Flere spørsmål om MAC/Airport/Airfoil og optimal lyd

monoborealis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.09.2007
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Der var DACen i hus, en Xindak DAC-3 som jeg hittil i min verden syns spiller veldig bra :).. Har imidlertid en del spørsmål om optimal konfigurering.. Bruker Airport for å overføre musikken digitalt.Har i den forbindelse mange spørsmål, håper noen ihvertall kan svare på noen av dem..
Spiller mye .FLAC filer (et 'tapsløst' format). Men det "#$"#$ Itunes har i utgangspunktet ikke FLAC-støtte, muligens fordi det er et tapsløst format uten DRM-kopibeskyttelse. Imidlertid fant jeg en 'tweak' for å spille .FLAC og .APE file på itunes som virker:

http://earpick.wordpress.com/2007/06/11/how-to-play-flac-in-itunes-on-mac/

Det rare er at når jeg spiller FLAC fra Itunes, kan jeg ikke sende de rett til Airporten.. Da skrur iTunes seg rett over på å spille fra datamaskinen.. Pussig..

Derfor(og fordi jeg bruker andre musikkspillere) har jeg gått til innkjøp av Airfoil. Fint lite program som lar deg spille all slags lyd fra macen og ut til Airport'en. Airfoil 'kaprer' da lyden fra Mac. (iTunes spiller til 'Computer' og så via Airfoil. Og her kommer vi til mine første spørsmål:

1. Ser fra de mange trådene om Airport som er her allerede at det er best å bypasse det interne lydkortet, og spille lyden rett ut til Airporten. Er det noen som vet om Airfoil gjør dette?

2. Ser at man på iTunes ikke skal bruke programmets volumkontroll, for da går man igjennom lydkortet. Airfoil har også en volumkontroll, i samme vinduet som Equalizer'n - forringer bruk av denne også lyden?

3. I Airfoil kan man 'kapre' ett enkelt program eller man kan 'kapre' all systemlyd med ett ekstra gratisprogram som heter Soundflower. Man setter da lydkortet til 'SoundFlower' i Preferences/Sound. Er det noen forskjell i lyden på disse to innstillingene?

Hrar også noen spørsmål om playere. Syns iTunes tar litt mye systemressurser, derfor(bl.a.) bruker jeg noen flere playere:

4. Er det noen som har kjennskap til hvordan playeren Cog avspiller gjennom Airfoil..? Forringes lyden her?

5. Og forringes lyden ved bruk av SongBird?

6. Og Play?

Og tilslutt:

7. Noen som vet om noen andre playere som spiller FLAC som gir optimal lyd ved bruk av Airport/Airfoil?

Ble mange spørsmål dette.. Takk for all hjelp!

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Jeg hadde problemer med airfoil. Løsningen ble å bruke denne http://emilles.dyndns.org/software/out_apx.html
Den sender bitperfekt ut til airporten. Brukes i Winamp.
Winamp støtter alle format, men det er mulig du må laste ned plugin for noen av de.
Låter som en kule

monoborealis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.09.2007
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Takk for svar.. Problemet er at WinAmp ikke finnes på Mac, ei heller Mediamonkey(som denne plug-inen også støtter).. Det er det med å finne en anstendig musikkavspiller på Mac, pussig at det skal være så vanskelig (det ryktes at Apple aktivt motarbeider alle som lager playere som kan konkurrere med iTunes).. Hm.. Ingen flere som vet noe om dette? Kanskje jeg må skrive til produsentene av Airfoil, se om de kan svare..

monoborealis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.09.2007
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Takk for svar. VLC virker bra iallefall som en midlertidig løsning. Cog sendte så høyt signal ut at jeg ble nødt til å ty til volumkontrollen, enten i Cog eller Airfoil.. Og det er vel ikke bra, reduserer vel lydkvaliteten..

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
Etterhvert tror jeg at Songbird kommer til å utvikle seg til å bli den aller beste avspilleren. Og denne støtter jo Flac. Direkte støtter av AirTunes jobbes det med, ihvertfall er det mange som har etterspurt det, og teknisk sett er det jo intet problem. Takket være DVD-Jon :)

Hvis du bruker VLC så skal forresten ikke volumet være på fullt, men kun 1/4 (som er default). Det er kanskje derfor du får såpass mye høyere lyd.

monoborealis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.09.2007
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Har brukt default på VLC, den er vel på !/4 av maks styrke ja, men kalles likevel for 100%.
Det er 100% på Cog som gir for høy lyd..Songbird virker ganske bra ja.. Men tar litt mye systemressurser. Kanskje på tide å oppgradere minne!
Ja alle hyllester går til DVD-Jon :) !!!

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.932
Sted
Trondheim
monoborealis skrev:
Det er det med å finne en anstendig musikkavspiller på Mac, pussig at det skal være så vanskelig (det ryktes at Apple aktivt motarbeider alle som lager playere som kan konkurrere med iTunes)
Hvor i all verden har du hørt slike rykter? Det er jo bare tull. Kanskje det er så enkelt at de aller fleste er fornøyd og det ikke er noen stor etterspørsel etter et alternativ.
Forøvrig skulle det være enkelt å få iTunes til å spille et hvilket som helst format. iTunes bruker QuickTime. QuickTime er plug-in basert (bare sjekk QuickTime plug-ins mappa i bilioteket), og interfacet for å skrive slike plug-ins er offentlig fritt tilgjengelig. Det at ingen har skrevet en plug-in for å spille .ape/flac/ogg/whatever er mer en indikasjon på at behovet ikke akkurat er skrikende.

monoborealis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.09.2007
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Mente ikke å tråkke på noens 'musikk-avspiller-preferanser' da! Og greit, skal være litt forsiktig med å gjenfortelle rykter jeg ikke vet er sanne..
Men uansett er saken at jeg ikke liker iTunes, og jeg vet det er flere der ute som har etterlyst en annen spiller til Mac.
Det finnes en plug-in for å spille flac(og ape tror jeg) på iTunes, se link tidligere i tråden.. Men av en eller annen grunn klarer ikke iTunes å spille av disse filene gjennom Airtunes, da setter den seg over til å spille gjennom mac'en..

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.932
Sted
Trondheim
Jeg er godt fornøyd med iTunes. Den dekker alle mine behov. Men at andre kanskje ville foretrekke noe annet er jo greit nok - alle kan jo ikke like det samme bestandig. Men det er tydeligvis ikke mange nok til at noen har sett et marked. Men med de store jafsene i markedsandel Apple tar for tiden skal man aldri si aldri...

Topp Bunn