Flere kilder på Line In til pc - en dårlig ide?

BillyJoe

Medlem
Ble medlem
19.10.2007
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hei,

Spørsmålet gjelder lyd til/fra pc, men hører nok hjemme her på Tech-hjørnet.

Har av flere grunner behov for å kjøre lyd fra flere komponenter via pc til pre-amp. Det begynte med en kassettspiller på line-in på lydkortet, som fungerer fint. Har etterhvert fått behov for å kjøre DVD, TV-dokoder (Lyse) og Nintendo Wii gjennom PC på samme måte. Alt dette virker fint så lenge bare en komponent er plugget inn.

Blir jo litt lei denne stadige kabelskiftingen. Jeg trodde jeg gjorde noe smart da jeg kjøpte flere Y-splittere, og lot alle de nevnte komponentene stå koblet til Line-In hele tiden. Tanken var å mute eller skru av de komponentene som ikke var i bruk. God ide, som virker veldig dårlig i praksis. Lyden på alle komponenter blir veldig dårlig, og ekstremt dårlig når TV-dekoder er koblet inn, selv om dekoder er slått av.

Hvorfor blir det sånn?

Finnes det en enkel løsning på problemet? Har tenkt at en løsning kan være å rusle ned på gubbdagis og kjøpe noe brytere som kan loddes sammen til en bryter-array, men det finnes forhåpentlig en enklere løsning.

mvh,
BJ

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.306
Torget vurderinger
1
Du trenger en linje/RCA-veksler, f.eks.: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=68829979

Grunnen til at det blir slik er at signalutgangen på til tilkoblede komponentene er en lav og ulinær last som belaster den komponentens som skal gi signal veldig mye. EDIT som resulterer i lavt volum og høy forvregning.

mvh
KJ

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige
Hej,

Mitt spontana förslag är att du investerar i en USB lydkort med passande antal ingångar.

Vad jag förstår trenger du 4 stereopar in till pc. Ett alternativ kan vara M-Audio Fast Track Ultra USB 2.0 Audio Interface eller noe liknande.

Tyvärr är inte denna typ lösning gratis men det kan gott vara möjligt att ett sådant kort även har bättre prestanda än ditt inbyggda.

/Suomela

BillyJoe

Medlem
Ble medlem
19.10.2007
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hie,

Takk for svarene.

Jeg aksepterer utredningen om ulinjære laster og disses degraderende effekt på signalet, jeg godtar at det er slik, og innser at min manglende forståelse av hvorfor og hvordan ulinjære laster er av betydning er sekundært i denne saken. Noen ting må man bare akseptere uten å inneha den fulle forståelse. Dette gjelder i livet generelt, og i religion og hifi spesielt.

Anyways, har gått til innkjøp av en 4xRCA selector fra en leverandør fra Ebays Hong-Kong kontor. Denne burde bedre situasjonen betraktelig.

Vurderer sterkt å gå til innkjøp av dette M-Audio lydkortet. Er ikke sikker på om jeg helt forstår mulighetene dette innbærer, så jeg ber om ytterligere assistanse.

På dette M-Audio kortet, kan man i tillegg til digitalt signal fra PC via USB også sende digitalt fra DVD-spiller inn på Sp/Dif inngangen?
Er det videre sånn at M-Audio lydkortet videresender all input digitalt via sp/dif Out? (Alt, dvs digitalt inn fra Pc og DVD, samt analogt inn fra MC, dekoder og Wii, blir sendt digitalt videre til min sentralt plasserte DAC)

Setter pris på om Suomela eller andre kan bekrefte dette, evt. påpeke hvor jeg har tråkket over i antagelsene.

mvh,
BJ

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige
Hej BJ,

Det är gode spørsmål du kommer med. Tyvärr må jag si att disse overgår min kompetense fast jag prøvd å läse brukermanualen for lydkortet som du finner her.

Hvis du ikke finner ut av ting i manualen eller får vidare hjelp i denna tråd foreslår jag att du tar kontakt med en musikbutikk som selger disse type interface som ju är mer tillägnat "hjemmestudiobruk" än "audiofilbruk"..

Du finner for övrigt en test av kortet her.

/Suomela

Topp Bunn