Flere frekvenskurver å tolke folkens....

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Sist gang vi hadde møte i klubben, så hadde det nyeste medlemmet med seg utstyr for måling av lyd. Meget intressant tema og se hvordan dette så ut.

Jeg sitter her og koser me med musikk og foten går i takt og det er rett og slett morsomt, men det knurrer litt i toppen av denne frekvansgangen jeg har i rommet.

Rommet er jobbet med akkustisk med 5cm rockwool plater samt luft på sideveggene, Både 1. og 2. refleksjon. 10cm plater samt glava ruller i hjørnene bak høyttalerene, gardiner og (Tynne)tepper.

Innimellom på musikk som har et tungt bass spor så blir det litt mye av det gode. Men det er bare innimellom.

Kan noen se på desse målingene og komme med noen forslag på hvordan jeg kan dempe de to toppene jeg har? Er det noen enkle måter å gjøre det på, eller snakker vi her om store kjøleskap i alle hjørnene?

Setter stor pris på bliilige måter å gjøre dette på, da kontoen er skrapet.

Bildene over er rommet uten glava og rockwool i hjørnene bak høyttalerene.

Biler under er med rockwoll og glava i hjørnene bak høyttalerene.

Spennende dette med måling av rommet.

Mvh Peter

Vedlegg

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Rommet er 400cmx350cmx220cm. Høyttalerene står på den ene 350cm veggen. Vindu har jeg rett ved den ene høyttaleren. HT står med 37cm avstand fra sidevegg og 57cm bra bakvegg. Jeg sitter 90cm fra bakvegg, hvor jeg har cd hyllene mine. som er 50cm dype, fyllt med cd-er og Rockwool plater på 5cm. det er vel 10cm luft mellom bakvegg og plater.

Om jeg kan komme med flere opplysninger så gjør je det, bilder kan jeg også legge ut.

Mvh Peter

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.401
Torget vurderinger
1
Heller ikke du ser ut til å slite med det som skjer i tidsdomenet, men kan du korte tiden ned til 300ms og nedre grense35dB.

Det er ingen passive tiltak som gjør mer med spl i bassen enn plassering.

For å få litt mer inntrykk er det greit om du viser en fullfrekvens måling også.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Roald skrev:
Heller ikke du ser ut til å slite med det som skjer i tidsdomenet, men kan du korte tiden ned til 300ms og nedre grense35dB.

Det er ingen passive tiltak som gjør mer med spl i bassen enn plassering.

For å få litt mer inntrykk er det greit om du viser en fullfrekvens måling også.
Heisann. Det kunne jeg sikkert om det var jeg som hadde målingene, men det er nok vårt nyeste medlem som sitter på.

Neida, er ikke mye etterslep med lyden nei, men innimellom noe tung bass.... Og fullfrekvens måling,,, hmm siden jeg ikke har måleutstyr, så blir nok det noe vanskelig.

Mvh Peter

Topp Bunn