveldende.
    Høyttalere jeg hadde før dette var Electra 936. Ganske like I mine øyne. Noen cm her og der bare. Men de var stygge syntes hun.
    Jeg er enig med konas førsteinntrykk. Alto Utopia er noen store kladeiser. De fant ikke mye nåde her i heimen - avkledde eller ikke. Anthony Gallo fikk derimot tommelen opp.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.867
    Antall liker
    645
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Koner er noen merkelige vesener.
    Mine høyttalere ble båret inn i hus av to mann i sine originale esker. De er relativt store, selvfølgelig. Vi la eskene på gulvet og kona kom inn. Det egner seg ikke på trykk hva hun sa da.
    Men når jeg tok de ut av eskene og fikk satt de opp ble det en annen tone. Hun utbrøt"de var jo kjempe fine" . Og det sinte blikket og pannerynkene forsvant som dugg for solen.
    Høyttalere var Alto Utopia. Kona mi og høyttalerne er omtrent like høye. Så det var nok litt overveldende.
    Høyttalere jeg hadde før dette var Electra 936. Ganske like I mine øyne. Noen cm her og der bare. Men de var stygge syntes hun.
    Glad jeg har eget lytterom, og styrer butikken selv.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Koner er noen merkelige vesener.
    Mine høyttalere ble båret inn i hus av to mann i sine originale esker. De er relativt store, selvfølgelig. Vi la eskene på gulvet og kona kom inn. Det egner seg ikke på trykk hva hun sa da.
    Men når jeg tok de ut av eskene og fikk satt de opp ble det en annen tone. Hun utbrøt"de var jo kjempe fine" . Og det sinte blikket og pannerynkene forsvant som dugg for solen.
    Høyttalere var Alto Utopia. Kona mi og høyttalerne er omtrent like høye. Så det var nok litt overveldende.
    Høyttalere jeg hadde før dette var Electra 936. Ganske like I mine øyne. Noen cm her og der bare. Men de var stygge syntes hun.
    Glad jeg har eget lytterom, og styrer butikken selv.
    Det er jo drømmen [emoji106]
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    879
    Antall liker
    415
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Koner er noen merkelige vesener.
    Mine høyttalere ble båret inn i hus av to mann i sine originale esker. De er relativt store, selvfølgelig. Vi la eskene på gulvet og kona kom inn. Det egner seg ikke på trykk hva hun sa da.
    Men når jeg tok de ut av eskene og fikk satt de opp ble det en annen tone. Hun utbrøt"de var jo kjempe fine" . Og det sinte blikket og pannerynkene forsvant som dugg for solen.
    Høyttalere var Alto Utopia. Kona mi og høyttalerne er omtrent like høye. Så det var nok litt overveldende.
    Høyttalere jeg hadde før dette var Electra 936. Ganske like I mine øyne. Noen cm her og der bare. Men de var stygge syntes hun.
    Glad jeg har eget lytterom, og styrer butikken selv.
    Det er jo drømmen [emoji106]
    Med god grunn! :)
    Jeg er på vei fra hus med eget lytterom til leilighet. Da ble det ut med Aerial 20T og inn med Raidho C2 som jeg har hatt i stua en stund allerede. De er absolutt til å leve med, men det blir krevende nok å få inn elektronikken med lite diskret kabling etc...
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har blitt kastet ut!
    Dvs ut av stua og ned til et relativt lite rom, men med bedre akustikk - og nærfeltlytting.
    Fra asken til ilden...vet ikke, men nå slipper jeg å konkurrere med TV'en!
    Det som derimot er et minus er at alt, absolutt alt! må settes opp og justeres inn igjen. Plassering, kabler, vinkling, tuberolling. En helv...s jobb, men veldig moro!

    Her forleden fikk jeg det til å spille igjen med samme nærværet og innlevelse i musikken - og gjett hvem som kom tuslende ned og ville høre musikk;
    Jepp - kona!
    :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn