Flat lyd fra platespiller med intern RIAA

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Antall liker
342
Torget vurderinger
3
Først må jeg beskrive min kompetanse vedr. Platespillere. Den er blank.
Av nysgjerrighet har jeg anskaffet meg en audio technica LP5. Etter oppkobling og testing registrerer jeg at lyden er langt flatere og uengasjerende enn hva jeg får ut når jeg streamer fra Wimp. Jeg må også at jeg er av typen som ikke liker å ha musikk i bakgrunnen. Jeg må ha ett ganske høyt volum for å trives med musikk.
Med platespilleren igang får jeg ikke tilfredstillende lydnivå før jeg passerer 70-75 på hegel h160. Selv da er det flatt og elendig pondus. På streaming er jeg dritfornøyd på 55-60.
Jeg trenger hjelp av ekspertisen for å forstå om dette er fasiten for vinyl, eller om det er tiltak jeg kan gjøre for å ett godt lydbilde og høyere lydnivå med eksisterende platespiller/oppsett. Høytalerne er SA Pandion 2.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.539
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
6
Har du satt bryteren bak på LINE og IKKE på PHONO? Den skal bare stå på PHONO hvis du har en forsterker med innebygget RIAA og det har du ikke.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.649
Torget vurderinger
3
Ikke regner jeg meg som ekspertisen, og ikke har jeg hørt spileren din, men allikevel;

Selvsagt er ikke flat lyd og lav output fasiten. Da ville vel ikke folk her inne brukt så mye tid og penger på opppsettene, eller?

Du har ikke skrevet noe om hvilke plater du har prøvd å spille, det er selvsagt også av betydning, mange av dagens nyopptrykk er ganske stusselige greier.
Men jeg har generelt liten tro på disse «alt i ett» pakkene som du har skaffet deg. Separat Riaa tror jeg er et minimum, her er det mye fint på brukten med svært liten risiko. Kjøp og selg og kjøp igjen. Forutsatt at spilleren din har utgang som bypasser integrert Riaa da..

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Antall liker
342
Torget vurderinger
3
Takk for respons. For å svare begge. Bryteren bak står på line. Platene som spilles er gamle, dvs 80-tall vil jeg tippe.
Platespilleren kan bypasse sin egen riaa.
Jeg tror ikke folk bruker penger på dette uten å oppnå ønsket resultat. Jeg trenger som sagt hjelp til å oppnå ønsket resultat. Vil jeg feks oppnå dette med ekstern riaa? Må denne være justerbar, hvilken prisklasse, merker osv.
Er det mye å hente på pick up, eller er dette å regne som feks når man skifter DAC, i ett nymotens oppsett?

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Takk for respons. For å svare begge. Bryteren bak står på line. Platene som spilles er gamle, dvs 80-tall vil jeg tippe.
Platespilleren kan bypasse sin egen riaa.
Jeg tror ikke folk bruker penger på dette uten å oppnå ønsket resultat. Jeg trenger som sagt hjelp til å oppnå ønsket resultat. Vil jeg feks oppnå dette med ekstern riaa? Må denne være justerbar, hvilken prisklasse, merker osv.
Er det mye å hente på pick up, eller er dette å regne som feks når man skifter DAC, i ett nymotens oppsett?
Med min lille erfaring så vil bytte av PU ha større innvirkning på lyden enn dac til samme pris. Riaa er også viktig. Selv bruker jeg en liten project tubebox s som står seg godt mot utfordrerene. Så spørs det da hvor mye kroner du vil legge på. Hvor god riaa og pu tåler platespilleren for den burde oppgraderes.

Hadde jeg vert i dine sko, så hadde jeg nok gått for riaa først. Min reservespiller er en pioneer plx 500 som har innebygget riaa. Ved å bruke project riaa'n på den så blir lyden bedre, mye bedre. Har orginal pu på denne.

Men min erfaring med vinyl er liten, og jeg tror jeg har vert svært heldig med mine innkjøp.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Når jeg holdt på å lese meg opp på vinyl ol. Så søkte jeg råd her på sentralen. Spes med tanke på type pu. Det som jeg føler gikk igjen var at for å gå for MC så burde man legge litt penger i den for at den skulle vere bedre enn likt prisa MM.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.358
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Skal man gå for MC bør man legge en del kroner i det.
Jeg hadde mc til ca 5 og gikk opp til en som kostet ca 15. Det er først da man virkelig begynner å høre store forskjeller.
Men start med en god riaa, tror det er en del å hente der.

X

X186841

Gjest
Har satt opp samme spilleren ett par ganger og den låter helt greit med ekstern RIAA mens den innebygde er bare en nødløsning. Innebygd RIAA har bare 36dB gain, derfor du må skru opp mye høyere på Hegel enn fra andre kilder. På f.eks Pro-ject Phono Box S2 kan gain settes 43dB da blir det mindre forskjell fra andre kilder.
Prisen for denne ligger på 1750.-
Pick,up som sitter på spilleren er en Audio Technica AT95EX ( https://www.audio-technica.com/cms/cartridges/7bb1a6fe0f7e1899/index.html ) som slettes ikke er helt på jordet i forhold til hva flere andre billigspillere har som standard.

X

X186841

Gjest
Ser att brlelectronics.no har tilbud på Phono Box S som er så å si helt lik S2 , nå kun 1090.-

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Antall liker
342
Torget vurderinger
3
Dere er helt supre folkens. Da vet jeg at jeg må se etter ekstern riaa. Er vel bare å peise på, nå når det er black weekend😊

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.592
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Har dfor lite gain i riaa blir gjerne resultatet udynamisk og kjedelig.

Johan-Kr

Topp Bunn