Fliflet og Hamre

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.889
Antall liker
5.559
Sted
Holmestrand
Hadde besøk fra Møre for noen uker siden. Han hadde med CD-er av den offentlige hemmeligheten Fliflet og Hamre. Musikalsk fyrverkeri fra Bergen som spiller trekkspill og tromme. Helt spesielt!
Er nå på jakt etter konsert med dem, men det ser ut til at de spiller mest på vestlandet. Noen som vet noe mere?
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Har vært på flere konserter med dem og alle har vært fantastiske.  Snakket med enn som hadde jobbet med Vossajazzen siden starten og motvillig måtte innrømme at av alle verdensstjernene de hadde hatt der, var kanskje Fliflet/Hamre det som hadde gitt ham mest.

Var på internasjonal folkedans med Fliflet for lenge siden, som ble holdt på et utested tirsdagene i Bergen.  Ufattelig bra!  Balkanrytmer blandet med hva som helst og kjempegøy selv for en som meg som ikke hadde noe peiling på folkedans.

Har ikke hørt noe plate av dem men det får være neste ting på listen.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
"Ivar Aasen goes Bulgaria" er definitivt noe å ha. Traff Fliflet/Hamre i Sirdal i Vest-Agder, der de holdt en flott konsert for et ikke fullt så flott publikum. Mye hjertevarme og musikalitet i disse sympatiske karene.
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Var på konsert med dem i Tromsø for mange år siden, de spilte da sammen med en gresk-trøndersk bekjent av meg. Har et par av cd-ene deres. Livat og humørspredende musikk :D

Det var forresten de som førte meg og kjæresten sammen ;D
Musikk kan føre til så mangt ;D ;D ;D
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.583
Antall liker
7.133
Fliflet/Hamre Spiller Julen Inn er jo en klassiker av en begivenhet i Bergen.
 

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
1.101
Antall liker
962
Sted
Kristiansand
Ah... to geniale musikere det der. Blander østeuropeisk og russisk folkemusikk med norsk folkemusikk/viser, og en stor porsjon tøff perkusjon. Ole Hamre er en tryllekunstner av en trommeslager. Fin humoristisk sans på de gutta. Gabriel Fliflet er vel delvis på beina igjen også, etter det jeg har forstått. Han sliter med Bechterev, men har fått noe medisiner.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.889
Antall liker
5.559
Sted
Holmestrand
Har dessverre bare hørt dem på plate. Ungene lurte først på om de var "gærne". Nå spiller de også F&H.

Jeg må få hørt dette live!
Jeg tror mange ville ha glede av denne musikken om de tok seg tid.
 

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
321
Antall liker
21
Jeg har alle 4 platene deres, og jeg spiller dem relativt ofte. De jeg liker best er "Moro post mortem-live" og "Eine kleine kraftmusik". Jeg har vært på flere konserter med dem, deriblant en med Fliflet/Hamre/Reiersrud på Dølajazz. Stooore opplevelser hver gang!! Dette er musikk som langt flere burde kjenne til!!

Har dessverre bare hørt dem på plate. Ungene lurte først på om de var "gærne". Nå spiller de også F&H.

Jeg må få hørt dette live!
Jeg tror mange ville ha glede av denne musikken om de tok seg tid.
 

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
321
Antall liker
21
For de som forhåpentligvis har blitt nysgjerige på
Fliflet Hamre er det bare å gå inn på nettsidene. Der finnes diskografi, omtaler og konsertoversikt.
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
"Ivar Aasen goes Bulgaria" er definitivt noe å ha. Traff Fliflet/Hamre i Sirdal i Vest-Agder, der de holdt en flott konsert for et ikke fullt så flott publikum. Mye hjertevarme og musikalitet i disse sympatiske karene.
goes Bulgaria er stilig den:) Spilte faktisk med de på en konsert i Seljord av alle plasser i 1995. Spilte i et blåseensemble som var med de på deler av en konsert. Husker vi øvde mye på å få de skeive taktene virkelig under huden. Å spille det maskinmessig er greit, men å få feelingen er noe annet:)

Bjarte
 
Topp Bunn